Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under augusti 2014

Av Helga - 29 augusti 2014 10:02


Wohoo...


Lediga dagar och det känns så skönt! Jag landade faktiskt lite tidigare igår än beräknat så jag hann mysa med familjen på kvällen. Tidigare blev det eftersom vår första flight blev försenad och att vi pga det missade vår nästa flygning. Inte kul för våra passagerare med strul men ibland blir det bara så. Alla resenärer tog det bra!!


Man får inte vara rädd för förändringar i vårt arbete. Man planerar noggrant hur allt ska bli och gå till men plötsligt är allt förändrat;


En skråma på flygplanskroppen upptäcks på fel ställe, plåtmekaniker får komma, boardingen försenas, skråman var för stor för att flyga iväg med, en kollega måste bytas ut pga tjänstgöringstider och vi måste byta flygplan. Det nya flygplanet har inte landat än, flygmaskinen ankommer på inrikesterminalen och måste dras över till utrikesterminalen med truck. Ja du hör att det händer mycket på arlanda. Slutligen kommer vi iväg och faktum var att våra passagerare trots allt var ganska nöjda, dels för att vi kom iväg alls och dels för att man säkert inte vill flyga iväg i ett flygplan med tekniska problem.


Piloterna var riktigt bra på att kommunicera både med oss, passagerarna och vårt trafikkontor så vi kunde hjälpa till med missade anslutningar mm. Min kabinbesättning var också riktigt mysiga att vara med när det strulade.

Inga trumpa miner där inte   


I helgen sticker jag och maken ut till stugan. Lite pyssel med stuprännor på friggeboden blir det och så ska vi lyssna till fågelkvitter, äta gott och så blir det säkerligen ett glas vin framåt kvällen.


Ett tips till dig som kommer till Östersund. Gå till Törners konditori på Storgatan och fika. Det är ett modernt café i fina retrolokaler. Här säljs även lite delikatesser...


   


   


#helga #flyg #försening #Östersund #fika #törners #kondis #tips #strul #familj

Av Helga - 27 augusti 2014 14:30


Vi har många egna ord och uttryck inom flyget precis som säkert de allra flesta arbetsplatser. Ofta bildas ord på engelska eller så blir det lite swenglish.


Det senaste ordet som blivit väldigt vanligt på instagram nu är "crewfie" - dvs en "selfie" men med en crew-medlem på bilden. Mest är det de yngre på bolaget som håller på och lägger upp sina egenbilder men vem vet kanske Helga också skulle göra sig bra på bild ;)


Igår var jag ute och gick kring Storsjön i Östersund och fick syn på en supersmart husbåt...


 

Man får inte va dum...


#helga #selfie #crewfie #husbåt #husvagn #sommar #östersund #storsjön





Flyg · Humor
Av Helga - 26 augusti 2014 10:31


Vid avstigning, efter att vi hade landat på en svensk flygplats igår, var det en man som sa;


- Den här kaptenen landar alltid så bra! Hälsa honom det...


Jag hade inte hjärta att säga att det var styrman som hade landat flygplanet.      


Faktum är att våra piloter turas om att "flyga" flygplanet och då ingår både start och landning i uppgiften.



Nu har jag sovmorgon på ytterligare ett hotell. Detta är den andra natten borta och just det här hotellet gillar jag lite extra. Se bara vad mysigt det ser ut;


 


#flyg #helga #hotell #humor #inredning #kapten

Av Helga - 24 augusti 2014 23:12



Dottern ska ju börja plugga i höst och just nu pågår insparksperioden. Det är lekar och fest för att studenterna ska lära känna varandra. Temat för deras utklädning är mammor, så dottern har varit utklädd till afrikansk mamma och latte-mamma.


Imorse, innan jag for iväg till arlanda, förslog maken;

- Nu kan du vara plast-mamma... ta bara en  svart sopsäck över axlarna så är förklädnaden klar   


#humor #helga #plastmamma #inspark #student #mamma

Av Helga - 22 augusti 2014 11:15


...Ungar som är vuxna...


Dottern hälsar på en vän som också var i Tanzania i sommar. Hon går sen direkt till insparksaktiviteter genom sin nya institution här i Uppsala. Om nån vecka börjar studierna (pol kand). Sonen flyttar idag från ett andrahandsboende till ett annat. Om två månader ska han iväg på en långresa i Asien.


Vi, jag och maken, får helt enkelt klara oss själva.    Ikväll blir det utgång. Vi ska gå på en mysig irländsk pub här i Uppsala - Buddys.


Några vänner får vi med oss också...


Det har inte blivit nån ordning här hemma eftersom vi flängt fram och tillbaka till stugan hela sommaren. Nu har jag städat (håller på) och bakat kanelbullar som jag stoppat i frysen. Nu börjar det kännas som vi har det fint och mysigt här hemma igen!


 


#helga #bullar #familj #resa #asien #tanzania #pub #ungdomar

Av Helga - 21 augusti 2014 10:27



Nu har jag flugit klart för den här perioden och ska vara ledig några dagar. Jag har börjat med att softa här på förmiddagen eftersom jag landade sent igår kväll. Lite frukost, en morgontidning och morgon-TV är en mysig start!


På flighten igår hade vi med en barnfamilj på åtta personer och det var spring i benen på de yngsta grabbarna. De sprang fram och tillbaka i mittgången och efter ett tag var jag tvungen att säga till föräldrarna att det inte är okej att springa runt och störa de andra passagerarna. De var förstående och efter det höll de bättre koll på barnen.


 


Vi var samma besättning som dagen innan, minus "bagaren". Så någon sockerkaka blev det inte bakat i ugnen... 


Nu ska jag ta tag i mitt liv! Jag behöver handla, baka, städa och hälsa på föräldrarna...


#flyg #helga #baka #sockerkaka #ledig

Av Helga - 20 augusti 2014 11:11



Igår flög vi en rikigt lång charterflygning och arbetstiden blev runt 13 timmar. För att bidra till en positiv stämning köpte jag med mig en kanellängd men det visade sig att en flygvärd var ett snäpp "värre".


Han hade med sig en sockerkakssmet (fyriskaka) som han hällde upp i en silikonform och så gräddade han färsk rabarber- och äppelkaka till oss alla i besättningen. Till det fick vi grädde för det hade han också med sig - vilken kille!


Jag tror jag ska lägga beslag på den här flygvärden. Han ska bli bara MIN!   


 

Här mitt bland alla vagnar och skåp satte han igång...


Kanel och socker uppepå sockerkakssmeten...


 

Färdiggräddat i vår varmluftsugn...


   

Mums...


#baka #sockerkaka #flyg #helga #vispgrädde

Av Helga - 16 augusti 2014 11:21



Jag var på en trevlig tjejmiddag igår kväll och det blev lite för sent eftersom jag skulle upp vid 06. Strax före midnatt var jag iallafall hemma och med tanke på att jag bara drack liite vin så har allt gått bra. Tänkte just på att när jag var ung sa jag "dammiddag" och nu när jag är äldre säger jag tjejmiddag... hihihi... ingen åldersnoja här inte!


Vi är redan framme på vår norrländska destination och ska bara vila oss i form inför morgondagens charterflygning till Grekland. På flygningen hit hade vi med oss en ung tjej som somnade efter start. Sen plötsligt vaknade hon och mådde pyton. Hon lyckades ta sig fram till oss och tala om hur hon kände sig och vi hann få fram påsar innan det brakade lös. Lite sånt (huä) och sen var allt bra igen - åksjuka kom vi fram till tillsammans. Alltid bra när man hinner få fram en påse. Nu ska du få ett bra tips mot lukten om det kommer lite sånt äckligt på golvet t ex. Ombord använder vi oss av detta knep. Strö ut frystorkat kaffe över det snuskiga så slipper du odören.


Vi i besättningen ska ses senare på eftermiddagen och gå på bio. Vi ska se filmen Turist och här kan du se en trailer.


 

En bild från ett tidigare tillfälle - Luleå...

 

#resa #helga #flyg #tjejmiddag #luleå #charter #grekland #åksjuka

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards