Inlägg publicerade under kategorin Hälsa

Av Helga - 22 februari 2016 11:13

Nu är jag på banan igen och det börjar med jour.

Jag har fått en konstig hosta sedan igår. Nu börjar jag misstänka att det var det som fick min kropp att reagera med en rejäl trötthet redan innan hostan bröt ut. Vem vet - nu är jag iallafall redo för arbete igen.

Maken har sportlov och vi håller på att förbereda oss lite för en kommande högtidsdag. Det är svärmor som ska fira sin 90-åriga födelsedag här hemma hos oss om ca 10 dagar. Vi har tagit in ett gammalt furubord från garaget och tittar igenom antalet stolar, dukar, tallrikar mm. Vi har beställt catering och tårtor så vi behöver inte göra så mycket själva.

#helga #flyg #jour #fest #90år

Av Helga - 20 februari 2016 16:48

Man är väl inte mer än människa...

Det har varit lite för mycket den senaste tiden med jobb, strul, tester av nya arbetssätt, långa arbetsdagar, skiftarbete och så gamla föräldrar och ett eget liv som ska levas på lediga dagar. Jag har haft lite svårt att sova och jag har haft en känsla av stress. Så klok som jag är (oftast) har jag sjukskrivit mig och varit hemma några dagar extra för att komma ner i varv.

Promenader utan musik i hörlurarna med snöknarr och fågelkvitter som enda sällskap gör mig gott.Gymmet, korsord, vila och åter vila ska få igång mig igen hoppas jag. Jag känner många som har svårt att sätta stopp, så det är just precis det jag försöker göra nu innan det är för sent.

#mindfulness #träna #promenera #hälsa #helga #sjuk

Av Helga - 10 februari 2016 22:14

Idag unnade jag mig en ganska slö förmiddag, men sen blev det gymmet. Jag har ett dagkort på friskis och svettis och går oftast dit på förmiddagen, samtidigt som många pensionärer. Det var betydligt yngre publik efter lunch kan jag säga. Man kan inte annat än le åt tonåringarnas träningsvanor. Köra lite, kolla mobilen, träna lite, kolla mobilen igen... kanske kolla mobilen lite till också... Själv har jag poddradio på när jag tränar och idag lyssnade jag på en intervju med "First aid Kit" i programmet Värvet. Har du inte lyssnat på Värvet kan jag verkligen rekommendera det!

Sen träffade jag dotterns pojkvän en stund och vi gick och tittade på en lägenhet som de eventuellt skulle kunna få i höst genom Uppsalahem. Just nu är ju tösen i Wien så hon kunde inte själv vara med på visningen. Vi har nyss lagt på "luren" på Skype efter att ha pratat en stund med varandra. Allt verkar gå bra med tyskastudier och annat. Om några veckor börjar politikstudierna som är huvudsyftet med utbytesterminen.

Vi har varit på basket ikväll också, maken och jag. Det var Uppsalas damlag som spelade mot Umeå och det var roligt att se Uppsala vinna...

Bilden är tagen vid ett annat tillfälle...

Imorgon packar jag väskan igen och far ut på turné. Det blir mest inrikesflygningar den här gången med tre olika övernattningar i Sverige. En skidcharter blir det också på lördag - det är säsong för Alpresor nu, fram till efter sportlovsveckorna. Skulle jag välja en semestervecka nu så skulle det definitivt bli en solresa och inte en skidresa.

#helga #längtareftersolen #basket #wien #flyg #resa  #hälsa #alperna

Familj · Flyg · Hälsa · Resor · Sport
Av Helga - 1 februari 2016 14:39

På väg mot gymmet passerade jag Vaksala torg, som ligger centralt i Uppsala. Där på torget pågår just nu Distingsmarknaden i två dagar. Inte hade jag väl direkt tänkt köpa något så där på morgonkvisten, men hur det var så gick jag därifrån med ett par varma skinnhandskar och ett brunt fårskinn.

Efter att jag tränat klart fick jag ett meddelande från en kompis som undrade om vi skulle fika på stan och det passade ju perfekt. Vi blev tre tjejer som bubblade och drack kaffe på Broströms kafé... Vilken mysig måndag!

#träna #hälsa #marknad #distingsmarknad #fika #bubbla #helga

Av Helga - 26 januari 2016 09:54

I flygjobbet ingår också att vara påläst. Imorgon ska jag på årets nödträning och idag är det plugg som gäller.

Nu blir det en kort fikapaus och är jag snabb hinner jag nog träna i eftermiddag också.

Igår gjorde jag jättegoda kikärtsbiffar till middag. Det är ett medvetet val från min sida att försöka äta och laga mer vegetarisk mat. Vi åt ugnsbakad potatis och thaichilisås till. Mums!

Vill du också ha receptet - klicka på länken Kikärtsbiffar/ linsbiffar.

#helga #flyg #plugga #hälsa #mat #vegetariskt

Av Helga - 23 januari 2016 16:05

Idag har jag varit på Friskis och svettis och tränat och sen har jag tittat på andra som sportat på TV. "After gym" är nog det bästa med att träna. En matbit och vila känns så härligt!

Ikväll är vi bortbjudna till vänner på middag. Det ska bli mysigt! Jag har köpt en flaska champagne som gåbort-present. Det skulle iaf jag bli glad av att få.

#Träna #hälsa #skumpa #helga

Av Helga - 18 januari 2016 17:53

Det har varit en ganska lugn flygdag idag med en lång paus, på trafikkontoret, mitt på dagen. Då passade jag på att göra en säkerhetskurs på datorn. När jag kommit nästan igenom hela kursen då blev det ett tekniskt fel och hela kursen startade om. Jag kunde inte heller hoppa fram i kursen utan jag fick göra allt en gång till. Suck!

Nu är jag på ett hotell och har hunnit gymma på (antagligen) Sveriges finaste hotellgym. Det är målningar i taket, fina takkronor, valv och underbart fina fönster. Träningen känns liksom lite extra lyxig!!!

Gymma passade bra idag efter gårdagens släktfika hemma hos oss med många godsaker. Vi ville bjuda igen lite efter julens kalas, fira våra ungdomars födelsedagar och fira av dottern som snart reser till Wien för att studera under vårterminen. Vi har redan bestämt att vi ska hälsa på dottern i maj och idag blev den resan bokad genom Airtours. Jag har inte varit i Wien sedan 1980-talet då jag tågluffade.

Nu blir det snart middag med en kollega i hotellets restaurang och sen hopp i säng tidigt.

#helga #flyg #kurs #teknikensunder #gym #fika

Av Helga - 5 januari 2016 16:58

Igår hade jag en verkligt udda flygning. Det var en charterflight och i stort sett alla passagerare ombord var runt 80 år. Det var resenärer som skulle ner till värmen och vara borta allt mellan 8 och 10 veckor. När vi skulle starta boarding ringde jag upp till gaten tidigt, som tur var. Gatepersonalen berättade att vi hade 19 personer som behövde assistans med rullstolar och rullatorer t ex. Vi började tidigare än vanligt med ombordstigningen och ändå avgick vi lite försenade. Alla var söta och fina men det var lite långsamt och stappligt med det mesta. Jag kunde inte annat än tänka på mina egna föräldrar och svärmor. Bra gjort ändå av de här äldre medborgarna att våga sig iväg på en långresa.

Precis när vi skulle till att taxa in till gaten på vår destination var det en man som svimmade. Jag rusade dit och reste upp hans ben och då fick han tillbaka medvetandet igen. Jag är faktiskt glad att det inte hände nåt mer på den här flygningen med tanke på medelåldern ombord.

Idag var jag ledig eftersom vi landade väldigt sent igår. Jag har tränat och lunchat med dottern. Vi åt på Gränby centrums food court. Minns ni den söta flickan Donya som vann Sveriges yngsta mästerkock. Hon och hennes familj har en libanesisk restaurang där, Donya´s meze. Därifrån beställde jag en Donya special, en tallrik med många olika smårätter som smakade supergott!

Imorgon bär det av söderut igen och då blir det en tidig start. Vi får se vilken typ av resenärer det blir den här gången  - det vet man aldrig i förväg.