Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under april 2010

Av Helga - 20 april 2010 20:00



Igår var vi hos svärmor på middag och som vanligt åt vi tills vi fick paltkoma som dottern uttrycker det. Tonårsdottern var också ganska slut där i soffan efter middagen eftersom hon både en stor del av söndagen och direkt efter skolan igår krattat löv i två stora trädgårdar i en "fin" del av Uppsala.


Laget där hon spelar samlar in pengar för fullt och det ska gå till deras Greklandsresa i juni. Flickornas krattande verkar sprida sig bland grannar i området och fler är villiga att betala för 16 basketflickors tjänster. Bra det!


Idag har jag spridit ut toppdress på gräsmattan så nu kan regnet få komma... (dansar regndans)  



  

Av Helga - 20 april 2010 08:00


Först det senaste om flygtrafiken i Sverige och Europa... självklart rör det mig en hel del med tanke på mitt yrke. Prognoserna ser bättre och bättre ut och man tror nu att trafiken skulle kunna gå igång igen på torsdag. Se här. Jag tror det när jag verkligen ser det hända...


Ett nytt askmoln håller också på att sprida sig utöver Södra Norge och Storbritannien. Diskussioner förs nu också om eventuell statlig ersättning till de Europeiska flygbolagen. Maud säger NEJ. Läs mer om det här.


Nog om flyget för idag... Imorgon ska jag ut och jobba är det tänkt - det blir intressant att se hur det fungerar då. Enligt uppgifter från svt.se vid middagstid idag kan Arlanda komma att stängas igen i natt.


Igår hade jag en hemmafixardag...


Jag sopade ut grus från kanten av vår och grannens trädgård ut på gatan. Nu kommer nog grusstädarna snart och då är det bra om det inte ligger så mycket småsten intill tomterna för då riskerar det att bli kvar där. Sedan tog jag fram vår lilla pinnsoffa som står under tak vid  entrén och tvättade av den och jag tog även fram kuddarna som brukar ligga i soffan på sommarhalvåret.


Här står den tvättade soffan på tork i solen...

 


Lite kuddpiff och det blev sommarkänsla...

 




  


Sedan samlade jag in alla äppelkvistarna och det blev hela tre säckar att fylla.


  

Av Helga - 19 april 2010 08:07


Äntligen händer något nytt på askmolnfronten, se här på svt´s hemsida eller här på DN´s hemsida.. Arlanda öppnade igen idag klockan 08.00 Hur länge detta varar är ännu oklart men man har nu chansen att ta hem vissa flygplan, passagerare och besättningar som strandsatts utomlands och så sakteliga kanske övrig trafik rullar igång norrut och västerut. Tipset passagerarna får är att kontrollera sitt flygbolags hemsida innan man reser ut till Arlanda eller någon annan flygplats i Sverige. Jag vet att SAS har en väl fungerande facebooksida som jag rekommenderar... Där kommer hela tiden uppdateringar om alternativa transporter och möjlighet att ställa frågor.


Igår åkte maken och jag ut till stugan utanför Norrtälje. Sonen var hos en kompis och dottern hade ett uppdrag tillsammans med sitt lag för att tjäna ihop pengar inför en lagresa i juni.


Här följer en bildkavalkad från vår dag på landet (klicka på bilderna för större format);


   

Vid havsviken                     Lite längre ut                      Det är mycket att kratta

     

Vitsippor                               Krokus i mossan               Bakom rabatten

      

Knuttimrat hus      Vår stuga                              Köksfönstret


Tillägg kl. 16.15; Enligt eftermiddagens radiosändningar börjar det se lite mer hoppfullt ut nu vad gäller askmolnet. Vulkanen sprutar inte lika mycket aska längre . Läs mer och hör här.

Av Helga - 18 april 2010 09:45


Idag är min sista jourdag och aldrig har jag väl haft så lite att göra på en "standby-vecka"... Nu önskar jag av allt mitt hjärta att vulkanen lugnar ner sig eller att vindarna vänder och det fort... Det har även skapats debatt kring flygförbudet - kommer förbudet att hävas? Läs mer här.


Vi kom igång med monteringen av IKEA-stolarna sent  igår kväll. Den ena blev nästan klar och den andra vilar fortfarande snällt i sin kartong. Det kommer ännu en bild när stolarna är på plats i köket.


Idag har jag egentligen också jour, men jag tror vi vågar åka ut till landet en sväng (jag ska dubbelkolla på flygbolagets hemsida först). Förra helgen var det fortfarande ganska mycket snö vid stugan enligt maken men nu kanske det smält bort mer i den soliga hörnen så vi kan kratta lite.


En fika och en promenad längs med havsviken blir det säkerligen också...


  Min nya vän Ingolf...  




Anledningen till att vi bytte köksstolar ser ni här;

  

Av Helga - 17 april 2010 15:01


Vad ska då en flygvärdinna göra när inte flygplanen kan flyga?


Idag har vi beskurit äppelträdet färdigt och jag ska nu samla ihop alla kvistarna efter fikat. Jag har också varit en sväng till IKEA och köpt två stekpannor, en entrématta för utomhusbruk, tre ljusstakar som jag ska ge bort, ett skohorn och två nya köksstolar. Kika in imorgon så kanske vi hunnit montera ihop dem så ni kan få se en bild...



Ps. Nu testflyger man på flera håll - kanske kan det leda till något nytt. Ds.  

Av Helga - 17 april 2010 11:02

Jag läste i morgontidningen om en hemsida, Hållbar inredning, som verkar spännande. Där skrivs det om hur man kan återanvända möbler och fräscha till dem på ett enkelt sätt bland annat. Många bra tips... Jag tror jag ska bli medlem där.


Nu börjar jag nästan bli deppig pga detta eländiga askmoln som stoppar all flygtrafik i norra Europa. Jag får visserligen vara hemma mer än väntat på min jour, men det är absolut den tråkigaste anledningen jag varit med om. Jag känner oro för mitt och många andra människors jobb i flygbranschen. Redan nu permitterar SAS markpersonal i Norge... Enligt svt ser det inte ljust ut för den här helgens flygtrafik. Läs också mer på DN:s hemsida. Sjävklart är det också svårt för alla som drabbas på Island och för alla resenärer som fått problem med sina resor.


Min mamma hade turen att landa på Arlanda bara några timmar innan flygstoppet trädde i kraft i torsdags efter en resa till Florens. Hon visste inte ens om då vilken tur de egentligen hade. Lika bra det kanske...





  

Av Helga - 16 april 2010 17:15




Har du barn, barnbarn eller bara leksinnet i behåll själv?


Då tycker jag du ska kolla in den här hemsidan som hör till Pelle Svanslös Hus på Dag Hammarskjöldsväg 9 här i Uppsala. Gösta Knutsson bodde ju i Uppsala och skrev bl a de klassiska böckerna om Pelle, Maja, Måns och alla de andra katterna.


Det händer alltid mycket kul i "Pellehuset" och det finns också ett café med bra utbud.


  


Jag har en gång i tiden jobbat som Uppsalaguide och guidade bl a i Domkyrkan, i Universitetsaulan, på slottet, i Gustavianum och i Gamla Uppsala. Det finns också särskilda Pelleguider i Uppsala som visar runt i området kring Domkyrkan och Övre Slottsgatan. Kika in på Uppsala tourisms hemsida för mer information om guidningar.

Av Helga - 16 april 2010 08:09


... och idag fortsätter vulkan-ask-flyg-eländet i norra Europa och Sveriges luftrum är i det stora hela stängt hela dagen enligt morgonnyheterna. Tydligen är det OK i Norrland nu, men det går inte att flyga till t ex Arlanda så det blir ingen flygtrafik ändå vad det verkar. DN rapporterar här.


Igår satt jag hela dagen på Arlanda och det gjorde väldigt många pilot- och kabinkollegor också innan vi fick besked att hela luftrummet skulle stängas över Sverige. I terminalerna var det mycket passagerare till en början, men senare glesare och glesare.


Jag tänker på alla resenärer som strandsatts på olika håll och folk som planerat roliga resor sedan länge som inte kommer iväg. Jättetråkigt!


Kanske är Moder Jord inte glad på oss och spottar ut sin ilska över hur vi hanterar miljön... Näää... kanske inte det, men det känns nästan så.


Min dag idag vet jag faktiskt inte hur den ser ut. Egentligen ska jag arbeta... Om det innebär att jag ska bege mig ut till Arlanda eller om jag får jour hemma är ännu oklart.


Tillägg klockan 14.15; Det blev jour på hemmaplan istället eftersom SAS alla avgångar är inställda idag. Jag har börjat beskära äppelträdet, men nu är det trädgårdsmästarpaus...

 

Jag har sett vitsippor i Uppsala...

  

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards