Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under september 2014

Av Helga - 29 september 2014 13:13


Halli hallå!


Ja, nu är det den sista arbetsdagen (-kvällen) för den här arbetsperioden. Jag har blivit en riktig sjusovare och har vaknat runt 10.00 på förmiddagarna, men iofs är det inte så konstigt när man lägger sig runt 02-03 på natten.


Igår hade jag energi över till att baka bullar innan jag stack till jobbet.

 


Igår blev det lite strul på en flight. Vi fick insatt ett större flygplan eftersom 30 personer var försenade och hade missat sin anslutning tidigare under dagen. Pga att vi fått ett större flygplan fick flera resenärer nya sittplatser - alltså inte de stolar som de förbokat via nätet. De flesta tar sånt med jämnmod men en man kokade.


- Nu när jag fått en stol så långt bak och vi blir sena så kommer jag att missa min buss. Då får ni betala taxi åt mig!!!

 

Sånt går jag inte igång på!


- Du får ta den plats du fått så är det eftersom vi har fullsatt. Det är inte ens säkert att vi blir sena så vi får prata mer om det senare.

 


Mycket riktigt  landade vi före tidtabell på Arlanda och mannen såg lite småputtrig ut när han steg av...


Jag hälsade bara vänligt med ett leende!   


- Tack och hej då!

Av Helga - 27 september 2014 13:27


Antingen jobbar vi från den tidiga morgonen eller så blir det kvällstjänstgöring. Jag är just nu inne i en kvällsperiod och landar runt midnatt varje dag. Som tur är har jag inga småbarn längre så jag kan sova ut på morgnarna...


Igår när jag kom hem vid 01.30 blev det en kopp te, lite TV på "plattan" och tända ljus.

 


Igår flög vi en charter till Grekland och det var den sista veckan som flygningen går så nästa vecka flygs flygplanet ner tomt och tar hem kvarvarande gäster. Sen fortsätter chartersäsongen med andra destinationer som Madeira, kanarieöarna osv.


Vi hade en kille med på resan ner till Grekland som var berusad redan när han steg ombord. Han kom tidigt så vi kunde hålla ögonen på honom innan start. Vi bedömde att han skulle klara resan och hans flickvän var helt nykter. Inget skulle serveras innehållande alkohol till dem under resan beslutade vi men det blev aldrig ett bekymmer eftersom de somnade tidigt och sov hela vägen ner. Det händer ibland att vi får plocka av resenärer som är "för" berusade.


Nu laddar jag för nästa flygdag och det blir en reguljär tur ner till Medelhavet men till ett annat land den här gången.


#flyg #helga #charter #resa #grekland #medelhavet

Flyg · TV
Av Helga - 24 september 2014 10:39



Igår hade dottern och jag en dag på stan. Vi behövde båda köpa nya boots nu när det blivit så kallt. Det var en härlig känsla att få slänga våra gamla slitna stövletter när vi kom hem. Vi sprang runt i massor av affärer men för min del blev det bara småsaker köpta, björntråd och tvättpåsar bl a. Dottern hittade iallafall en fin svart klänning. "Den lilla svarta" bör ju finnas i varje kvinnas garderob...


Vi passade också på att använda en av våra 2 för 1 kuponger. Det blev lunchbuffé med thaimat och sushi på East City. Lite kul var det också att äta en typisk 70-talsdessert, friterad banan med vaniljglass. Allt detta kostade 85:- för två personer. Inte illa!


 


Ikväll bjuder vi min familj på vardagsmiddag. Vi blir 10-11 personer och jag ska laga linssoppa med bröd och ostar. Till efterrätt blir det äppelpaj med vaniljsås. Dottern ska också visa lite bilder från Tanzaniaresan.


 


#mat #shopping #tomat #persilja #asiatiskbuffe #friteradbanan #glass #boots #helga #tanzania #uppsala

Av Helga - 22 september 2014 08:41


Home sweet home...


Efter fem jourdagar är det nu ledigt igen!!!


De sista tre dagarna blev det flygningar från Göteborg och lite fritid blev det där också. Vädret var super och dag 2 bestämde vi i kabinbesättningen träff strax efter att i kommit till hotellet. Vi hade först tänkt sätta oss i baren utanför vårt hotell men sen blev det en promenad ner till packhuskajen istället och ett besök på S/S Marieholm. Där var det Jazz Jam i aktern, men vi satte oss i fören istället (för att kunna prata) och beställde varsin räksmörgås. Räkmackor är något man kan göra bra i Göteborg - den här mackan var också riktigt fin och god!


 

Nu när vinden viner utanför och regnet smattrar mot rutorna känns det som att vi verkligen fick en bra sista sommarkväll i Göteborg.


Flighterna från Göteborg var bl a en charterflygning som avgick redan kl 06.00 på lördagsmorgonen. Vi var ganka säkra på att passagerarna skulle äta sin mat och sen somna men NEJ! Här var det party hela vägen till vår destination. Ölen tog slut så vi fick börja sälja drinkar och vin istället... Yihaa! Ibland kan jag glädja mig åt att jag inte är reseledare på vissa charterorter - det verkar vara ett tufft jobb.


#helga #flyg #charter #göteborg #ssmarieholm #räkmacka #party



Av Helga - 20 september 2014 08:30


När du läser detta är jag på väg till en Medelhavsdestination. Jag hade ju lite förhoppningar om att få gå på middag hos vänner ikväll, men ack nej. Jag har ju jour och fick två övernattningar i Göteborg med diverse flighter därifrån. Sånt är livet - maken får helt enkelt gå dit själv! Däremot hade jag så mycket tjänstgöring under september månad så trafikkontoret måste stryka en flygning under nästa arbetsperiod för att det skulle hålla med antalet tillåtna arbetstimmar.


När vi har jour har vi runt 90 minuter på oss att ta oss till jobbet. Man måste alltså vara så klar som möjligt även om man ligger och sover när flygbolaget ringer. Väskan är packad för 1-4 nätter borta, man har duschat kvällen innan, man har en smörgås klar i kylen som man kan äta på vägen ut till arlanda och uniformen hänger framme.


SL-pendeln från Uppsala till Arlanda tar bara ca 17 minuter och det hjälper mig att komma till jobbet fort...

 


Vi landar i Göteborg igen i eftermiddag. Då lär ögonen gå i kors eftersom vi steg upp 03.45 imorse...   


Av Helga - 18 september 2014 19:01



Jag är inne i en jourperiod och det är alltid spännande. Imorse började jouren kl. 04.20 men jag sov vidare så gott det gick tills telefonen ringde vid 06.35.  Jag, min kabinbesättning och styrman var alla utkallade på stand-by och kaptenen hade blivit omdisponerad. Allt för att ersätta en annan besättning som blivit sena pga dimman på arlanda.


En kille på hemresan var lite udda. När han skulle gå till toaletten lämnade han sin tomma ölburk i en annan (sovande) passagerares stolsficka. Jag gick precis efter, som tur var, och fick tillrättavisa honom att så gör man inte.

- Ge burken till oss istället.

Ibland kan jag känna mig som en polis, skolfröken, ordningsman...   


Jag kom hem lagom till middagen och tänk så glad man kan bli när det finns rester i kylskåpet. Jag mötte dottern på gatan som var på väg till bussen. Hon skulle på ett föredrag med Hans Rosling inne i stan. Vår dotter pluggar på universitetet sedan någon månad tillbaka men får hon en stund över målar hon gärna. Här på society6 kan man köpa roliga produkter med hennes målningar som grund. Det finns allt från iphoneskal, t-shirts till väskor och kuddar.



 


#måla #flyg #helga #resa #föredrag #konst #art

Av Helga - 18 september 2014 14:30


Jag var i den kungliga huvudstaden i måndags för att delta i ett möte. Innan det hann jag strosa runt lite och bl a besökte jag HM´s home-avdelning som jag annars bara sett på nätet. Där fanns ruggigt mycket fint men jag köpte faktiskt ingenting.


Jag gick också och tittade på systrarna Voltaire´s restaurang i PUB-huset. Jag visste att det var ett populärt ställe men det var överfulllt och lång kö så där blev det ingen lunch. På Indiska hittade jag ett fint ljus med doft av valnöt och vanilj. Det ska vi ge bort på lördag då vi ska på middag (om jag nu är ledig då - jag har ju jour den här arbetsperioden).


Sen strosade jag runt på Hötorget ett tag också innan mötet och det är ett färgstarkt och spännande inslag i Stockholms vardag...


Kantareller - halva priset... Kom och köp så slipper du plocka! 


#helga #shopping #hötorget #HMhome #inredning #indiska #voltaire

Av Helga - 16 september 2014 08:31


Igår när vi satt i TV-soffan jag, dottern och maken så visades en COOP-reklam. Jag blev lite nostalgisk när de visade skogaholmslimpa i bild.


- Titta!!! Tänk vad mycket skogaholmslimpa vi åt när barnen var små...

 

 

Dottern;

- Ja och fiskpinnar och fiskbullar och mamma scan...

 

Traumatisk barndom punkt SE...

 


Jag kunde inte sluta skratta!!!   



Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards