Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under augusti 2010

Av Helga - 31 augusti 2010 21:00

Knäppa på - knäppa av

Knäppa på - knäppa av

Knäppa på - knäppa av


Så har vi fått hålla på med datorns bildskärm för att få igång den...

Man kan ju inte sitta och knäppa i all evighet för att

kunna använda datorn. Snart hade den säkert inte fungerat alls!!??


Så nu har jag köpt en ny bildskärm...


  

Av Helga - 31 augusti 2010 07:29


Jag har flugit klart för den här gången och ska nu njuta av två lediga dagar... 


Vi har en oerhört "festlig" vecka framför oss så jag ska fixa lite gå-bortpresenter och födelsedagspaket idag...


* vi ska fira ett syskonbarn som fyller 20 år.

* Vi ska ha kräftkalas med grannarna.

* vi ska på surströmmingsskiva hos vänner.

* Vi ska fira min mamma som fyller år.


Det mest otroliga är att jag kan vara med på alla tillställningarna och detta utan att ha sökt ledigt. Det är nog en kompensation från de goda gudarna för 50-årsfesten som jag missade i helgen...


I morse kom dottern på att hon behövde ett hänglås eftersom hon ska ha gymträning två dagar i veckan genom skolan. Hon behövde låset redan idag så framförhållningen var inte den bästa precis. Vi hittade ett lås, men ingen nyckel. Då kom jag på den briljanta idén att kolla sonens nyckelknippa. Han har oootroligt mycket nycklar - man kan nästan tro att han samlar på nycklar precis som Gunde Svan och Agneta Sjödin i "fångarna på fortet". Mycket riktigt där på knippan fanns det en nyckel som passade till låset - mission completed!


Lavendel på tork i köket...

  

Av Helga - 30 augusti 2010 08:05


Det blev en sen landning igår men för en gångs skull hade jag bilen till jobbet så jag var hemma i ett huj... Jag släckte väl lampan vid 01-snåret.


Jag flög skandinavien runt igår och på sista flighten hade vi ett helt gäng kändisar ombord. Någon dansare, en programledare för ett sommarprogram på TV och så lite sportfolk.


Kabinchefen är en skojig typ som annonserade i högtalaren att vi skulle servera en kulinarisk kullerbytta i affärsklassen. Till ekonomipassagerarna skulle vi sälja mackor bl a och då sa kabinchefen;


- eftersom Zlatan nu har flyttat från Spanien till Italien har vi slutat sälja tapas ombord. Istället säljer vi smörgåsar med mozarella och soltorkad tomat. Nu får vi hoppas att Zlatan inte flyttar till någon Norsk klubb framöver för då vet jag inte vad vi kommer att servera för mat.


Ja...norrmännen kanske inte är kända för sina kulinariska kullerbyttor precis   


  

Av Helga - 29 augusti 2010 10:24


Nog blev det tjottahejti igår (om du inte hänger med kan du läsa gårdagens inlägg).


Jag fick en tur- och returflygning till medelhavsregionerna. Vi landade så sent så det var ingen idé att åka till 50-årsfesten. Trist - nu har jag missat en hel del roliga fester genom åren! Lite party hade vi iaf ombord då vi sjöng "ja må hon leva" i bakre galley för en kollega som fyllde år...


På flygningens retur hade vi ett sällskap på 75 personer som skulle på en läkarkongress i Stockholm. Om man någon gång ska få ett svårt sjukdomsfall ombord så hade detta kunnat vara flighten att vara på. Tänk att vi ropar ut i högtalarna att vi söker en läkare och att 75 personer reser sig ur sina stolar med en uppsträckt hand.

Det skulle vara en syn för gudarna...   


  

Av Helga - 28 augusti 2010 07:30

Det var en fin och ljus begravning igår... Visst var vi ledsna men det var ändå fint! Det är en faster på min mans sida som har gått bort.


Det var fint att det kom så många vänner och släktingar till kyrkan och samlingen efteråt. Vi var nog runt 50 personer där.

  


Idag har jag jour och vad som ska komma att hända står skrivet i stjärnorna. Helst av allt vill jag landa ganska tidigt eftersom vi är bjudna på en 50-årsfest ikväll. Men, har jag otur så hamnar jag i tjottahejti och missar hela festen...





Av Helga - 27 augusti 2010 08:00


Igår bakade jag kanelbullar och eftersom jag inte brukar baka några bullar under sommaren så var frysen helt tom på fikabröd. Jag smakade en bulle när de var varma och det finns väl inget godare än en pinfärsk kanelsnurra?


  


Sedan var det dags för tuttografi... Det är inget jag gillar direkt, men jag är tacksam att jag får göra en screening då och då - man vet ju aldrig hur det är ställt...


Det känns som jag har en hel genomgång av kroppen just nu med diverse undersökningar hos tandläkare, tandhygienist och doktor framöver... Just tanddelen är någon jag verkligt ogillar. Finns det en OGILLA-knapp här någonstans?


Nyligen såg vi en bra tonårsfilm - den heter "Freedom writers" och handlar om ett gäng "hopplösa" ungdomar i USA som tack vare en entusiastisk lärare lyckas bra i skolans värld... Läs mer om filmen här.


Idag ska jag och maken på en begravning så idag tänder vi ett ljus för D...

  


Av Helga - 26 augusti 2010 08:06


Ordningen är återställd här hemma... I natt kom sonen hem från Alanya och efter bara ca en timmes sömn stack han och hans reskamrat iväg till skolan. Jag är såå lycklig att allt har gått bra på den första utlandsresan någonsin på egen hand!


Det var många som skulle dela på badrummen på morgonen. Jag, som skulle vara kvar hemma, fick helt enkelt vänta med morgonbestyren och gissa om jag var kissnödig när äntligen ett av badrummen blev ledigt?


Vid frukosten gav maken mig Uppsala Nya Tidning och sa;


- Idag klarar nog även du sudokot! Se varför han sa så på bilden;


Någon anställd på UNT får nog räkna med tråkningar på jobbet idag ;)  


Den 15 :e september kommer en Airbus 380 att landa på Arlanda som en test. Läs mer om besöket här på DN´s hemsida.

Flyg · Humor · Resor
Av Helga - 25 augusti 2010 09:41


Nu är jag äntligen ledig igen... inget flygande och flängande på några dagar.


Nyligen fick jag och mina kabinkollegor varsin gullig hälsning från Nina Lizell - du vet hon som sjöng "Vem kan segla förutan vind" med Lee Hazlewood.  Jag har haft henne med ombord förut en gång och hon är otroligt gullig. Nu hade hon varit i Tyskland där hon fortfarande är superstor.


  

Observera att jag aldrig ber mina kända passagerare om en autograf...


Här kan du se henne sjunga;

Flyg · Minnen · Musik

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards