Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under mars 2011

Av Helga - 31 mars 2011 08:00


Nu ska du få följa med mig på ett "stopp". Ett stopp är en övernattning på annan ort. På mitt flygbolag sover vi nästan bara över i Svenska städer nuförtiden.


Klicka på bilderna för större format...


Den här gången vaknade jag i en hotellsäng i Luleå...

Jag satt ju i hallen och surfade en stund först. Internet var så svagt på mitt rum och det fungerade bara till och från när jag satt i hallen. Först satt jag på golvet (läs igår) men sen tog jag dit sängbordet och en stol. Det var lite bekvämare...


Efter att ha ätit frukost på rummet gick jag en promenad och njöt av solen. Det fanns en jättefin plogad skridskobana som jag blev sugen att prova... Bilden till höger är tagen i en stor galleri som heter Smedjan.


Lunchbuffé åt jag på restaurang Thai Thai som ligger på Storgatan i Luleå. Jag gillade maten och miljön...


Tyvärr var alla dessa snö- och isskulpturer borta nu. Grisen måste man ta ner av säkerhetsskäl nu när det börjar bli varmare och varmare på dagarna...


Idag ska jag avverka ytterligare några flygtimmar. Lite inrikes och lite utrikes men sen är jag ledig över helgen. Det ser jag fram emot ;)

Av Helga - 30 mars 2011 09:00


Igår på hemvägen på en Europaflyging kom jag att prata lite mer med flera passagerare - det fanns tid över...


* En mamma och hennes 10-åriga son hade varit på mamma/ barn-semester. Grabben hade fått en lillasyster som nu var 1 1/2 år och han tyckte det var ljuvligt att vila lite från henne.


* Tre killar i 25-årsåldern hade varit på en sex veckor lång roadtrip i USA.


* Ett äldre par hade rest på en tre månader lång kryssning jorden runt...


Inga dåliga upplevelser!


Trots allt längtade de alla hem nu... Borta bra men hemma bäst säger ju talessättet!


Du skulle se mig nu! Jag sitter halvnäck på golvet i hallen på mitt hotellrum. Det trådlösa bredbandet fungerar inget vidare här och det fungerar definitivt inte inne i rummet. Det ser nog inte klokt ut!





Flyg · Resor
Av Helga - 29 mars 2011 08:15


Ofta när vi ringer in till cockpit svarar piloterna något fyndigt som "utkiken", "Chippendales" eller något annat lustigt...


Senaste exemplet kom häromdagen när kaptenen svarade


- "Kartläsarn" ... när vi ringde in.


Jag hoppas verkligen han har koll på kartan så vi landar på rätt ställe



Idag ska jag "ut på tur" igen - det blir spännande att se vad den här flygdagen bär med sig...


Jag såg en inspelning av programmet "Mästarnas mästare" som sändes i söndags. Det var riktigt spännande och bra TV. Detta program kommer jag att följa slaviskt under våren...

Flyg · Humor · TV
Av Helga - 28 mars 2011 09:45


I lördags gick vi på restaurang med våra kompisar. Vi var sex vuxna och så fick vi med oss tre av ungdomarna också. Det är faktiskt ett underbart sätt att umgås. Alla kan sitta ner och njuta och ingen behöver springa runt och plocka och fixa (förutom serveringspersonalen då förstås). Vi åt gott och hade roligt... Jag beställde souvlaki med klyftpotatis, sallad och tsatziki och baklava till efterrätt. Mmmm.....

På tal om mat så läser jag på svt´s hemsida att Svensken slänger 56 kilo mat per år. Herreminje... det är ju inte klokt! Vilket resursslöseri... Varje gång jag går ut med kompostpåsen tänker jag att detta avfall skulle säkert många människor bli glada för att få.

Mera matprat;

Igår var vi på stort våffelkalas hos mina föräldrar. Där var vår familj, min syster med familj och så mamma och pappa förstås. Allt som allt med flickvänner/ pojkvänner var vi 13 personer den här gången och då fattades ändå två systrar till mig och flera syskonbarn...

 

Direkt från våffelätandet drog jag ut till Arlanda och ett nytt flygeripass...

Natten har jag tillbringat i en hotellsäng men det blev inte många timmars nattvila och pga det har jag redan fått gå hem. Inte så dumt även om jag är lite kring-kring i skallen nu (ja, mer än vanligt alltså)...

***********************************************

Jag fick skäll för ett tag sedan av en dansk passagerare för att han tyckte det var så värdelöst att vi inte bjuder på mat i ekonomiklass.

Jag fick koncentrera mig  för att förstå vad han sa ;)

När han skällt klart insåg jag att jag nu kan danska ganska bra ändå efter alla år på flygbolaget.


Alla orden gick in ordentligt...



  

Av Helga - 27 mars 2011 10:00


Huset stod kvar på landet och vi hade inga vattenskador eller andra problem... Tack och lov för det!


Det var fortfarande mycket snö på trädäcket och på tomten så det blev bara en behaglig stund med en promenad och fika i solen...


   Vår tomt...

 

En promenad vid havsviken...

     

Igår kväll var vi ute på restaurang med våra vänner - mer om det en annan gång för nu ska vi snart till mina föräldrar och äta våfflor. Därifrån åker jag direkt till Arlanda för lite flygtjänst...

Av Helga - 26 mars 2011 09:30


Den här helgen har vi mycket roligt på G!

Igår hälsade vi på hos svärmor på eftermiddagen... På kvällen gjorde jag egna kycklingburgare med salsa, rödlök och guacamole till.

Idag ska vi först sticka ut till stugan utanför Norrtälje och titta till allt. Vi tar med matsäck och hoppas kunna sitta i ett hörn i solen och fika. Sen ikväll ska vi träffa lite vänner ute på restaurang. Vi är så pass många så det är skönt att ingen behöver stå och slita i köket.

Imorgon blir det våffelkalas hos mina föräldrar innan jag ska ut och flyga igen...

Jag hittade en underbar bild från vår Nice-resa i november. Jag måste bara lägga ut den så ni får se vad ljuvligt det kan vara i södra Frankrike på hösten...


Av Helga - 25 mars 2011 07:45



För ett tag sen var det en i besättningen som försov sig (inte jag) och kom till flygplanet strax före avgångstid.


Vi gick trots allt på tid men efter flighten fick vederbörande bjuda på tårta uppe på trafikkontoret. Denne någon kan gärna få försova sig fler gånger så länge han bjuder på Sachertårta igen...



Nu till helgen är det dags för TUR-mässan i Göteborg. Resebranschens största mässa...


Har du missat filmen med 4-åriga Ebba som är ett stort Bollnäs-fan. Kika här hur besviken hon blev när Sandviken vann Bandyfinalen i Uppsala...

Av Helga - 24 mars 2011 12:30


Idag var det en ruggigt blåsig flygdag och flera passagerare mådde illa av "sjögången"... Som tur är har vi åksjukepåsar ombord och det är nästan bara gungigt när vi stiger och sjunker vid start och landning.


Nu är jag hemma igen och vet vad jag ska göra...Vi har en sån enorm hög med snö på vår lilla trädgårdsplätt framför huset. Där har vi öst upp all snö som kommit under vintern. För att få den att smälta snabbare så skottar vi nu ut den på gatan och parkeringsplatsen lite då och då...


Vilket dubbelarbete - först skotta upp allt på tomten och sen skotta ut det igen - Är man idiot eller är man idiot?



Jag ska göra det lätt för mig idag och använda mig av chokladbudet. En vän behöver lite uppmuntran och hon bor lite väl långt bort...

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards