Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under augusti 2012

Av Helga - 31 augusti 2012 09:00


En flygfri helg... Nå åtminstone ledigt tills på söndag. Vad ska hända då?


Vi ska ha gäster på lördag så idag blir det städning, inhandling av mat och besök på vinbanken. Innan jag ger mig av kan jag rekommendera två bra DVD-filmer inför helgen:


"Eat, pray, love" med bl a Julia Roberts. Detta är en ganska lättsam mysfilm med många ingredienser såsom livsfunderingar, resor och lite kärlek.


"The pianist" som fått tre oscar är en fantastisk film. Den är verklighetsbaserad och riktigt otäck. Den handlar om judar i Polen under andra världskriget.


Ha en en skön helg!!


  En flygfri helg

Av Helga - 30 augusti 2012 11:26


Jag har haft jour några dagar. De första dagarna fick jag rejält med arbete men så softade det till sig på slutet och jag har redan jobbat klart för dagen. Det är så skönt att komma hem så tidigt på dagen. När jag kom hem gjorde jag en rejäl balja kaffe och bredde mig två smörgåsar och så fick jag lite egentid med morgontidningen.


Natten tillbringades på ett flygplatshotell som inte är särskilt modernt. Där saknas t ex luftkonditionering så det blir väldigt varmt på rummet. Jag öppnade fönstret med resultatet att alla flygplatsens ljud hördes. Flygmaskiner, truckar, bilar och bilalarm. Tur att jag hade ett par öronproppar i min necessär. De pluggades in och sen sov jag gott!!


På första morgonflygningen skulle vi servera 150 passagerare frukost med kaffe och te. Då visade det sig att det bakre pentryts varmvattenkokare var trasig så allt kaffe och te fick göras i det främre köket. Det var tur att det inte var någon av våra kortaste flygningar för då hade detta trasslat till det rejält.



Ha en mysig dag - det ska jag ha...  


Av Helga - 28 augusti 2012 23:00


Nu närmar sig dagen sitt slut och jag ska hem. Jag har varit på en liten turné med övernattning. Det var inget längre uppehåll på orten så det blev bara frukost på café innan avfärd...


På vår nästsista flight hade vi två synskadade passagerare ombord. Är man synskadad får man ha med sig sin ledarhund ombord vilket det här paret hade. Vi blev imponerade av hur bra allting fungerade för de här två resenärerna och vovven var väldigt fin och duktig!


Vi hade även en grupp med på hemresan och vi hade lite roligt med dem under flygningen. En av dem hade en ny teknisk pryl som gjorde att vi kunde se film från hans kamera direkt på flygplansväggen. Efter att alla stigit av efter ankomst till Arlanda visade det sig att en av dem glömt sin påse med taxfree-varor. Vi tog med den ner till bagagebanden och lyckades hitta rätt person.

Jag tror aldrig jag varit med om det förut - men vi fick applåder där vid bagagebanden   

Det kändes som vi var med i den där reklamen " Tack för att du har betalat din TV-avgift"...


 

Av Helga - 27 augusti 2012 09:00


Vi har haft en mysig helg där hela familjen umgåtts mer än vanligt. Det är inte så ofta ungdomarna väljer att göra saker med oss så det är bara att njuta! I lördags var vi i Sigtuna (se förra inlägget) och igår hälsade vi bl a på hos svärmor.


Svärmor som snart fyller 86 år har bestämt sig för att skaffa en mobiltelefon för att kunna ringa om hon ramlar under en promenad t ex. Min man är jättedålig på att använda sin mobil så jag skojade och sa. SMS:a inte till makens telefon då bara för då kommer han och ser till dig tre veckor efter att du skickade SMS:et   


 


Jag tycker det är dåligt av ett stort välrenommerat flygbolag som Lufthansa att ignorera nästan lika många fällningar hos Allmänna reklamationsnämnden som Ryanair. Vi resenärer ska kunna lita på att flygbolaget vi väljer att resa med följer EU-direktiven för ersättning vid strul...


 


Ja, jag förstår att du kanske undrar om jag var ombord på något av flygplanen som fick blixtträffar igår. Nej, jag var ledig! Jag känner mig inte heller ett dugg orolig att ge mig ut att flyga i dåligt väder. Jag litar på våra duktiga piloter, våra fina flygplan och våra säkerhetsrutiner... Jag sitter hellre i ett flygplan än promenerar omkring hemma vid åskväder.

