Inlägg publicerade under kategorin Resor

Av Helga - 2 december 2012 11:30

Vilken fin morgon det varit idag. Snön gnistrar därute och här inne är adventsstakarna utplacerade,slingan med  ledlampor är virad runt gardinstången i vardagsrummet, adventsstjärnorna hänger i fönstren, hyacinter och julstjärnor pryder sina platser och jag har bytt gardiner i köket. Resten av julpyntet kommer upp senare närmare jul...

Igår firade vi svågern som fyllt jämnt och där bjöds vi på god mat och gott vin. I present från oss fick han ett presentkort på en av Uppsalas bästa fiskrestauranger, Hambergs fisk.

Dottern är i Luleå och spelar två matcher i helgen. Extrajobbet som hon sökte fick hon och hon ska arbeta tre timmar per vecka som simskollärarassistent. Ett perfekt extraknäck för en gymnasielev som inte har så mycket tid över pga sin egen idrott och studier.

Sonen var med oss på festen igår. Han pratade mycket med en familj från Sri Lanka eftersom han förra julen reste till just Sri Lanka. Tänk att jag har en så social son som kan konversera en familj från ett annat land på engelska. Stolt morsa!

Av Helga - 29 november 2012 10:27

Jag måste klappa i händerna åt vårt hotell i Göteborg, Scandic. De har ett samarbete med Lazarushjälpen för att lysa upp julen för barn i utsatta ekonomiska miljöer. Hotellgästerna kan köpa en juklapp, slå in den i julpapper i receptionen och sedan lämna in den till personalen på hotellet. Sedan lämnas dessa klappar ut till behövande barn på julafton!

Jag ska snart iväg härifrån men jag ska absolut ut i gallerian Nordstan och fixa en julklapp först!

Av Helga - 23 november 2012 08:15

Igår var jag hemma hos en studiekamrat från 80-talet. Vi som var där bjöds på burgundisk gryta och ugnrostade rotfrukter. Det var gott och det var höstmysigt med gryta, tända ljus och mörker utanför fönstren. När middagen var slut passade det bra att hämta dottern som hade varit i Stockholm och spelat match.

Jag funderar på en sak... Ska jag tolka in något i den tid jag har fått hos min tandhygienist?

Klockan 12 den 12/12-12

Idag ska jag baka saffransbullar. Advent är inte långt borta och jag börjar bli sugen på att starta upp julkänslan...

Maken och jag har bokat vår påskresa nu och det känns underbart att ha något att se fram emot. Det blir Las Palmas för hela slanten...

Av Helga - 21 november 2012 17:21

När jag vaknade i min hotellsäng imorse hade jag ingen aning om var jag var... det var en otäck känsla. Snart nog kände jag igen mig och körde igång. Det blev en lång flygdag men vi hade inte så fullsatt så det var ändå relativt lugnt.

På hemresan från vår Europa-destination hade vi med oss en familj med två småbarn och de skulle flytta till Sverige för gott. Mannen hade fått ett arbete och han hade även jobbat i Sverige vid ett tidigare tillfälle för ca 10 år sedan. Vilken stor förändring för hela familjen - en flytt från Italien till Sverige.

Jag tror nog att jag bra gärna skulle vilja pröva på att bo i Italien ett tag...

Flyg · Resor
Av Helga - 12 november 2012 13:00

Jag lever, även om det känns som jag nästan blivit golvad de senaste dagarna...

Det händer lite väl mycket på jobbet nu - jag orkar faktiskt inte kommentera detta mer utan går bara vidare och tar en dag i taget.

Idag steg jag upp i ottan och hade turen att få gå upp samtidigt med sonen. Det är mycket roligare att gå upp samtidigt med någon - det känns lite mysigare liksom.

Igår firade vi maken (Fars dag) med chokladtårta, fruktsallad och grädde till fikat. Vi satt tillsammans i vardagsrummet med tända ljus och det ÄR härligt när vi alla kan samlas så här. Min egen pappa firade jag med gott knäckebröd och honung.

Maken har gått med på att åka med mig på en resa vid påsk så nu börjar sökandet efter en skön resa till varmare land. Vi har en vecka ledigt så högst troligt åker vi till Kanarieöarna eftersom avresedagarna verkar stämma bäst med det resmålet. Det känns bra att ha något att se fram emot i vår. Våra ungdomar har andra planer för påsken så detta blir första gången på över 20 år som jag och maken reser väg på egen hand...

I lördags såg dottern och jag den franska filmen, "En oväntad vänskap". Det var en sevärd och fin film!

Av Helga - 8 november 2012 08:45

Jag har flugit med en gammal vän de senaste två dagarna och igår avslutade vi med after work tillsammans med några andra kollegor. Det är svårt att samla oss flygande eftersom vi ofta är borta, trötta eller helt enkelt vill umgås med vår familj när vi är lediga. Igår var vi iallafall fyra stycken som träffades och vi dryftade lite av varje. Det var roligt att ses i privata kläder och inte bara i uniform!

Den senaste flygningen fick jag också lära mig av en passagerare vad stureplansvälling är . Efter beställningen såg  jag väl ut som ett ??? Tills jag blev informerad om att det är kaffe med mycket mjölk...

Lite Arlandanytt; Den 1/11 öppnade nya Clarion hotell på Arlanda flygplats. Hotellet ligger alldeles intill Sky City och terminalerna så läget kan knappast bli bättre...

Dagens nyheter om flygbolaget är att lånen förlängs. Vad det kommer att innebära ifråga om avyttringar och förändrade avtal för oss anställda vet vi ännu inget om.

Flyg · Nyheter · Resor · Tips
Av Helga - 4 november 2012 15:30

Dotterns tyske vän har återvänt till Berlin... det blev lite tomt i huset på något sätt. Nu har vi bara två tonåringar igen.

Igår gick vi runt i Uppsala på kvällen och såg på ljusinstallationerna "Allt ljus på Uppsala". En del av installationerna var läckra och fyndiga och en del var sisådär. Det var iallafall stämningsfullt att vandra runt i mörkret tillsammans  med andra Uppsalabor och turister.

En kollega är fyndig och har bl a rappat ombord och sjungit för brudpar under flygning. Nu har hon skrivt en ny text till  låten "Dansa Pausa" och den som har/ har haft eller känner småbarn kommer att känna igen sig...

Av Helga - 2 november 2012 10:30

Det svenska smörgåsbordet blev uppskattat av vår tyske gäst och jag tror att han var glad att slippa surströmmingen...

Idag har dottern och hennes besökare tagit tåget till Stockholm där de ska turista "big time". De hade en guidebok med sig och kommer säkert att hinna med många sevärdheter...

Maken och jag får en stillsam dag med besök i vår egen stad. Vi ska göra lite ärenden och luncha tillsammans. Ikväll blir det invigning av "Allt ljus på Uppsala" som är fina ljusinstallationer av många olika platser och byggnader i stan. Det brukar vara väldigt läckert så det ska vi försöka se ikväll eller någon annan kväll framöver...