Inlägg publicerade under kategorin Hälsa

Av Helga - 15 april 2016 10:57

Idag går jag på nattpasset med fem sena kvällar i rad. Landningarna blir vid klockan 00.30, 00.10, 23.20, 00.50 och sista dagen redan vid 21.45, så det räknas väl nästan som förmiddag.

Nu gäller det att hålla igång så man inte somnar på crew-flygstolen...

Schemat för maj kommer idag och då brukar servern på jobbet krascha. Vi får se om jag kan få ut några papper inför vår flygning ikväll. För säkerhets skull tog jag ut uppgifter för flighten redan igår. I slutet av april börjar vi få nya arbetsredskap vilket kommer att underlätta framöver.

Nu har jag iallafall börjat dagen på ett bra sätt - med en joggingtur i skogen. Eller egentligen skulle jag kanske kalla det att lufsa, för jag joggar 100-200 steg och går sen 100-200 steg. Jag tycker att det går framåt med min träning iallafall och det är väl huvudsaken.

46/100 #blogg100

#helga #flyg #skifttider #hälsa #träning #nattpasset

Flyg · Humor · Hälsa
Av Helga - 13 april 2016 09:05

Jag är fortsatt ledig och njuter av det. Igår gjorde jag en utflykt med mina föräldrar och så var jag ute och lufsade i skogen. Idag blir det träning och kanske en fika med sonen.

Här ser du mina små odlingar...

Här är en av de nya kaffekopparna som jag köpte igår på Thun´s...

44/100 #blogg100

#helga #trädgård #odla #kaffekopp #shopping

Av Helga - 6 april 2016 13:54

Idag ställde jag klockan för att hinna träna innan ett besök hos frissan. Jag har kört mest crosstrainer på gymmet som konditionsträning och sen styrka efter det. Nu tycker jag crosstrainer i 30 minuter blir lite tråkigt. Jag har börjat testa löpbandet en kvart och idag orkade jag springa i 9 minuter av den kvarten. Jag är stolt över min utveckling från en segpropp till en som vågar träna och prova nytt.

Igår åt vi ju hemgjord soppa och pannkakor med sonen. På COOP hade de spanska jordgubbar som jag köpte och skivade upp. Det var inte så dumt som tillbehör till pannkakorna. De smakade faktiskt sommar...

Tidigare på dagen bakade jag kanelbullar också. Jag älskar att baka och fixa med mat när tiden finns. Tyvärr finns ju inte alltid tiden just nu men när jag jobbar mindre i framtiden ska jag baka mer...

Just nu har jag ett heltidsarbete, ett hem att sköta om och gamla föräldrar att träffa när jag är ledig så alla mina ideér på alternativa sysselsättningar får stå tillbaka ett tag till. En grej jag ska göra när jag har mer tid sen är;

- Språkcafé med nyanlända genom Röda Korset i stan eller genom kyrkan i området där vi bor.

Vad skulle du vilja göra mer av om tid fanns?

Imorgon packar jag rullväskan igen och blir borta först tre dagar och sen ytterligare två. Stackars min gubbe som får vara så mycket ensam. Nästa sommar kommer jag att gå ner i arbetstid och det kan jag göra eftersom jag då fyllt 55 år.

37/100 #blogg100

#helga #baka #mat #pannkakor #jordgubbar #hälsa #träning #språkcafé

Av Helga - 4 april 2016 16:15

Så var min arbetsvecka klar men maken började jobba igen idag, efter sitt påsklov. Idag har jag träffat mina föräldrar och gymmat.

Igår flög vi bara en kvällsflygning, till ett grannland. Det var många resenärer och det berodde säkert på att lovet tog slut. På hemvägen gick det undan då piloterna fick en snabb inflygning mot arlanda och vi fick pinna på ordentligt.

En våra största kunder reste med oss och han är så bekant så vi utbyter några extra fraser varje gång han dyker upp. Egentligen skulle man ju vilja göra det med alla passagerare men man hinner bara göra det med ca 10%. Jag brukar säga nåt eller fråga nåt under boarding till dem som stoppas upp i kön. Det goda sprider sig, tänker jag, då någon hör att vi pratar och skojar och de goda vibbarna sprids.

Nyligen fick jag sån lust att baka och jag gjorde scones med ingefära och choklad. Klicka på länken och kika in på min lilla matblogg så får du receptet. Smaken är lite speciell men god så gillar du ingefära så är det bara att plocka fram bakskålen...

35/100 #blogg100

#helga #flyg #baka #hälsa #gym #familj #scones #ingefära

Av Helga - 23 mars 2016 10:00

Efter en ganska lång flygdag igår kom vi till hotellet runt 16.30 Jag bestämde mig för att träna direkt och inte vänta. Då finns ju risken att man ändrar sig. Den här gången använde jag cross-trainern, motionscykeln, roddmaskinen, flera andra maskiner och även löpbandet. För första gången sprang jag på löpbandet. Bara några minuter, men ändå -  det går framåt.

Idag måste jag också nämna terrordåden i Brüssel. Det är så förfärligt och hemskt hur terrorister "leker" med oskyldig människors liv. Min kollega var glad att hennes pojkvän, som också arbetar som styrman hos oss, inte flög till Brüssel som planerat. Alla våra flygningar till Belgien ställdes in efter dådet.

23/100 #blogg100

#helga #flyg #terrordåd #brussel #träna

Av Helga - 22 mars 2016 08:30

När du läser detta har jag redan stigit upp (04.40) och tagit bussen och tåget mot Arlanda. Jag har packat med mig en hel del eftersom jag ska vara borta i tre dagar. Det blir två övernattningar på hotell i en svensk stad. Jag är nöjd eftersom hotellet där vi ska bo har ett riktigt fint gym, som jag planerar att använda.

22/100 #blogg100

#helga #flyg #gym #hälsa #resa

Av Helga - 25 februari 2016 00:41

Två dagars jobb och så var jag däckad igen. Det är en förkylning som spökar och inte bara allmän trötthet som jag trodde först. Jag är mentalt piggare men i fysiskt sämre skick.

Jag har ledigt nu och sen får vi ser hur jag mår till helgen då det är dags att jobba igen.

Idag tog vi oss iallafall ut, gubben och jag. Det var en fin solig dag om än lite blåsig. Vi klädde på oss bra och tog med fika.

Här sitter vi på en bänk invid Mälarens kant.

Det var jättefint ute men efteråt var det vila i soffan hemma som gällde.