Av Helga - 25 augusti 2012 16:45


Idag gjorde vi en utflykt till Sigtuna som ligger ca 3 mil från Uppsala. Det är marknadsdagar där  i helgen i gammal stil. Vädret var helt fantastiskt och läget invid Mälarens strand gör det så fint att bara gå runt och strosa och njuta.


Vid hamncafé Våfflan åt vi varsin glass och lite senare köpte vi med oss smörgåsar som vi åt nere på en stor brygga vid vattnet. Det märks också att Sigtuna ligger nära Arlanda flygplats -  många kollegor bor där. Jag mötte  över 10 arbetskamrater...


Jag var glatt överraskad över att marknaden höll stilen. Det var fina saker som såldes i marknadsstånden. Det var mest hantverk och inte så mycket krafs...


Extra kul var det att vi fick med båda våra ungdomar på utflykten!!!   


   

Av Helga - 24 augusti 2012 09:45


Varning för bedragare!!!


Igår när jag var ute och flög ringde det en man hem till oss. Det var dottern som svarade. Mannen pratade väldigt dålig Engelska och frågade efter mig. Min dotter sa att jag inte var hemma. Han tjatade på om att han ringde från Microsoft och att han fått varningar om virus från vår dator. Min dotter sa igen att han skulle ringa tillbaka när vi vuxna var hemma. Han gav sig inte utan ville att hon skulle slå på datorn för att få hjälp med viruset.


Tack och lov för att vi har förståndiga barn. Dottern la på luren!


Jag har googlat på detta och inser att detta är bedragare som vill att man ska gå in på en sida där man laddar ner ett program som de säger ska rensa datorn från detta virus. Egentligen gör man precis det motsatta och installerar ett program som kan hjälpa dem att fjärrstyra ens dator... Usch!


 


Gårdagens flygningar var roliga. Bl a flög vi t/r Skottland med fulla flighter. Många var det som skulle unna sig en långweekend kring Edinburgh. På hemvägen hade vi en grupp med 70 personer som sen skulle resa vidare norrut i Sverige på en stor militärövning. Det var 68 unga killar och två unga tjejer i den gruppen...


Vi har fått skyltar på våra uniformer som vi fått välja ut bland tio olika. Jag har valt texten "High five" och igår fick jag fem high fives från olika passagerare ombord. Kul!


 

Av Helga - 22 augusti 2012 22:00


Det blev en mysig stund på Café Wilma vid Biotopia i Vasaparken...


Jag valde att äta scones med philadelfiaost och sylt, pappa tog en kula glass och mamma beställde en god snickerskaka. Vi kunde sitta ute på de fina vita trädgårdsmöblerna och jag gillade verkligen allt! Gott bröd och kaffe, fint porslin, läckra utemöbler och trevlig personal. På borden hade man satt ut stora muggar och i dem var det planterat blommor - det var fint! Biotopia är vad som förr kallades biologiska muséet.


 



Här kommer lite matnyttigt av annat slag...


De flesta som semestrat i sommar börjar väl nu återvända till vardagen och vissa har säkerligen varit på resor under sommaren.


Jag hittade en bra artikel på Icakurirens hemsida där du kan hitta tips på hur du ska göra om du vill göra en reklamation... Här är artikeln om att reklamera resan.


Nu är det snart bedtime eftersom imorgon blir en ny dag i det blå... Go'natt!!



Av Helga - 22 augusti 2012 09:00


Gårdagens flygningar flöt på bra trots en nedrans dörr...


Det var när vi ankom en stor Skandinavisk flygplats och flygplanet skulle docka vid en brygga. Allt gick finfint ända till det momentet då gatepersonalen skulle öppna en dörr som leder in till gatebryggan och så vidare upp i terminalen. Dörren hade gått i baklås och det tog 5-10 minuter att få upp den med hjälp av en tekniker. Våra passagerare visade tålamod trots detta - tack och lov!


Bra gick det också trots att jag kallade kapten Johansson för kapten Andersson i högtalarsystemet  - Oooops!   


Helt klart har vi många affärsresenärer tillbaka på våra flygningar igen efter sommaren. Det märks genom att de har väldigt mycket handbagage, de sitter och jobbar hela flygningen och de bär striktare kläder än shorts och flip-flops. På en av våra flygningar igår hade vi 65 passagerare i affärsklassen - det ger bra pengar för flygbolaget.


Idag har jag ledigt och ska bl a träffa mamma och pappa. De har varit på drift nästan hela sommaren så det var ett tag sedan vi sågs senast. Det blir en fika på café Wilma i Vasaparken. Hoppas vi kan sitta ute...


 



Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards