Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under april 2010

Av Helga - 15 april 2010 08:44


Jag har haft jour från klockan fyra imorse, men först vid halv åtta ringde det från trafikkontoret på Arlanda... Jag har fått två dagars jobb med många flygningar inplanerade. En natt borta blir det också...


Jag hör på nyheterna  att det kommer att bli stora problem med flygtrafiken i bl a Norrland idag pga aska från ett vulkanutbrott på Island. Min första flight går norrut så jag kan nog räkna med strul idag. Läs mer om detta här.


Det blir ingen bra dag för våra Norrlandsresenärer idag. Må vindarna vända..


Tillägg klockan; 16.25... Vad jag vet har i stort sett all trafik till/ från Arlanda fått ställas in inför eftermiddagen och kvällen pga att askmolnet nu lagt sig över Sverige. Läs mer om varför här...


Senaste sändningen från Svt här

Den här bilden tog jag en tidig morgon i Malmö när solen

fick morgondiset att fly...

  

Av Helga - 14 april 2010 20:03


Efter en god middag ute på altanen i solen försvann maken, sonen och dottern iväg på olika sportaktiviteter. Jag strök gardiner som jag tvättat efter att fönsterputsaren var här. Rätt som det var ringde en kompis och kollega som var i krokarna och undrade om vi inte kunde ta en kvällspromenad tillsammans. Perfekt! Prata och promenera - nyttigt och roligt på samma gång...


Nu ska jag packa väskan för fyra dagar i ovisshet. Det är dags för en jourperiod och allt kan hända... Jag vet bara inte vad!!??

  


  


Min svärmor fick ett pussel med våra ungdomar på i julklapp... Nu har vi lånat det och byggt det vi också - det var kul. Bilden är tagen vid stiftsgården i Undersvik i Hälsingland där båda barnen har konfirmerats.

  


Flyg · Natur · Sport
Av Helga - 14 april 2010 09:12


Idag blir det en nyttodag med städning och matinköp på programmet. Jag ska snart ut och avverka en flygperiod igen så här ska fixas lite dessförinnan.


För ett tag sedan var jag med om något lite dramatiskt på en flygning. Vi fick återvända efter start pga att det kom en flock fåglar i vår väg under stigningen. För att vara på den säkra sidan fick vi landa igen och kontrollera motorerna. Det visade sig ha hamnat fågel i den ena motorn, men efter kontroll och rengöring kunde vi flyga vidare ganska försenade. Passagerarna tog det mycket bra trots allt. En del hade t o m humorn i behåll när de frågade om det skulle serveras grillad kyckling till lunch på flighten mot Arlanda.

  



På tal om djur så läser jag i UNT och DN att det finns de som bryr sig om djuren också inte bara djurplågare. Man ska sätta upp särskilda varningsskyltar i Uppsala för ställen där grodor brukar passera för att hitta till sina vattenhål. Det låter småstadsgulligt - nästan som ett aprilskämt...


Nu kommer vårens sista tulpanbilder. Jag älskar tulpaner, men jag köper nog inte fler den här säsongen...

    

Klicka för större bilder...

Flyg · Humor · Natur · Nyheter
Av Helga - 13 april 2010 19:00

Idag har jag fyllt på ny jord i pallkragen och så har jag planterat fröer. Dill, persilja, mangold och sallad blev det. Timjan och gräslök har överlevt vintern och står fint kvar i varsin hörna av lådan. Nu är det bara att vattna och be för god skörd...


Jag har varit på utvecklingssamtal med sonen också idag. Undrar vem som behöver utvecklas mest - jag eller sonen. Förmodligen jag...


På vägen till skolan passerade jag Röda korsets "Kupan" och kunde inte motstå frestelsen att gå in även om jag bara hade fem minuter över. Jag tycker att jag gjorde ett kanonfynd när jag hittade det här fina stora fatet för 40 riksdaler...


  

Av Helga - 13 april 2010 08:15


Igår kväll blev den en tur till "Plantagen". Maken och jag hjälptes åt att köpa två 50-liters säckar toppdress till gräsmattan och en lika stor säck planteringsjord. Jag ska till att så i min lilla trädgårdslåda snart. Det råkade komma med två mårbackapelargoner på kärran också...


  




Det finns människor som är grymma... inte bara kriminella utan elaka, hänsynslösa och otäckt grymma. Jag såg på ABC-nytt och Rapport igår om några killar i 20-årsåldern som plågat ihjäl två kaniner. Du kan läsa mer här men jag rekommenderar dig inte att se filmen - den är för otäck...


... och när jag läser den här artikeln om flygolyckan med de polska politikerna blir jag upprörd. Det måste väl finnas krav på utbildning i det språk som talas inom flygledningen. En olycka ska väl inte behöva ske pga språkförbistring? Det finns andra teorier om olyckan också... Läs mer här.


Av Helga - 12 april 2010 20:15


Förra veckan, när vi fortfarande hade en del snö kvar i trädgården, kikade julrosen upp i snön. Maken skottade försiktigt bort snön runtomkring...


Idag har jag haft en suverän kille här... Han är fönsterputsare och putsar alla våra rutor på max en och en halv timme. Skulle jag gjort det själv hade det tagit betydligt mycket mer tid och resultatet blir inte lika fint heller.


Jag blir glad varje dag när jag kommer ut och tittar på den fina julrosen;

  

Av Helga - 12 april 2010 08:14


Igår åkte dottern och jag till Stockholm. Här kommer en bildkavalkad och vill du se bilderna i större format kan du klicka på dem.


Bildtexter kommer under bilderna med numrering.


1    2   

3     4   

   6            

7   8   9

10  11


1. Resecentrum i Uppsala smygöppnade

2. Invigningen är idag den 12 april

3. Nya restauranger i Uppsala resecentrum, Coffeehouse by George och Sushi Yama

4. På tåget

5. Vi tog en fika uppe på Åhléns café

6. Härlig sol och fin utsikt

7. Folk satt överallt kring Nybrokajen och lapade sol

8. Det var en Medeltidsmarknad i Kungsträdgården

9. Dottern köpte en ring av en smed

10. Vacker keramik såldes bl a

11. Jag köpte ett par vikingaörhängen


Vi var ganska trötta när vi åkte hem igen mot Uppsala...


Ps: Jag är med och tävlar om fina böcker hos Hannele på Hisingen. Ds

Av Helga - 10 april 2010 10:00


Ibland är det extra tydligt att vi träffar på många olika människotyper på våra flygningar. Igår t ex när vi boardade den sista flygningen för dagen. Då kom det först ombord en kille som såg ut som en raggare, sedan en kille som såg ut som en snowbum och direkt efter dessa två en ung kille som var mycket elegant klädd med rutig kostym, slips och näsduk i fickan... Kul med variationen!


Styrman avslutade kvällen där i södra Sverige så här;


- Letś do like the bananas...


Naturligtvis frågade jag ...


- And what do they do?


Han svarade ;


- They split...             

Flyg · Humor

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards