Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under mars 2014

Av Helga - 28 mars 2014 18:40


En kursvecka är avverkad och det har varit mycket intensivt hittills. Först var vi tre dagar på internat, på ett hotell, för att få en kickstart. De här kursdagarna pågick från morgon till sent på kvällen. Sen har vi fortsatt kursa på arlanda. Nu är jag ganska slut och ska vila, vila, vila hela helgen. Kursen jag går är en ledarskapskurs och när jag är klar, om två veckor, väntar nya arbetsuppgifter i luften - det ska bli kul!


Dottern är tillbaka i Berlin just nu men har bestämt sig för att flytta hem och plugga här i Uppsala i höst. Hon kommer hem igen om någon vecka. Sonen har fått fast jobb på NCC, där han varit lärling de senaste två åren. Ja, det flyter på för ungdomarna och det känns riktigt bra!


Hoppas du får en mysig helg!!!


 

#kurs #flyg #flygvärdinna #familj #plugg #berlin #jobb

Av Helga - 27 mars 2014 07:37


Jag är en tillfällig Kontorsråtta. Min treveckors kurs har börjat och jag stiger upp samma tid varje dag, äter på bestämda tider och mår riktigt bra av det. Det enda som slår mig är att jag får ont av att sitta still så mycket, särskilt i rumpestumpen.

Hej hopp! Nu tar jag snart tåget för en ny dag som student...


#kurs #student #flyg #flygvärdinna

Av Helga - 21 mars 2014 19:14



De senaste två dagarna har jag flugit med en manlig kollega som också är min vän privat. Han är så snäll så jag har fått skjuts ända hem till dörren båda dagarna. Det känns superlyxigt när man jobbat över 11 timmar per dag. Arbetskompisen är himlans rolig när han annonserar i högtalaren så passagerarna sitter och skrattar. Ibland får han också kramar när resenärerna går av.


Så här kan det låta t ex:


- Om syrgas behövs kommer en lucka ovanför dig att öppnas så att maskerna syns. Dra ned en mask med ett snärtigt ryck och andas som vanligt (schjjjj - han andas in högt och tydligt).


- Flytvästen finns under din stol. Dra västen över huvudet, utan att förstöra frisyren. Lägg bandet runt den eventuella midjan och fäst spännet...

 


Ja du hör ju att jag haft roligt de här dagarna   


Nu häller jag upp ett glas vin och njuter av en ledig men fulltecknad helg. Både lördagen och söndagen är bokade för aktiviteter  (mest med roligheter) och sen på måndag ska jag gå en kurs som pågår i tre veckor. Om jag inte är så aktiv här i bloggen beror det på kurseriet som kommer att ta mycket av min tid och mitt engagemang.


Ja just ja - axeln. Jag har gått hos en sjukgymnast flera gånger och fått hjälp med olika övningar och faktiskt börjar jag känna mig bättre.  Hurra!


 


Hoppas du har en fin helg!


#flyg #flygvärdinna #humor #vin #kurs #sjukgymnastik

Familj · Flyg · Humor · Hälsa
Av Helga - 19 mars 2014 17:00


Jag flög med en kul tjej igår. Vi flög en Skandinavienflygning där våra passagerare hade ganska mycket handbagage. Vi diskuterade detta med mängden handbagage ombord i största allmänhet...


- Ja, i värsta fall får man väl nämna "the C-word", säger hon.


Jag såg nog ut som ett frågetecken först, innan jag förstod vad hon menade...


Ibland när det är så där supermycket handbagage brukar vi berätta i högtalaren att om inte alla grejer får plats på golvet under stolen framför eller i bagagehyllorna så får vi skickar ner väskor i cargo (dvs frakt- och bagageutrymmet på undersidan av flygplanskroppen). Då brukar oftast alla väskorna helt plötsligt få plats på något konstigt sätt. Passagerarna stuvar, trixar och fixar och vips är allt i ordning för avfärd. The C-word syftade alltså på Cargo.


C börjar också min söta kollegas namn på. C läser visst min blogg så nu passar jag på att tacka dig C för bidraget till dagens blogginlägg...

  


 


#flyg #flygvärdinna #hmor #resa #humor



Flyg · Humor
Av Helga - 18 mars 2014 19:04


För inte så längesedan bodde jag på ett av våra mysigaste hotell. Strax efter att min väckarklocka ringt knackade det på min dörr. När klockan är fem på morgonen blir man ändå ganska förvånad...


  


Utanför min dörr stod receptionisten med en hårtork i handen;


- Var det du som ringde om en hårtork?


Jag sa;


- Neej...


Killen började vimsa runt i korridoren för att försöka komma på vem som ringt. Det går ju inte att knacka på var som helst vid den tiden.


Jag kom osökt att tänka på John Cleese som Basil i TV-serien "Fawlty Towers" (pang i bygget) som brukade snurra runt, runt på sitt lilla hotell.


 


#humor #flyg #flygvärdinna #hotell #johncleese

Flyg · Humor · kändisar · TV
Av Helga - 16 mars 2014 15:29



Idag blev det en tur till stugan - vi har inte varit där sedan i höstas.


Med tanke på tidigare år finns det alltid en viss oro för nedfallna träd mm, men den här gången såg allt fullt normalt ut. Himlans skönt!


Det var ganska kylslaget så det blev ingen lång stund i trädgården eller inne i huset. Istället körde vi ner till havsviken och åt vår goda lunchmatsäck i bilen. En av de bofasta grannarna körde förbi och såg ganska förvånad ut när vi satt där och vinkade med varsin kaffekopp i handen...

   


Titta så fint det kan vara en kylslagen vårdag i Roslagen...

 

 

 

#vårdag #vår #roslagen #fika #sommarstuga #matsäck

Av Helga - 15 mars 2014 20:38


Jag är ledig hela helgen och njuter av det. Framöver ska jag gå en kurs på jobbet och då blir det lite mer lediga helger under de tre veckorna.

Idag har vi bl a varit på bio och sett "hundraåringen". Den var rolig och härlig!

När vi kom hem blev det hemmagjord pizza till middag...


Mums!

#bio #ledig #pizza

Av Helga - 12 mars 2014 12:15

Imorse hade jag en kul tjej med ombord. När jag serverade henne en kaffe med en mjölktetra frågade hon;


- Skulle jag kunna få en till sån här mjölktrudelutt.


Jag tyckte det lät  så kul och blev glad och vi skrattade tillsammans. Tänk så lite det behövs!


Här en bild från Arlanda när vi just parkerat vid inrikesterminal 2 - det verkar vara populärt för ett visst skandinaviskt flygbolag att parkera här...

 

 


Här några fler bilder från det nya hotellet i Umeå där jag bodde nyligen...

 

Vid sängen...

 

 

 

Vid skrivbordet...

 

 



  I entrén...

 


Nu har jag just kommit hem och jag har varit ute och flugit ända sedan den där snabbutkallningen. Nu en fika och morgontidningarna som jag missat. Sen blir det en promenad i solskenet.


Igår kväll åt vi middag tillsammans hela besättningen. Sen låg jag i sängen och slötittade på "bygglov". Plötsligt blev jag supertrött, släckte och somnade halv nio. Då är man trött!


#flyg #flygvärdinna #humor #hotell #resa



 

 

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards