Inlägg publicerade under kategorin Kultur

Av Helga - 1 maj 2016 22:10

Vi hade en mysig sista april i Uppsala igår. Ser här bara...

Så har jobbet dragit igång igen idag. Min elev tränar på och snart är hon klar. Tyvärr har några flighter blivit ändrade så vi ska träna på fler turer. Enligt myndigheterna måste eleven ha åtminstone 12 flygningar att träna på.

Idag t ex fick vi ett tekniskt problem med försening så vi missade vår nästa flight.

Så här tomt var det ombord medan vi väntade på ett annat flygplan.

Många av våra resenärer idag var väldigt trötta efter valborg. En annan passagerare, som jag pratade med, hade varit på kungens 70-års firande. inte illa!

#helga #flyg #sistaapril #valborg #strul #kungen

Flyg · Kultur · Resor
Av Helga - 29 april 2016 09:52

Mycket roligt på G...

Idag blir det först en vända på stan och sen lunch med mina föräldrar på konditori Brantingstorg.

Sen ikväll blir det bio och filmen vi ska se är den isländska filmen "Bland män och får".

Imorgon är det en festlig dag här i Uppsala. Valborg firas med buller och bång. Vi åker ner och tittar på forsrännningen och sen ska vi lyssna på OD när de sjunger på trappan till Universitetshuset.  Jag packar ner lite gott i en picnic-korg och en filt så sätter vi oss i universitetsparken och njuter. Förhoppningsvis träffar vi många vi känner där...

#helga #valborg #bio #sistaapril #lunch #roligt

Av Helga - 28 mars 2016 10:32

Igår var det dags att göra svärmors 90-årspresent verklig. Vi gick först till en restaurang som har en riktigt bra asiatisk buffé med både sushi, thai- kinamat och mongolisk wok. Sen åkte vi till Uppsala konsert och kongress och där såg vi en nationalsymbol uppträda - Sven-Bertil Taube.

Jag hade inga särskilda förväntningar men gick sedan därifrån med ett stort leende på läpparna. Sven-Bertil har en fantastisk röst både i tal och sång och bakom honom stod en proffsig symfoniorkester. När slutnumret kom med "himlen runt hörnet" satt man bara och njöt.

Jag har haft Sven-Bertil ombord som passagerare flera gånger och nu var det roligt att se hur karismatisk och musikalisk han är på scenen...

28/100 #blogg100

#helga #flyg #taube #klassiker #musik #kändis

Av Helga - 1 mars 2016 13:29

Jag är fortfarande hemma från jobbet. Tillräckligt sjuk för att inte kunna flyga pga örat men tillräckligt frisk för att bli rastlös. Idag har jag varit på Uplandsmuseet och det var säkert tjugo år sedan sist. Särskilt nyfiken var jag på en utställning om flyktingsituationen på ön Lesbos. Jag fascinerades också av en utställning om Astrid Lindgren och hennes nyutgivna dagböcker från krigsåren 1939-1945.

Det är en fantastisk utsikt från museet ut över fyrisån.

1/100 #blogg100

#helga #sjuk #uplandsmuseet #AstridLindgren #lesbos #flyktingar

Av Helga - 25 februari 2016 15:48

Sist jag var ute och jobbade hade jag lite fritid i Sundsvall. Det var en förmiddag med tid till en fika och ett besök på kulturmagasinet. Där hade de en fin Ingrid Bergman-utställning som jag besökte.

Senare när vi flög på kvällen gick jag in i cockpit av hemlig anledning. När jag skulle ut därifrån igen så jag;

- Har ni nåt annat spännande att berätta innan jag går?

Då visade styrman mig något som såg ut som en stor stjärna alldeles intill månen. Det var Jupiter.

Det kallar jag spännande! Tänk vilket fantastiskt jobb jag har som mitt under ett arbetspass kan få se en planet bara så där .

#kultur #helga #Sundsvall #resa #ingridbergman #utställning #astronomi #Jupiter #spänning

Flyg · Kultur · Natur · Resor · Tips
Av Helga - 9 januari 2016 19:05

Idag fick vi brått efter att ha myst en stund vid frukostbordet. Vi tänkte se "En man som heter Ove" på bio men alla eftermiddags- och kvällsföreställningar var fullbokade redan. Det fanns platser kvar vid 11.30 så vi fick fara iväg och gå på dagbio istället.

Vi tyckte båda väldigt mycket om filmen som är tragikomisk - jag kände mig rörd ibland och road ibland. Har du sett filmen? Vad tyckte du?

Imorgon är det dags att ge sig iväg igen. En övernattning blir det i norra Sverige så det gäller att packa ner varma kläder...

#bio #ove #enmansomheterove #rolflassgård #film #packning

Av Helga - 12 oktober 2015 06:40

Igår hade vi en social dag.

Först träffade jag en kompis och vi fikade på café Åkanten. De har några bord på andra sidan gatan nere vid ån och det var så soligt så vi valde att ta med oss varsin filt och sitta därute...

Efter två timmars bubbel promenerade jag bort till svärmor där vår familj, min mans syskon och alla ungdomar bjöds på kaffe och massor av kakor och tårta. Där var också lille Hugo två månader som är det första syskonbarnet på makens sida. Så himlans söt!

På vägen till svärmor passerade jag det nya omdebatterade konstverket i Tegnérparken. Konstnären heter Jan Svenungsson och han kommer från Uppsala men bor numer i Berlin.

Senare blev det söndagsmiddag hemma hos oss tillsammans med båda ungdomarna och dotterns pojkvän.  Jag gjorde nötfärsbiffar fyllda med fetaost och solorkade tomater. Till det gjorde jag ugnstekt broccoli med vitlök och ugnsrostade potatisar och morötter. En svampsås och rårörda lingon stod också på bordet. Nu är det höst!

En härlig dag!

#helga #familj #fika #konst #kultur #höstmiddag

Av Helga - 1 oktober 2015 14:16

Det är på eller av idag. Först en full flight mot en stor europeisk huvudstad och sedan en halvfull flygning tillbaka. Nu har vi en längre paus på en svensk flygplats innan vi får fortsätta mot arlanda.

Ett äldre par hade haft otur de senaste resorna med vårt flygbolag. Dem bjöd jag på fika. Kanske kan de berätta för sina vänner om det istället för om strulet.

Det blev bio igår och filmen, "jag är Ingrid", tyckte jag mycket om.

Här är jag på väg tillbaka till hotellet igår em.