Inlägg publicerade under kategorin Hälsa

Av Helga - 23 februari 2015 09:17

Igår träffade jag två kompisar och vi gick till Güntherska hovkonditoriet nere vid Fyrisån mitt i Uppsala. Jag beställde en surdegssmörgås och en mellansemla. Mmmm...

Dottern var på återbesök hos sin kirurg på akademiska sjukhuset i fredags . Om du inte läst här tidigare kan jag berätta att dottern opererat bort sin sköldkörtel i januari. Ärret ser fint ut och hon mår bra men tyvärr har rösten inte kommit tillbaka riktigt. Hon har stämbandspares enligt läkaren så nu blir det remiss till öron- näsa- halsmottagningen och logoped. Blir inte rösten bra inom ett halvår vidtas andra åtgärder. Att inte ha en normal röst är faktiskt väldigt besvärligt och handikappande så nu får vi hoppas att stämbanden börjar fungera normalt snart. Både att umgås med vänner, sjunga i kören, jobba och att tala i studiesammanhang påverkas.

Snart börjar min  emigration till grannlandet. Under nästa vecka och flera tillfällen i mars blir det flygningar i Norge. Mycket av arbetet är lika men en hel del är också olika så man får "skärpa till sig" för att ha koll på läget. Vid ett av tillfällena ska jag övernatta i Oslo och då hoppas jag kunna besöka min syster som bor i den norska huvudstaden.

#stämbandspares #sköldkörtel #helga #fika #norge #emigrera #flyg #kirurgi

Av Helga - 10 februari 2015 13:29

Igår hade vi en lång flygdag och när vi väl kom fram till vårt hotell sprang jag bara iväg och köpte mig en sallad som jag kunde äta på rummet.

Idag hade vi en desto kortare och enklare dag med bara tre korta flighter i samma flygmaskin. Mellan två av flygningarna sprang kapten iväg trots ett kort markuppehåll. När han kom tillbaka hade han med sig en överraskning.

Han hade köpt oss varsin ginger-shot (ingefära). Den är stark och mycket bra för att hålla förkylningar borta. Direkt efter tar man en skiva äpple för att inte få en chock i munnen...

Under boardingen till den sista flygningen i Östersund var det oerhört blåsigt på marken. Resenärerna kom ombord huttrande med håret på ända. Helt plötsligt blev det bastuvarmt i flygplanet och jag fick skynda mig fram till cockkpit och be dem dra ner på temperaturen. En passagerare stod där bak och frågade min kollega vart värmen kom ifrån. Temperaturen kan ibland bli lite väl varm när vi står på marken men jag kunde inte låta bli att skoja och svara;

- Värmen kommer ju från Sahara

#flyg #helga #humor #ingefära #shot #hälsa

Flyg · Humor · Hälsa
Av Helga - 4 februari 2015 15:15

Idag är det jourdag fem av fem. Alla de andra dagarna har jag jobbat hårt men idag har inget hänt ännu. Iofs kan vi flygande inte arbeta hur mycket som helst och jag har ju redan avverkat ca 40 timmar sedan i lördags.

Jag har ju lite annat att göra ändå...

Jag har skottat två gånger, fikat med dottern, skypat med sonen (i Burma), strukit och softat. Återhämtningen är också viktig när man skiftarbetar.

Maken har känt sig väldigt dålig ända sedan strax före jul med muskelsmärtor i rygg, nacke, armar, säte, lår bl a. Han har haft så ont så han haft svårt att sitta, sova och köra bil. Man funderar fram och tillbaka på vad det kan vara. Kanske borrelia?

Husläkaren började med att ge penicillin men misstänker nu muskelreumatism och detta ska nu behandlas med kortisontabetter. Läs mer genom att klicka på länken om du vill veta mer. Idag börjar maken ta tabletterna och nu hoppas vi på snabb bättring. Trots dessa smärtor måste jag säga att maken varit tålmodig och kämpat väl! Han är värd en stor bukett blommor...

Dottern, som opererat bort sin sköldkörtel, hämtar sig snabbt och hennes ärr på halsen ser jättefint ut. Rösten är fortfarande hes men jag tycker att den blir starkare nu vartefter.

Det har varit mycket hälsorelaterat i vår familj på sistone men så är väl livet för de allra flesta! Nu ska dottern bara operera sin stortå (senare i februari) där  hon har besvär med nageltrång. Sen vill vi vara friska ett bra tag framöver...

#helga #flyg #flygvärdinna #jour #hälsa #muskelreumatism #struma #nageltrång

Av Helga - 29 januari 2015 11:08

Jag överlevde besöket hos tandläkaren och gick trallande därifrån...

Så himlans glad efter undersökning och röntgenbilder som gav godkänt utan vidare åtgärd. Jag köpte hem semlor från ett bageri. Dessutom hade jag ett presentkort på interflora så 3 buntar tulpaner för 100:- blev det också. Jihaa!

Sonen pratade jag med igår via WhatsApp. Han och hans kompis har nyss besökt Pai och Chang Mai och är nu på väg via Bangkok till Burma där de ska stanna i två veckor.

Dottern är i gång för fullt efter operationen (hon har tagit bort sköldkörteln). Hon har fortfarande lite svag röst men går på sina förläsningar och har t o m jobbat lite. Hon arbetar i en reception på ett arkitektkontor genom Proffice. Igår var jag till en kompis hudvårdssalong och köpte en kräm, Cicatrix, som ska hjälpa till att läka ärret på dotterns hals. Så klart vill vi ju att det ska bli så fint som möjligt i framtiden. Av en händelse hade en av de anställda på salongen gjort samma operation i sin ungdom och hennes ärr syntes knappt.

#helga #resa #struma #operation #sköldkörtel #tulpaner #tandläkare #semla #vardagsglädje

Av Helga - 21 januari 2015 10:42

Vi fick hem vår dotter från sjukhuset igår efter lunch. Vi bäddade ner henne i bäddsoffan i TV-rummet, en central plats i huset. Nattsömnen har varit god så allt känns bra och stabilt just nu.

Sist jag jobbade, i helgen, fick jag äran att fylla på kaffe till kaptenen i den här muggen. Visst smakar kaffe bättre i en porslinsmugg än i en mugg av papp!? Sen är det ju en smaksak om man vill dricka ur en Brynäsare eller en Skelleftare...

Jag är ingen hockeynörd men med en pappa från Skellefteå är det ju så klart Skellefte AIK som gäller om det nu är nåt som gäller.

#helga #flyg #fika #hälsa #sköldkörtel #humor #hockey #idrott

Familj · Flyg · Humor · Hälsa · Sport
Av Helga - 20 januari 2015 08:04

Vid 16-tiden igår hörde vi av vår dotter som då blivit flyttad från uppvaket till en vårdavdelning. Vi åkte dit lite senare och hälsade på. Hon hade visserligen ett ärr vid halsslutet men det såg redan väldigt fint ut under kirurgtejpen. Rösten var annorlunda och lite hes. Det är vanligt när man tar bort sköldkörteln att rösten kan påverkas. Annars måste jag säga att hon verkade väldigt pigg och lättad. Nu beror det på hennes värden om hon får komma hem idag eller om hon blir kvar några dagar till. Tydligen kan man få kalkbrist precis efter operationen pga att bisköldkörtlarna kan ha skadats under operationen och detta vill man väl ha koll på innan hon får åka hem.

När vi satt där och pratade på vårdsalen igår eftermiddag dök två av dotterns pluggkompisar upp och överaskade med födelsedagsuppvaktning och sång. Det var riktigt gulligt av dem! De hade sökt upp mitt mobilnummer och därigenom tagit reda på var de kunde hitta vårdavdelningen där vår dotter ligger. En annan vän till vår dotter hade skickat ett paket som vi hämtade upp på vägen till sjukhuset. Många som dottern träffade på sjukhuset under gårdagen la märkte till att hennes operationsdag var den samma som hennes 20-årsdag och gratulerade henne. Jag tror hon kände sig lättad och glad som sagt, operationen var klar!

#helga #operation #sköldkörtel #födelsedag #överraskningar

Av Helga - 19 januari 2015 09:53

Det har varit full fart de senaste dagarna. Jag kom hem igen från Nice i torsdags och på fredagen hade jag en studiedag inför den årliga nödträningen. Vi har skrivningar och ska klara det praktiska på ett bra sätt så det gäller att läsa på. På fredagskvällen var vi bjudna hem till mina föräldrar och där hade min syster (som bor i Norge) ordnat med "Norsk afton". Vi åt fiskkakor med stekt lök, remouladesås, vit sås, kokt potatis och kapris bla. Riktigt gott!

Hela lördagen var det nödträning med allt vad det innebär. I år var temat brand och vi fick träna på att släcka bränder och utrymma flygplan vid brand. Sen på kvällen gick vi till restaurang Hodja i Uppsala för att fira dotterns 20-årsdag.

Egentligen fyller vår dotter år idag men idag på morgonen har jag varit med henne till sjukhuset och ungefär nu ska hon opereras och ta bort sin sköldkörtel. Jag hoppas höra av henne så snart hon vaknar till och då ska vi hälsa på så fort vi får.

Här kommer de sista bilderna från Niceresan. Nu när snön ligger vit utanför fönstret känns det mysigt att se tillbaka lite;

#helga #flyg #resa #operation #bilder #nice #frankrike #norge #hodja #hälsa

Av Helga - 2 juni 2014 10:06

Goudmårning...

Det är första lediga dagen efter jouren idag. Himlans skönt!

Jag började med en promenad efter frukost och det är så underbart när det som idag är fint väder. Jag laddade ner appen "Gå för hjärtat" idag och för varje kilometer jag går skänker becel 1 krona till 1,6 miljonersklubben. Jag förenar alltså nytta för min egen hälsa med nytta för fler människors hälsa. Inte så dumt...

Jag hälsade på våra slöa grannar också men idag var de faktiskt på G...