Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under januari 2011

Av Helga - 31 januari 2011 08:00


För några dagar sedan hade det dukats upp med tårtor på vårt trafikkontor. SAS har utsetts till Europas punktligaste flygbolag 2010... Superkul!


Alla anställda bidrar naturligtvis till att vi lyckats få detta fina pris så även jag tog en liten bit av prinsesstårtan. Här kan du läsa en artikel från Svd om SAS punktlighet.


Igår förmiddag när jag befann mig i Kiruna hade Telia avbrott i mobiltäckningen - ingen kontakt överhuvudtaget med omvärlden. Snacka om att jag kände mig isolerad där bland isbjörnarna och isskulpturerna.


Det blev en ganska tidig frukost med gårdagens morgontidning... (tidningarna levereras till Kiruna fram på dagen) och sedan tog jag mig en promenad i den lilla stadskärnan.


På flygningen tillbaka till Arlanda kom jag i samspråk med en man som jobbar i gruvan. Han berättade att han jobbar två veckor i gruvan och att han sen är ledig i två veckor. Inte så dumt...


Jag tog några foton i Kiruna som jag ska lägga in här i bloggen lite senare idag.


09.50: Ja, nu kommer bilderna...


Klicka på bilderna för större format

Av Helga - 30 januari 2011 07:30

Jag sitter och läser på svtś hemsida och undrar när flygbolaget kommer att ställa in charterresorna till Kairo...



Det blev ett besök på Mommas steakhouse igår med kollegorna. Jag beställde grillad röding med grillade grönsaker, örtsmör och lime. Vi hade sovmorgon imorse så vi valde att dela på en flaska sydafrikanskt rödvin till maten... Mmmm... Mysigt! Annars måste vi vara väldigt försiktiga med alkoholintag i samband med flygning (förstås). Det är väl ungefär samma regler som om man skulle köra bil dagen efter.


Nu blir det snart frukost och sen vid lunchtid drar vi ut till flygplatsen för en ny dag i "röret". Först ner till Arlanda och sedan en alpdestination tur och retur.


En läsare frågade om flygbolaget bekostar och ordnar vår mat vid övernattning. På hotellen betalar vi allt själva utom själva hotellrummet, men vi har traktamenten. Ombord på flyget tillhandahåller flygbolaget mat om flygtiden blir lång. På kortare flygningar finns det en liten smörgås att äta om man skulle bli hungrig.


Av Helga - 29 januari 2011 16:10

Det blev en tidig start imorse... det tog emot lite att gå upp eftersom vi ju hade gäster igår kväll. Hur som helst - till Arlanda kom jag och sedan hade vi en åttatimmars flygdag framför oss.


Nu har jag kommit tillrätta på ett hotellrum och ska snart träffa de andra i hotellets restaurang.


Nyligen flög jag en charterflygning som gick mellan London och Kiruna... Ombord hade vi bara engelsmän och bl a ett par skulle gifta sig på ishotellet i Jukkasjärvi. Vi tog emot brudklänningen i en av våra garderober och flera släktingar var med på resan. Helt klart var att passagerarna nog inte riktigt förstått hur varma kläder och skor de skulle komma att behöva i Kiruna... Hoppas de inte frös alltför mycket.


En rolig detalj som skiljer våra matkulturer är att engelsmännen gärna vill ha te till middagen så tekannan fick vi låta göra lite tidigare än vi normalt brukar...


Ha en mysig lördagskväll!



Av Helga - 29 januari 2011 05:00

Ut på tur - aldrig sur eller?


Nä inte idag iallafall...

Av Helga - 28 januari 2011 08:14


Maken och dottern har redan lämnat huset och kvar här hemma är jag och sonen... Tonåringen har sovmorgon idag men är alltid noga med att gå upp vid 8-snåret för att inte vända på dygnet. Vilken 18-åring tänker så idag?


Ikväll ska vi ha släkten över på lite vin, ost och kex och kaffe/tårta... Vi fick ju inte till någon festlighet när dottern fyllde 16, men idag passar det för de flesta. Så på dagens program står lite fix och trix för att göra fint i huset och en runda till ett köpcentrum för diverse inköp.


Har du tänkt på att det blivit mycket ljusare ute nu. I vårt kök står en fönsterlampa som tänds och släcks med hjälp av en timer. Nu måste jag ställa om timern pga ljuset - underbart!


Kaffebryggaren puttrar på, morgontidningen ligger och väntar på köksbordet, radion surrar tyst i bakgrunden och sonen visslar i duschen. Livet kan inte bli så mycket bättre än så här...


Ps. Har du trist i helgen kan du alltid räkna fåglar. Ds


Av Helga - 27 januari 2011 13:03


Jag har länge tänkt på om jag ska avslöja hur jag ser ut eller inte i bloggen. Beslutet är taget. Jag har lagt ut en presentationsbild på mig själv...


Kanske ångrar jag mig och i så fall tar jag helt enkelt bort den igen...


Det känns som jag ändå avslöjar så pass mycket om mig själv här i texten så att de flesta kan känna igen vem jag är.

Av Helga - 27 januari 2011 09:04


Allt har gått otroligt fort...


Pga skador och diverse andra problem har damlaget här i Uppsala valt att plocka upp vår dotter till högsta basketserien och efter bara ett fåtal träningar med dem bar det av till Mölndal igår för den första matchen... Hon fick ganska oväntat spela hela 8 minuter och gjorde några poäng också.


Klockan 03.30 kom laget tillbaka till Uppsala och jag steg upp och hämtade dottern. Lite smått pömsig är jag nu så det känns bra att börja dagen med en stor kopp kaffe och morgontidningen...


 


Av Helga - 26 januari 2011 12:35


Jag skrev ju igår att jag skulle kolla på handbollsmatchen mellan Sverige och Danmark i min hotellsäng. Jag var rätt så trött så jag skulle bara sluta ögonen en liiiten stund först medans det var försnack och reklam. Vad tror ni hände då?


ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ...


Men jag vaknade i slutminuten iallafall och hann se att Sverige förlorade matchen...


Detta blev min middag igår... Butter chicken...


Idag hade vi en underbar man med ombord. Han var klädd i en mörk blazer och bar en röd/blå fluga till det. Han satt hela flygningen och tänkte och antecknade långsamt i en skrivbok med en fin penna. Handstilen var vacker och jag tyckte det var så fint så jag sa det till honom i slutet av fligten. Han sa själv att han kunde tänka när han skrev för hand...


Vilken kontrast till alla tekniknördar vi har ombord med mobiler, iPads och laptops. Inget fel i det men det var så härligt med den här "långsamme" mannen och den frid han utstrålade.


Flyg · Sport · TV

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards