Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under november 2015

Av Helga - 30 november 2015 20:42


Igår åkte vi till stugan igen men det var fortfarande inte klart i toalettrummet. Vi stannade inte så länge utan åkte in till Norrtälje istället. Där blev det en fika på konditoriet "tre praliner". Det var fint ordnat där till första advent.

På kvällen kom dottern och hennes pojkvän över på middag. Vi började med glögg innan maten så klart...


Nu har jag krupit ner i en hotellsäng och kommer att somna tidigt. Detta efter en god middag med kollegor och en halvtimme i hotellets gym.

Vi hade en lång flygdag idag och flög bl a till Östersund. Där pågår skidskytte-tävlingar just nu och vi flög upp massor av fans, fotografer och journalister.

#helga #flygvärdinna #skidskytte #Norrtälje #advent #östersund

Av Helga - 28 november 2015 17:13


Idag har vi grejat här hemma - städat, bytt gardiner och pyntat inför första advent. Vi har också hälsat på svärmor en stund.

Nu blir det snart middag och mys i vårt adventsfina hus.


Årets adventsarrangemang med fyra ljuslyktor och mossa från vår trädgård. Äntligen kan jag bara glad för att vi har grön mossa på baksidan. Man kanske skulle sälja lite på torget ;)

#advent #helga #pynta #jul #adventsljus

Av Helga - 27 november 2015 10:02


Igår var det min sista arbetsdag och det blev en lång dag på ca 10 timmar. Sista flighten gick till Belgien och precis som när jag flög till Paris för ett tag sen så var det ganska lite folk ombord. Många avbokar sina resor pga terror-händelserna nyligen.

Vid ombordstigningen på väg till Bryssel fattades fem personer mot slutet och alla fem hade checkat in bagage. Dyker de här passagerarna inte upp innebär det att deras bagage måste lastas av. Det tar tid att leta upp väskorna i bagageutrymmet så det blir nästan alltid en försening. Så i sista minuten kommer fem män släntrade till gaten!!! Hm, man kan ju undra var de varit hela tiden. I baren kanske? När de gick av planet sen glömde en av dem sitt handbagage ombord. Hur klarar en del av det här med att resa egentligen?

     



Nu ledig helg... Oj vad jag ska njuta!

#helga #flyg #flygvärdinna #resa

Flyg · Resor
Av Helga - 25 november 2015 10:57


Igår hann jag med mycket..


Först blev det en fika här hemma med min grannfru. Det var ett tag sen och det är alltid kul att höra vad som händer i deras familj. Faktum är att grannen och jag även är kollegor även om hon arbetar med trafikavvecklingen på ett kontor.


Sen gick jag till gå- och löpkliniken och fick mina skoinlägg och det hoppas jag ska göra mig pigg i fötterna igen. Strax efter det hade jag en lunchdate med dottern på stan. Vi hann äta och prata en dryg timme och sen var det bara att ta tåget direkt till arlanda för ett kvällspass på jobbet. Vi hade inte så många passagerare den här gången men ibland kan det vara skönt. Man får mer tid till att vara social med passagerarna och med kollegorna.


På hemvägen hade vi en resenär som inte flugit på 17 år och hon mådde inte toppen. Vi pysslade med henne och virade in henne i en filt då hon frös och mådde lite dåligt. Tänk att vara så modig att man vågar flyga igen efter att ha undvikit det under så många år.


  

Jag bjöd grannfrun på saffransbulle bl a...

 


#helga #flyg #fika #lunchdate #flygrädd #skoinlägg



Av Helga - 24 november 2015 08:48



Jag har tidigare berättat om kollegor med andra färdigheter än "flygeriet" - faktum är att många kabinanställda på mitt flygbolag har andra utbildningar eller sidosysselsättningar.


Idag har jag två tips om anställda som jag är stolt över;


Pia Bergler har tillsammans med två andra personer skapat appen Memory lane photo game. Detta är ett spel där du kan ladda upp dina egna foton till ditt memory. Tanken är att du t ex kan använda bilder på vänner/familj och träna din hjärna. Detta är ett perfekt hjälpmedel för att träna minnet - kanske har du en släkting med lätt demens som behöver träna minnet för ansikten och ord. Du kan också träna in namn på nya elever om du är lärare eller kollegors namn när du byter jobb.

    


Michael Gärtner har just gett ut en hantverksbok om läderarbete där du kan lära dig tilllverka egna alster. Gärtner tillverkar själv otroligt vackra läderprodukter under märket Lone Wolfe leather Sweden. Kanske ett julklappstips...


 

#helga #tränaminnet #memorylanephoto #läderarbete #boktips #app

Av Helga - 23 november 2015 16:48



Idag kändes för första gången att det lackar mot jul på jobbet...


     


Juldekorationer börjar sättas upp på flygplatsen och det är bl a stora gröna kransar med röda band i taket. Det är så fint.


När vi sen skulle dra ut försäljningsvagnen ombord påminde jag i högtalaren om möjligheten att handla julklappar och oj vad mycket vi sålde... På bara en runda genom kabinen sålde vi för ca 5000 kronor. Det var smycken, godis, gosedjur, solglasögon mm som inhandlades. Iofs kan jag inte tänka mig ett enklare sätt att handla än att sitta i sin flygplansstol och titta i katalogen och köpa det man behöver. Man gör ju ändå inte så mycket annat än sitter still när man är ute och flyger.


Idag har jag skrivit ut ett recept på cannelloni i min matblogg. Den rätten ska jag göra till middag idag. Mums... så mysigt att få äta middag hemma...


#helga #flyg #försäljning #advent #jul #cannelloni




Av Helga - 22 november 2015 15:13


Igår kväll var vi på en födelsedagsmiddag hos vänner. Det var ungefär 25 gäster där och vi bjöds på skumpa och små piroger till fördrink. Sen fick vi ta från ett gående bord av maträtter bl a rökt lax och dubbelmarinerad oxfilé. Det var supergott och trevligt!

Ikväll kommer dottern hem och äter middag med oss. Hon ska få en triss-julkalender vilket även sonen fick igår efter att ha hjälpt oss ta upp båten. Älskar mina ungar!

Imorgon packar jag väskan igen men jag sover hemma varje natt nästa vecka. Skönt!

#helga #middag #julkalender

Bilden är från ett ganska enkelt hotell vi brukar bo på. De har roliga och vackra arrangemang här och där.

Av Helga - 21 november 2015 11:03

Idag tittar vi till stugan igen och nu saknas bara el i vårt nya toalett- och duschrum - sen är det klart.


Båten ska upp och sen tar vi en fika i köket. Det blir äggmackor och kaffe. Jag hittade kantareller på tomten också. De var frostiga men det ska nog fungera ändå.


#sommarstuga #kyla #toalett #helga #fika #dalahästar

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards