Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under december 2011

Av Helga - 22 december 2011 11:00


Med risk för att kommande inlägg endast kommer att handla om nu tändas tusen juleljus, om tusen granbarr i fjärran, om en som har knäck i lurarna, om en som är seg i kolan, om mitt dopp i grytan och om den som uppfann julet så tar jag nu en julig bloggpaus. Mer från Helga kommer när andan faller på...


GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR önskar jag alla mina läsare!



Pst! Innan vi firar jul ska vi fira sonen som kom till jorden en fantastiskt vacker vintergnistrande decembermorgon för 19 år sen. Vår värld förändrades radikalt och det har varit roligt hela vägen genom livet tillsammans med M. Grattis min pöjk!

Av Helga - 21 december 2011 13:15


Jag flög min sista tur innan jul igår kväll och på väg av flygplanet fick jag ett SMS från sonen som erbjöd sig att hämta mig vid tåget. Han skulle ändå hem ungefär samma tid från sin träning. Vad hände? När blev HAN så stor så han skjutsar MIG?


Igår på dagen hann jag både baka och bjuda min mamma och pappa på fika innan jobbet. Det blir jul hos min syster i Värmland för mina föräldrars del så vi kommer inte att fira ihop i år


Idag njuter jag av att vara ledig och har inga direkta tider att passa. Jag har ändå gjort saker såsom att handla julematen (det mesta iaf) och så ska jag koka kola nu snart. Kanske kommer jag att städa också, men det går i min takt och det är skönt! Maken har just åkt hem till sin mamma med en julgran. Han brukar hjälpa henne att sätta granen i julgransfoten och att sätta i julgransljusen också. Det är ju lite pyssel med det.


Julefix på G hos oss idag alltså. Kanske inte så ovanligt så här dagarna före jul?


 


Dottern är på väg till Gotland och hon kommer hem igen imorgon. Sonen jobbar och tjänar pengar inför sin Sri Lanka-resa...

Av Helga - 20 december 2011 09:15

Idag börjar jag jobba på eftermiddagen. Jag tänker baka lite mer lussebullar och göra en sorts chokladgodis nu innan det är dags att dra.

    


Sonen ska resa till Sri Lanka under jullovet och idag, efter diverse strul, har vi fått klart med hans visum - det känns rikigt skönt! Det har inte krävts visum för att resa till Sri Lanka förut men fr o m den 1 januari 2012 måste man ha det.


Dottern ska också ut på tur till en ö snart, men inte lika långt bort. Bortamatch mot Visby står på schemat. Skönt att hon hinner tillbaka till jul!


Man kan man hitta mycket roligt kring flyg. Här har jag t ex funnit en fyndig högtalarannonseringen...


 


There is no smoking in the cabin on this flight. There is also no smoking in the lavatory. If we see smoke coming from the lavatories, we will assume you are on fire and put you out. This is a free service we provide.


There are two smoking sections on this flight, one outside each wing exit. We do have a movie in the smoking sections tonight … hold on, let me check what it is … Oh, here it is; the movie tonight is “Gone with the Wind.”


In a moment we will be turning off the cabin lights, and it’s going to get really dark, really fast. If you’re afraid of the dark, now would be a good time to reach up and press the yellow button. The yellow button turns on your reading light. Please don’t press the orange button unless you absolutely have to. The orange button is your seat ejection button.

 

We’re glad to have you with us on board this flight. Thank you for choosing AlaskaAir, and giving us your business and your money. If there’s anything we can do to make you more comfortable, please don’t hesitate to ask. If you all weren’t strapped down, you would have given me a standing ovation, wouldn’t you!!!

 

  

Flyg · Humor · Resor
Av Helga - 19 december 2011 08:15


Igår flög jag en lång Europaflygning med massor av familjer och barn. Sammanlagt åtta bebisar var med ombord fram och tillbaka. Idag är det dags för ännu en Europatur och den är ännu längre. Det är roliga dagar att jobba nu när alla är på väg till sina julfiranden. Många önskar GOD JUL och det blir mysig stämning ombord.


Igår kväll ville dottern bli förhörd och sonen erbjöd sig att hjälpa henne. Fantastiskt vilka fina barn vi har  - sånt gör mig så glad!


Senare ändå stack dottern iväg på ett surprise-party för en kamrat som kommit hem över jul från sina utlandsstudier. Gissa om kompisen blev snopen och glad när alla vännerna väntade på henne i hennes hus när hon kom hem från Arlanda.


 



Av Helga - 18 december 2011 08:16


Det är sista rycket inför julledigheten nu. Jag är ute och flyger några dagar till...


 


Sen blir det till att handla julmat, städa, bära in granen som maken inhandlat, pynta, koka kola och knäck - mysigt ska det bli!

Av Helga - 16 december 2011 08:30


Igår fick bloggen vila - det fanns annat att göra...


Först var jag på Uppsalas största shoppinggalleria Gränby centrum och köpte de sista julklapparna. Jag slog in det sista i julpapper också. Skönt att ha den biten avklarad!


Sen var det träff med kollegor från orten på IKEA. Vi försöker träffas ungefär en gång per månad och den här gången var vi sju stycken som åt IKEA´s julbord tillsammans. Maten var helt OK men särskilt gott tyckte vi att de kalla rätterna smakade! Priset är 99:- om man är IKEA family-medlem. Tina Nordström har varit med och förnyat julbordet i år...


 


Sen drabbades jag av paltkoma och tog mig aldrig ur den under kvällen   


Jobbservern brukar bli överbelastad när de flygandes scheman släpps en gång per månad. Igår var det dags igen men nu hade man spärrat tillgång till hemsidan från andra datorer än de på jobbet. Vi som var lediga fick snällt vänta tills idag. Det fungerade - ingen server-breakdown och nu på morgonen har jag fått mitt efterlängtade schema för januari. Dags att planera livet i början av 2012...


Av Helga - 14 december 2011 10:30


Igår hade jag en kvällsflygning och hade äran att få ta emot en nybliven Nobelpristagare. Egentligen visste jag inte vem det var men pristagaren och hans fru kom till flygplanet med VIP-service. Då förstår man att det är något speciellt på G...


Jag kom hem först vid midnatt igår så idag är det skönt att softa lite innan dagens flygprogram börjar. "Efter 10" står på, jag har pratat med en kompis som snart ska resa långt bort över jul och så en kopp kaffe på bordet framför mig. Mysigt!


Av Helga - 13 december 2011 10:15


Igår flög jag fyra inrikesturer och all flöt på bra! Just nu delar vi ut give-aways ombord på vissa inrikesflygningar. Det är en liten påse med diverse hygienprodukter som resenärerna får. Det är roligt för oss och uppskattat av kunderna...

Jag känner mig lite som tomtemor


Det är lugnet före stormen på flygbolaget nu. Om nån vecka börjar julförflyttningarna med alla resenärer och klappar som ska flygas runt! Det ska bli kul - men rörigt blir det!!!


Imorse hade jag fått ett mail på facebook. Det kom från en kvinnlig släkting i USA, ett kusin-barnbarn till min far. Min farmor var norska och något/några av hennes syskon emigrerade till USA. Vi bestämde att försöka träffas framöver - hon reser tydligen till Sverige ibland. Tänk vad världen blir liten med sociala medier såsom facebook!


Idag är det Luciadagen och jag tänker på mina kollegor som flyger över Atlanten mot Sverige. Det är tradition att "lussa" för passagerarna någon timme före landning på Arlanda. Hoppas det gått bra!

Flyg · Minnen · Resor

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards