Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under april 2010

Av Helga - 30 april 2010 08:15


Idag är en annorlunda dag i Uppsala - här firas Valborg ordentligt från morgon till kväll med champagnefrukostar, forsränning, silluncher, spring i Carolinabacken, champagne igen, körsång av OD, samling vid Gunillaklockan, valborgseldar osv osv...


Jag hoppas att folk här i stan tar det lugnt med alkoholen idag- det kan lätt bli lite för mycket. Dottern ska städa i en park i stan imorgon tillsammans med sitt lag och det brukar vara en hel del glassplitter och annat att ta hand om.


Jag och maken ska träffa några vänner och se forsränningen och äta en sillunch tillsammans. Det ska bli trevligt! Jag tänker hålla mig spiknykter så jag kan rycka ut om någon av våra tonåringar behöver hjälp. Mycket passande är det med tonårsbarn - det är nästan så man hoppas på regn ;) Det brukar bli lugnare då...


Här kan du se ett webbTV-inslag om årets forsränning om du vill veta hur det hela går till...


Här vid Carolina Redeviva samlas massor av folk kring klockan 15 idag. Precis klockan 15 lyfter universitets rekotor sin studentmössa mot skyn för att hälsa våren välkommen. Alla församlade gör det samma och springer sedan ner för Carolinabacken...

  

Av Helga - 29 april 2010 09:33


Det är visst tjafs om Marie Picassos val av ändåmål för eventuella vinstpengar i körslaget. Läs mer här.


Hur det än är så tycker jag att Picassokören har varit bäst hela vägen... Se bara den här videon när kören tar sig an en Michael Jackson -låt, They don´t care about us. Detta måste bli en körslagetklassiker...


Musik · Nyheter · TV
Av Helga - 29 april 2010 05:20

Pigg och mört som en kry...


Tidig start idag från en inrikesdestination... Det blev bara några timmar på kudden. Snart hemma igen...


Jag hinner nog ta en kopp te innan pick-up...

 

Av Helga - 28 april 2010 08:22

Man får tänka på vad man skriver om i bloggen - här kan du läsa om polisen som gått för långt. Jag undrar också ibland vilka som besöker min blogg när sökord som flygvärdinna - stringtrosor eller flygvärdinna- nylonstrumpor syns i besökarstatistiken.


Hur som helst...


Det blev en lyckad dag i Helsingfors igår... Här får du följa med mig på en liten rundvandring... (klicka för större bilder)


Först gick jag ner till Salutorget och den gamla saluhallen;

        


Tittade ut över hamnområdet lite;

     


Strosade och tog ett kort på domkyrkan;

  


Gick sedan och åt lunch på min favoritrestaurang som har indisk mat: Det är som ett snabbmatställe, Indian Express på Alexandersgatan;

Bater chicken med Naanbröd ...

 

Sedan gick jag till Finnish National Gallery och såg två utställningar. På nedre plan en utställning med fotografier av en känd Finsk fotograf, Caj Bremer. En trappa upp visades utställningen "Stadens kvinnor"

     


Man kan hinna med mycket på en förmiddag... Synd att vi har så lite övernattningar utomlands nu...

Av Helga - 27 april 2010 08:15

Vaknar i en hotellsäng idag och jag hade egentligen önskat att jag kunnat sova lite längre eftersom vi kom in till hotellet väldigt sent igår kväll.


Igår hade vi en ganska lång flygdag och nu börjar bokningsläget se bättre ut igen efter askproblemen. De första dagarna hade vi inte så många resenärer. Att det här har påverkat många människor inser man när passagerare berättar om deras upplevelser under flygstoppet. En man berättade att han fastnat i Tokyo och kvinna hade varit i Paris och slutligen åkt buss hem.


På jobbet spekuleras det kring om askan kommer att drabba oss fler gånger och i så fall när och hur mycket. Jag vet att det är kontroversiellt att SAS och andra flygbolag önskar ersättning från EU efter det här långa flygstoppet men är det verkligen rimligt att flygbolag i EU ska stå för alla merkostnader passagerare har vid resor pga ett vulkanutbrott? Försäkringsbolagen skriver sig ju fria från händelser vid naturkatastrofer. Vi måste nu få ordning på finanserna så att vi blir attraktiva för en framtida köpare av flygbolaget.


Idag blir det en promenad och lunch i Helsingfors innan det är dags för att dra på uniformen igen och flyga vidare.


Bild tagen vid ett tidigare tillfälle vid salutorget i Helsingfors... På hotellrummet...

Flyg · Natur · Resor
Av Helga - 27 april 2010 01:11

Somnar ovaggad i en hotellsäng efter en lång flygdag...

  

Av Helga - 26 april 2010 08:23


Jag hade en flygning till Bologna här nyligen och kom då att tänka på en skolresa som jag gjorde med min klass från förskollärarutbildningen - det var lääänge sedan. Vi åkte dit med tåg och fick se mycket vackert under den långa resan genom Europa. Vi reste dit för att studera pedagogiken Reggio Emilia men vi hann även göra mycket annat roligt och njuta av den italienska maten också förstås. Vi bodde i sovsalar i ett stort hus som låg lite utanför staden, kanske var det ett gammalt slott.


Det roligaste minnet från resan var nog när en kille i klassen skulle beställa mat med hjälp av ett lexikon. Han beställde "La trippa" och läste i lexiconet att det betydde komage. Ingen läste ut det ordet rätt utan vi läste ordet lika som fromage. Han blev ganska äcklad när maten kom in och han förstod vad det var han hade beställt.


Bologna ligger bra till för utflykter. Inte alltför långt bort finns t ex Venedig, Florens och Pisa... Jag blir allt lite sugen på att resa dit och njuta av kulturen och maten... dock inte komage...



Igår kväll satt hela familjen klistrad framför datorn och tittade på en webbTV-sändning av basketfinal nr 2. Det är inte ofta vi alla fyra sitter tillsammans på en yta mindre en 1,5 kvm... Vad gör man inte för sporten man älskar :)

Av Helga - 25 april 2010 15:13


Jag uppskattar verkligen att flyget går normalt igen så att jag får uppleva allt roligt som jag gör i "tuben". Idag t ex när jag flög turister till sydeuropa... en salig blandning av folk. En man var komiker och pianist och hade ca 300 resdagar per år - jag lovar att han kunde snacka ;)



Jag uppskattar även att komma hem nu till lugnet. Solen skiner igenom molnen och jag ska ta en fika och läsa morgontidningen på altanen.


Hur maken mår idag vet jag inte än eftersom han kom hem vid 02.00 och jag klev upp vid 04.45 Det blev ingen djuplodande diskussion eller analys just då precis. Jag får väl höra mer om det...


Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards