Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under maj 2010

Av Helga - 31 maj 2010 07:50


Kanske kan det vara kul att få följa med mig till jobbet en dag. Så här hade jag det igår. Tyvärr hann jag inte ta några bilder... Vi hade faktiskt fullt upp i stort hela tiden.


Alarmet stod på 03.50 och taxin kom 04.20 och efter taxi- och bussfärd började jag jobba klockan 05.30 på Arlanda. Jag hann ta en kopp kaffe och en macka som jag haft med mig dit innan det var dags att samlas vid briefingborden. Prick 05.30 sitter hela kabinbesättningen på plats och igår var vi fem personer. Vi träffade även piloterna där som berättade lite om flygtid, väder och vindar mm. Vi gick igenom dagens flight säkerhets- och servicemässigt och så efter 10 minuter åkte vi ut till flygplanet.


Väl ombord har vi en hel del att göra. Alla har olika uppgifter som att kolla säkerhetsutrustningen, kolla maten, starta våra handdatorer och byta batterier i dem, kolla filtar o kuddar, kolla vattentanken, kolla att alla kataloger och förbeställningslistor finns osv osv. När det är ca 25 minuter till avgång kom passagerarna och igår hade vi helt fullt ombord. Det var många barn på både dit- och hemresan - det gillar jag! Vi brukar dela ut en liten leksak till varje barn och det var min uppgift igår...


Flyget gick till Egypten så vi hade många timmar på oss att gå med drinkvagn, servera mat och ta betalt för förbeställda taxfree-varor. Hur det än var med lång flygtid så hade vi mycket att göra hela tiden. Vi tog paus för matintag en stund på båda flighterna och det behövs när dagen blir så lång.


Under markuppehållet vaktar vi våra galleys och ser att allt blir rätt lastat av mat och taxfree-påsar. Vi ska också kolla att det är behörig personal som kommer ombord. Planet städas och vi hjälper till med att ge personalen soppåsar, handdukar, toarullar etc. Jag hann i a f ut på baktrappan en stund och kände värmen (35 grader) och det var så ljust så man fick hålla för ögonen. När vi flög in över Hurghada såg man i stort sett bara sand och hav. Ett fantastiskt speciellt landskap...

  

  


Efter en försening på hemturen landade vi igen vid 19-tiden - 13,5 timme efter att vi började jobba på Arlanda. Gissa om man är nöjd när man får gå av igen och städpersonalen får ta vid. Då har vi en stackare som kräkts på den ena toaletten så att den fått stängas av, chipssmulor på golvet, tidningar, läskburkar och petflaskor högt och lågt... Tack för att jag inte behöver ta efterarbetet också!


Jag blev uppvaktad av barnen när jag kom hem med en miniros, en chokladask och en bok. Jag blev jätteglad!


Flyg · Resor
Av Helga - 30 maj 2010 04:15

Jag är ute på vift idag... vi ses en annan dag...


Jag flyger långt, långt bort och

så tillbaka igen...


  

Av Helga - 29 maj 2010 13:07


Igår var det en passagerare som påpekade att det låg två gamla tuggummin i hennes kopphållare (utfällbar liten hållare för drycken). Någon annan resenär hade lämnat dessa godsaker efter sig... fräscht!


Jag är inne i en jourperiod och har fått jobba järnet hela tiden. Imorgon ska jag börja i ottan igen och flyga vår längsta charterflygning. Dagen ligger planerad på 12 timmars tjänstgöringstid...  Blir det förseningar kan det bli ännu längre. Det blir nog läge för att spela in Melodifestivalen för jag kan inte sitta uppe så länge inför morgondagens mastodontflygning...

Av Helga - 28 maj 2010 08:00


Vi satt uppe och tittade på ESC igår kväll och konstaterar att Anna var värd att gå till final. Tyvärr tyckte inte alla det... Stackars Anna - nu måste det kännas tungt!  Själv har jag börjat ledsna på hela cirkusen kring melodifestivalen. Alldeles för mycket deltävlingar först i Sverige och sedan en hel hop med dåliga låtar i Europatävlingen. Norge har dock en kanonlåt  igen i år. Tänk om det blir Oslo 2011 också... undrar om man har räknat med den risken. Risken att få arrangera nästa år igen alltså.


För ett tag sedan flög jag vår första charter för säsongen, till Thessaloniki  i Grekland. Vi hade fullproppat med folk på vägen dit, men på hemvägen såg det ut så här...

Inga passagerare att flyga hem ännu...


Vi i kabinbesättnignen kunde verkligen lata oss. Äta, dricka, läsa, sova och fotografera genom fönstret - titta bara;

  Startbanan   Utsikt vid avfärden   Thessaloniki från luften   Mera Thessaloniki        

Och ännu lite mer flygbilder...

Flyg · Musik · Resor
Av Helga - 27 maj 2010 08:00


För ett tag sedan när dottern och hennes lag spelade en viktig basketmatch i Stockholm var det en domare som såg ut som Idol-Eddie. Det var nästan så att jag trodde att det var han...


  


Både tjejerna och vi mammor blev lite knäsvaga   


Av Helga - 26 maj 2010 08:00


Nu börjar det redan bli för mycket. För mycket av vadå kanske du undrar??


För mycket kring bröllopet med stort B - det mellan Victoria och Daniel. Reklam för produkter överallt och TV-program som ältar... man börjar liksom redan tröttna. Hoppas inte brudparet gör det...


På flyget säljer vi en liten skål som minne från bröllopet och vi säljer även en blåbärs- och hallonmazarin i en förpackning med bild på brudparet.


För ett tag sedan var det en passagerare som köpte den "kungliga mazarinen". När han skulle öppna plastförpackningen råkade han dra den itu precis där bilden på Victoria och Daniel var och revan hamnade precis mellan de unga tu. Både jag och passageraren blev lite generade och tänkte nog samma sak. Måtte det hålla bättre mellan kronprinsessan och hennes gemål. Men det tror jag faktiskt att det gör - de verkar kära och med kärlek kan man komma långt!


  


Hur som helst har jag läst om en utställning på livrustkammaren som visar kungliga bröllopsdräkter genom tiderna och du har chans att se denna fram till den 3 oktober.

Av Helga - 25 maj 2010 09:17


När jag tagit det nya fotot till körkortet igår fick jag titta på en skärm på väggen och se hur fotot blev. Jag sa;


- Ja, jag ser väl ungefär så där.


Fotografen sa;


- Du ser ut precis så där.


Då kan man ju inte vara annat än nöjd!?


Jag åt lunch med min butiksväninna på Amazing thai på Bredgränd och det är ett säkert kort att ta deras snurrbara lunchtallrik med fyra små thairätter - det är alltid gott. Efter det blev det kaffe i solen vid Fyrisån på Güntherska hovkonditoriet. Där har man gjort om utanför så det känns som man sitter på ett gatucafé i Paris ungefär.


Innan vi träffades shoppade jag sommarkläder och jag kom hem med en klänning, en tunika och två bikinis i mina kassar.

    

 

    


Jag fick ju en förfrågan om att blogga för ett företags hemsida om resor i höstas och allt har dragit ut på tiden. Nu börjar dock hemsidan ta form och jag har så smått börjat blogga där igen. Jag kommer att blogga kring resor i Sverige och du kommer att känna igen en del av inläggen härifrån. Kika gärna in på hemsidan www.resaisverige.se eller direkt till min reseblogg www.resaisverigehelga.wordpress.com.


Hej hopp!!



Av Helga - 24 maj 2010 07:57

Idag blir det en tur till stan - Uppsala downtown. Jag måste förnya mitt körkort och jag lovar att göra allt för att se lika ung och pigg ut på det här fotot som på det jag tog för 10 år sedan... Kan man inte få plocka fram ett gammalt kort från 80-talet? Hahaha... ingen skulle känna igen mig då. Superpermanentat hår och allt...

  


Igår kom det en hel massa regn här. Kallt blev det också... Jag gillar värmen bättre SMHI... Nu när växterna fått sitt kan väl solen få komma tillbaka!?


  

Jag öppnade luckorna på komposten igår -

det var lite väl torrt där innan regnet...


Å, så lite sport...


Som dom har gnällt på Bengt-Åke Gustafsson... I UNT idag är det äntligen någon som hyllar Bengt-Åke för hans facit som landslagstränare för Tre Kronor. Han fick nu avsluta med en bronspeng till glädje för Svenska supporters!


De sura småtrollen Boork och Wikegård kan nu krypa ner i sina hörn igen och fundera på om det är avundsjuka som framkallat alla tjuriga ord som kommer från deras talorgan!? Vad har de själva åstadkommit egentligen?



Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards