Inlägg publicerade under kategorin Böcker

Av Helga - 1 mars 2016 13:29

Jag är fortfarande hemma från jobbet. Tillräckligt sjuk för att inte kunna flyga pga örat men tillräckligt frisk för att bli rastlös. Idag har jag varit på Uplandsmuseet och det var säkert tjugo år sedan sist. Särskilt nyfiken var jag på en utställning om flyktingsituationen på ön Lesbos. Jag fascinerades också av en utställning om Astrid Lindgren och hennes nyutgivna dagböcker från krigsåren 1939-1945.

Det är en fantastisk utsikt från museet ut över fyrisån.

1/100 #blogg100

#helga #sjuk #uplandsmuseet #AstridLindgren #lesbos #flyktingar

Av Helga - 16 december 2015 09:16

När vi blev så försenade senast skulle jag ringa hem och meddela maken att jag blev sen och då sa styrman;

- Säg att han kan frysa in sufflén...

Sen när vi väl kom iväg, ca två timmar senare, föreslog jag att jag skulle ringa och förvarna och att maken kunde plocka ut sufflén ur frysen igen. Vi fick oss ett gott skratt kring den där förbenade sufflén som överhuvudtaget aldrig tillagats...

Idag blir det fikabesök hos mina föräldrar och en storhandling. Numer går det inte åt så mycket mat här hemma men vi ska ha gäster på fredag och så närmar sig ju julen så kylen och skafferiet behöver fyllas på.

Nu ett tips om en mångsidig kollega igen. Detta är en tjej som är har en bakgrund inom TV- och tidningsjournalistik och nu har hon skrivit en ungdomsbok i handbollsmiljö, Tebbes trubbel.

Kan man bli annat än stolt över sina fantastiskt duktiga kollegor!

#ungdomsbok #helga #flyg #handboll #tips #suffle #humor

Böcker · Familj · Flyg · Humor · Tips
Av Helga - 24 november 2015 08:48

Jag har tidigare berättat om kollegor med andra färdigheter än "flygeriet" - faktum är att många kabinanställda på mitt flygbolag har andra utbildningar eller sidosysselsättningar.

Idag har jag två tips om anställda som jag är stolt över;

Pia Bergler har tillsammans med två andra personer skapat appen Memory lane photo game. Detta är ett spel där du kan ladda upp dina egna foton till ditt memory. Tanken är att du t ex kan använda bilder på vänner/familj och träna din hjärna. Detta är ett perfekt hjälpmedel för att träna minnet - kanske har du en släkting med lätt demens som behöver träna minnet för ansikten och ord. Du kan också träna in namn på nya elever om du är lärare eller kollegors namn när du byter jobb.

Michael Gärtner har just gett ut en hantverksbok om läderarbete där du kan lära dig tilllverka egna alster. Gärtner tillverkar själv otroligt vackra läderprodukter under märket Lone Wolfe leather Sweden. Kanske ett julklappstips...

#helga #tränaminnet #memorylanephoto #läderarbete #boktips #app

Av Helga - 3 mars 2015 15:27

När man jobbar som flygvärdinna är man mycket i rörelse vilket jag tycker är skönt! Däremot blir det mycket stående och gående och det är påfrestande för fötterna. Idag har jag unnat mig fotmassage på Uppsala Thaimassage och fotvård. Jag hade en rabattkupong så priset blev bara 150:-. Hade jag betalat mer hade jag nog blivit lite irriterad eftersom det var en ganska udda upplevelse.

När jag kom in i lägenheten satt tre kvinnor i entréhallen och åt lunch. De pratade på under hela min fotmassage på thailändska som om jag inte var där. Även damen som masserade mina fötter deltog i samtalet. Jag satt i en vanlig fåtölj med fotpall och blundade för att kunna slappna av från pratet runt omkring. Massagen var riktigt skön men jag hade gärna kunnat tänka mig lite mer avskildhet. Kanske är det typiskt oss västerlänningar att vilja ha lugn och ro runt omkring oss i en sån här situation. När jag blundade kunde jag nästan föreställa mig att jag var i ett myllrande Bangkok - det var bara värmen som saknades.

Jag har också varit hos mina föräldrar idag på förmiddagen. De hade planer på en resa till Gotland i augusti så jag hjälpte dem att boka flygbiljetter. Det är inte så lätt med bokningar och sånt för dem nu när allt ska skötas digitalt via mobil, platta eller dator.

På tal om digitalt måste jag berätta om en otroligt smidig app jag har på min samsungtelefon. Via den appen (Samsung mobile print) kan jag skriva ut dokument direkt från min telefon till vår samsung Xpress-skrivare. Det är inte klokt så smidigt!

Några böcker som jag köpt på sistone. Lite från bokrean men två andra också. OBS! Jag har inte köpt någon kokbok i år vilket är helt otroligt...

#helga #fotmassage #thai #bokrea # #hälsa #yoga

Av Helga - 2 oktober 2014 14:18

Nu är jag inne på min sista ledighetsdag för den här gången...

Jag sitter och förbereder mig inför nästa flygperiod. Flygbolaget tycker visst att jag ska emigrera ett tag så jag drar till Norge. Vi har lite olika arbetsrutiner i Norge och Sverige trots att vi arbetar på samma bolag, så det finns en del att sätta sig in i. Dessutom packar jag ner kläder för fem dagar och lite mat - varma koppen, finn crisp, ägg och mjukost. Norge är ju så dyrt så traktamentet inte riktigt räcker till.

Min farmor var Norska så det blir spännande att känna grannlandet på pulsen lite grann nu. Jag har även en syster som bor i Oslo men henne kommer jag tyvärr  inte att kunna träffa eftersom jag har övernattningar i andra städer och sen bara en kortare övernattning på flygplatshotellet i Oslo.

För att rikigt grotta ner mig har jag också köpt en pocket som jag ska läsa under de här dagarna. Den heter "Året utan sommar" och är skriven av Erika Fatland. Boken handar om Utöya - det kan nog gå åt några buntar med pappersnäsdukar.

Om vi inte hörs på några dagar så är det alltså för att jag är i grannlandet och irrar runt...

#flyg #helga #Norge #flygbolag #böcker #utöya #resa #oslo

Av Helga - 27 mars 2014 07:37

Jag är en tillfällig Kontorsråtta. Min treveckors kurs har börjat och jag stiger upp samma tid varje dag, äter på bestämda tider och mår riktigt bra av det. Det enda som slår mig är att jag får ont av att sitta still så mycket, särskilt i rumpestumpen.

Hej hopp! Nu tar jag snart tåget för en ny dag som student...

#kurs #student #flyg #flygvärdinna

Av Helga - 8 mars 2014 15:00

Lycka är att komma hem med nya kok- och inspirationsböcker från bokrean. Trodde inte jag behövde fler...

Det är min sista lediga dag idag. Imorgon bär det av upp i det blå igen...

#mat #kokböcker #recept #ernst #flyg

Av Helga - 9 december 2013 13:38

Så har ännu en helg passerat och stackars min gubbe - han får vara ensam en hel del på helgerna.Kanske han bara tycker det är skönt?

Nu är jag iallafall hemma igen och eftersom jag ska vara borta hemifrån väldigt mycket före jul så är det bara att sätta igång direkt. Nu har jag en deg som står och jäser och det ska bli tekakor till julens skinkmackor.

Här är en bild från ett tidigare år. Jag bakar ut plattor som sedan klipps upp i lagom stora bitar...

Efter det ska jag baka lite mer saffransbröd också. Lika bra så vi har i frysen.

När allt bakande är klart ska jag ta och kolla igenom mina julklappar och slå in dem. Skulle det fattas något kan jag köpa det under nästa arbetsperiod då jag ska vara borta fem dagar i rad.

Igår hade jag ju en hotellövernattning på en fint hotell. Det var ett riktigt busväder ute med regn och snöslask. När jag varit ute en sväng på stan gick jag tillbaka till rummet och virkade, såg  Alice Babs-dokumentären på datorn och läste. Jag är ju hopplöst sen men jag läser iallafall Zlatan-boken just nu. Den är lättläst och intressant/ rolig. Kan rekommenderas om du inte heller har läst den ännu.