Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under december 2012

Av Helga - 30 december 2012 10:15


Jag har haft en härlig jul men nu jag har varit igång och jobbat några dagar igen.



De här dagarna har vi fraktat julfolket med paket, hundar, katter, ungar mmmmm... Full fart har det varit och det ÄR kul!


Igår var det en liten flicka som skulle gå på toaletten ombord. När hon ändå stod där i kön vid bakre galley berättade hon  att hennes familj skulle resa till London för att fira att hennes mamma och pappa hade förlovat sig just i London på nyårsafton för 20 år sedan. Var inte det romantiskt så säg?


 


Från och med idag är jag ledig igen. Imorgon ska vi på traditionsenlig knytmiddag med vänner och i år är det vår tur att fixa huvudrätten. Jag har bestämt vad vi ska laga så nu ska det bara handlas hem ingredienser också. För att göra det lätt för sig kanske man kan steka upp lite julskinka istället??



Gott Nytt År!!!

 





Av Helga - 20 december 2012 09:15


Nu är det mycket att göra på hemmaplan pga sonens 20-årsdag och så klart pga julfix. Därför säger jag redan nu GOD JUL och GOTT NYTT ÅR till alla som kan tänkas kika in på min blogg.


 

Så här brukar det se ut hemma hos oss på julen...

Av Helga - 19 december 2012 09:30

Hej jag heter Helga och fr o m idag har jag en veckas semester - Jihaa!!! Nu ska här fixas inför sonens 20-årsfirande och inför julen. Idag börjar jag med planering, paketinslagning och så ska jag åka och handla drickat och maten. Maken är granansvarig och han brukar hitta en perfekt gran till oss och en lika fin till sin mamma. Här ska också städas i huset och sen efter sonens släktfest på fredag ska det julpyntas.


Julen firar vi på två ställen. Först träffar vi makens familj och äter knytmiddag tilsammans och sen till kaffet flyttar vi över till min syster och där har vi de flesta ur min familj på plats.


 



Den senaste arbetsperioden har varit ganska tuff med väldigt tidiga morgnar och långa dagar och detta är då ändå innan vårt nya avtal börjar gälla. Efter nyår kan vi jobba ännu mer trots skiftarbete...Det nya är att vi kan jobba 47,5 timme per 7 dagar eller upp till 60 timmar (!!!) vid försening. Helst ska vi vara pigga och alerta för att kunna fixa en eventuell nödsituation men efter att ha stigit upp typ 03.30 kan jag lova att man inte är så pigg när det gått sisådär 10 timmar på jobbet.


Får EU´s organ EASA som de vill så kommer piloter och kabinpersonal inom EU att kunna arbeta ännu längre pass i framtiden - vilket naturligtvis inte är smart med tanke på flygsäkerheten... Vem vill resa med en trött pilot bakom spakarna liksom?


 

Av Helga - 17 december 2012 07:45


Igår på en flight till de nordliga delarna av Sverige hade vi med en mamma och hennes två barn. Den äldsta killen hette Axel och han var 5 år gammal. Han var så charmig och social -  riktigt lillgammal. Han kom ner och pratade med oss i  bakre galley om ditt och datt. Han tog i hand och sa bland annat;


- Vad heter du?  Jag heter Axel, trevligt att träffas!


- Jag kan engelska också... My name is Axel - I love you...


 


Idag är jag redan i luften när du läser detta. En flygning söderut först och sen blir det en tur till södra Europa. Hoppas du har en fin dag!



Av Helga - 16 december 2012 16:24


Man har det inte mysigare än man gör sig...


Jag har nyligen köpt en förpackning med batteridrivna blockljus på Clas Olssons och nu när jag befinner mig i mörkret långt norrut i Sverige  känns det riktigt myspysigt att ha två av de här ljusen tända på mitt hotellrum...


 


Det skulle kanske ha varit tre ljus idag då men pga brist på plats i rullväskan fick det bli två bara...



Av Helga - 15 december 2012 10:30


Jag kom hem sent igår natt lite försenad pga kraftig blåst på vår destination.Nu har jag sovit ut, ätit förstärkt frukost med pannkakor och snart är det dags att dra på sig den blå igen. Det blir en kort flight tur och retur bara och sen hem igen. Lördagskväll hemma tackar jag inte nej till...


Om man är förvirrad på jobbet - hur vet man det? Är det t ex då man häller mjölk i vattenglaset istället för i kaffekoppen som står bredvid?

  


 

I mitt jobb kan man få se både det ena och det andra - här Alperna...





Flyg · Humor
Av Helga - 14 december 2012 08:10


Snart har jag bara en tonåring kvar... den äldste fyller tjugo år inom kort. Det ska vi fira tillsammans med släkten en kväll före jul och sen kommer sonen att fira det tillsammans med sina kompisar också. Sen efter jul fyller dottern arton år och blir myndig. Hjälp!!! När hände allt detta? Hur kunde de bli såå stora?


Idag börjar min arbetsvecka och tänk om det blir lika enkelt som sist jag var ute och flög. Då var vi tre i kabinpersonalen som hade samma förnamn. När piloterna ringde ut från cockpit och någon av oss svarade hade de ingen aning om vem de pratade med...

 


 


Av Helga - 13 december 2012 14:45


Dagen inleddes med frukost tillsammans med dottern och vi satt framför TV:n så klart och såg den fina Luciamorgonen från Uppsala Domkyrka. Jag tycker programmet var högtidligt och även lite nyskapande. Några ansikten kände vi igen ur körerna och det är ju också roligt!


En gång i tiden (på stenåldern var det nog) så sjöng jag i domkyrkans flickkör och det hade jag nästan glömt bort, så längesen känns det. I slutet på varje termin fick vi 50 öre per körövning vi varit med på och så fick vi 2 kronor för varje gudstjänst/ konsert vi deltagit i.  Det blev en liten slant och jag minns att jag tyckte det var lyxigt med den där pengen man fick till jul- och sommarlov.


 


Senare på förmiddagen åkte jag till min frissa och klippte av rätt mycket av barret  och så blev det slingor också, både mörka och ljusa. Så, nu är jag redo för julkalasen...


Hur har du haft det på Luciadagen?


Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards