Inlägg publicerade under kategorin Tips

Av Helga - 9 augusti 2016 19:54

Man ska aldrig tro att man sett allt på mitt jobb...

Idag t ex efter en Kirunaflight var det en passagerare som lämnat kvar dina kalsonger i stolsfickan.

Bildbevis;

#helga #flyg #usch #galet

Flyg · Humor · Tips
Av Helga - 18 maj 2016 08:38

Igår träffade jag en kompis och vi åkte på en bilutflykt i Norduppland. Jag har ju semester nu i maj och hittar på roligheter så mycket jag kan.

Här en bild från Österbybruk...

Bl a tog vi en fika vid torget i Österbybruk. De har ett konditori av klass där. Läget är inte så kul, men brödet, jag säger bara brödet. Det var så billigt så vi köpte båda med oss fikabröd hem. Jag köpte en blåbärslängd för bara 40:-. Två Österbybullar för 10:/ st och 10 småkakor som kostade 1,60:-/ st. Otroliga priser när man bor i en större stad.

#helga #utflykt #fika #fikabröd #österbybruk

Resor · Tips
Av Helga - 20 mars 2016 09:00

I fredags när vi var ute och flög hela kvällen hade jag köpt med mig chilinötter och kakor från Hemköp i Östersund. Allt för att pigga upp de andra i besättningen och mig själv också förstås - lite fredagsmys ombord på planet helt enkelt!

Kakorna hette "Smörkubb" och var som större och plattare finska pinnar. Det var tunna, spröda kakor som var jättegoda och de var tillverkade av Nisses hembageri i Åsarna. De där kakorna kommer jag helt klart att köpa fler gånger när jag är i trakterna.

Idag påskpyntar jag. Visserligen ska jag jobba mycket fram t o m påskafton men ändå, lite påskfint vill man ju ha hemma.

20/100 #blogg100

#helga #flyg #fika #fredagsmys #påsk #påskpynt #smörkubb

Av Helga - 1 mars 2016 13:29

Jag är fortfarande hemma från jobbet. Tillräckligt sjuk för att inte kunna flyga pga örat men tillräckligt frisk för att bli rastlös. Idag har jag varit på Uplandsmuseet och det var säkert tjugo år sedan sist. Särskilt nyfiken var jag på en utställning om flyktingsituationen på ön Lesbos. Jag fascinerades också av en utställning om Astrid Lindgren och hennes nyutgivna dagböcker från krigsåren 1939-1945.

Det är en fantastisk utsikt från museet ut över fyrisån.

1/100 #blogg100

#helga #sjuk #uplandsmuseet #AstridLindgren #lesbos #flyktingar

Av Helga - 25 februari 2016 15:48

Sist jag var ute och jobbade hade jag lite fritid i Sundsvall. Det var en förmiddag med tid till en fika och ett besök på kulturmagasinet. Där hade de en fin Ingrid Bergman-utställning som jag besökte.

Senare när vi flög på kvällen gick jag in i cockpit av hemlig anledning. När jag skulle ut därifrån igen så jag;

- Har ni nåt annat spännande att berätta innan jag går?

Då visade styrman mig något som såg ut som en stor stjärna alldeles intill månen. Det var Jupiter.

Det kallar jag spännande! Tänk vilket fantastiskt jobb jag har som mitt under ett arbetspass kan få se en planet bara så där .

#kultur #helga #Sundsvall #resa #ingridbergman #utställning #astronomi #Jupiter #spänning

Flyg · Kultur · Natur · Resor · Tips
Av Helga - 5 januari 2016 16:58

Igår hade jag en verkligt udda flygning. Det var en charterflight och i stort sett alla passagerare ombord var runt 80 år. Det var resenärer som skulle ner till värmen och vara borta allt mellan 8 och 10 veckor. När vi skulle starta boarding ringde jag upp till gaten tidigt, som tur var. Gatepersonalen berättade att vi hade 19 personer som behövde assistans med rullstolar och rullatorer t ex. Vi började tidigare än vanligt med ombordstigningen och ändå avgick vi lite försenade. Alla var söta och fina men det var lite långsamt och stappligt med det mesta. Jag kunde inte annat än tänka på mina egna föräldrar och svärmor. Bra gjort ändå av de här äldre medborgarna att våga sig iväg på en långresa.

Precis när vi skulle till att taxa in till gaten på vår destination var det en man som svimmade. Jag rusade dit och reste upp hans ben och då fick han tillbaka medvetandet igen. Jag är faktiskt glad att det inte hände nåt mer på den här flygningen med tanke på medelåldern ombord.

Idag var jag ledig eftersom vi landade väldigt sent igår. Jag har tränat och lunchat med dottern. Vi åt på Gränby centrums food court. Minns ni den söta flickan Donya som vann Sveriges yngsta mästerkock. Hon och hennes familj har en libanesisk restaurang där, Donya´s meze. Därifrån beställde jag en Donya special, en tallrik med många olika smårätter som smakade supergott!

Imorgon bär det av söderut igen och då blir det en tidig start. Vi får se vilken typ av resenärer det blir den här gången  - det vet man aldrig i förväg.

#flyg #flygvärdinna #mat #hälsa #träna #meze

Av Helga - 16 december 2015 09:16

När vi blev så försenade senast skulle jag ringa hem och meddela maken att jag blev sen och då sa styrman;

- Säg att han kan frysa in sufflén...

Sen när vi väl kom iväg, ca två timmar senare, föreslog jag att jag skulle ringa och förvarna och att maken kunde plocka ut sufflén ur frysen igen. Vi fick oss ett gott skratt kring den där förbenade sufflén som överhuvudtaget aldrig tillagats...

Idag blir det fikabesök hos mina föräldrar och en storhandling. Numer går det inte åt så mycket mat här hemma men vi ska ha gäster på fredag och så närmar sig ju julen så kylen och skafferiet behöver fyllas på.

Nu ett tips om en mångsidig kollega igen. Detta är en tjej som är har en bakgrund inom TV- och tidningsjournalistik och nu har hon skrivit en ungdomsbok i handbollsmiljö, Tebbes trubbel.

Kan man bli annat än stolt över sina fantastiskt duktiga kollegor!

#ungdomsbok #helga #flyg #handboll #tips #suffle #humor

Böcker · Familj · Flyg · Humor · Tips
Av Helga - 24 november 2015 08:48

Jag har tidigare berättat om kollegor med andra färdigheter än "flygeriet" - faktum är att många kabinanställda på mitt flygbolag har andra utbildningar eller sidosysselsättningar.

Idag har jag två tips om anställda som jag är stolt över;

Pia Bergler har tillsammans med två andra personer skapat appen Memory lane photo game. Detta är ett spel där du kan ladda upp dina egna foton till ditt memory. Tanken är att du t ex kan använda bilder på vänner/familj och träna din hjärna. Detta är ett perfekt hjälpmedel för att träna minnet - kanske har du en släkting med lätt demens som behöver träna minnet för ansikten och ord. Du kan också träna in namn på nya elever om du är lärare eller kollegors namn när du byter jobb.

Michael Gärtner har just gett ut en hantverksbok om läderarbete där du kan lära dig tilllverka egna alster. Gärtner tillverkar själv otroligt vackra läderprodukter under märket Lone Wolfe leather Sweden. Kanske ett julklappstips...