Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under juli 2012

Av Helga - 31 juli 2012 09:28


Vid ombordstigning på en flight igår kom det en kille i 30-årsåldern som blödde lite på fingret.


- Har ni plåster?


Kabinchefen öppnade vårt skåp (Hostess Kit) som innehåller det mesta. Killen fick ett plåster...


- Vill du ha en antiseptisk våtservett, frågade kabinchefen.


- Ja, tack! Svarade killen.


Kabinchefen; - Behöver du ha nål och tråd?

 

Det lät så kul så alla inblandade och folk i kön började skratta   

Flyg · Humor
Av Helga - 29 juli 2012 21:00


Hemma igen efter en 11-timmars arbetsdag. Imorgon blir det ännu en lång arbetsdag. Med långa dagar menar jag 10 timmars tjänstgöring eller mer. Max antal timmar vi får ha på schemat är 10.30 med undantag för charterflygningar då det kan bli ännu längre arbetsdagar. Har vi en försening kan dagen också bli längre.


Bland annat flög vi till London idag och på ditvägen hade vi en superkänd svensk OS-idrottare med ombord. Det ska bli kul att se hur det går för henne i tävlingarna...


Jag och kabinchefen hade en diskussion kring OS när vi hade en stund över under flygningen. Lite sportnördar är vi allt båda två.


Kabinchefen sa att hon inte sett någon maskot ännu i samband med TV-sändningarna.


Nej, inte jag heller, sa jag.


- Jo, förresten kom jag på - det  är väl Queen Elisabeth som är maskoten!!??   


 


Av Helga - 28 juli 2012 21:30


Så har jag hamnat på ett hotell igen och som ganska ofta är jag i Luleå - det känns nästan som om detta är mitt andra hem    


Det blir ett kort stopp här så nu har jag bara ätit en medhavd sallad från "Naked Juice Bar" i Sky City på Arlanda och så blir det lite surf och OS-TV. Sen är det bara att krypa ner under täcket och sova för att klara morgondagens flighter...


Innan vi börjar servera passagerarna ombord ringer vi oftast in till pioloterna och frågar om de vill ha något. För ett tag sen lät det så här i telefonen;


Helga; Hej! Vill ni ha nåt?


Kapten; Ja, jag vill gärna ha kärlek och fred på jorden.


Helga; Ja, det där med fred på jorden kan jag nog ordna men det där med kärlek det blir nog svårt    

Flyg · Humor
Av Helga - 27 juli 2012 19:30


Nu har jag, dottern och maken haft några sköna dagar vid stugan igen...


Vi har solat, badat (ja, faktiskt första gången för mig i år) och bjudit en kär granne som är nybliven änkling på kaffe och pannkakstårta.


 

Pannkakstårta serveras alltid på dotterns namnsdag...



Idag måste jag ändå återvända till Uppsala så dottern och jag tog bussen hem. Vi har för övrigt fantastiskt bra förbindelser mellan Norrtälje och Uppsala. Imorgon ska "blåstället" på igen för min del och dottern hon trivs bättre hemma. Det blir nog lite för dött för en 17-åring på landet.


Min arbetsperiod inleds med tre långa arbetsdagar och sedan avtar det så sakteliga med lite lugnare dagar på slutet. Det passar mig bra - man har ju oftast mest energi i början av perioden. 


Ikväll ska vi se OS-invigningen och smaska på färska hallon från trädgården...




Av Helga - 27 juli 2012 19:15


Det händer lite då och då att jag ombeds att rescensera en produkt eller en hemsida som har med resor att göra och det kan ju passa bra i min blogg som har en inriktning på resor och flygbranschen.


Idag ska jag rescensera en hemsida som ger möjlighet att hitta många hotell i Umeå samlade på ett och samma ställe. På sidan hittar du en beskrivning av hotellen, varje hotells specialitet och bilder på byggnaderna och bilder från interiören för varje ställe.


Jag tycker att hemsidan är lätt att använda och man kan få en bra uppfattning om var hotellet ligger i förhållande till kända platser i Umeå, man kan se hur det ser ut på hotellet och man kan läsa tidigare kunders betyg eller själva lämna sitt omdöme. Så ska du resa till Umeå kan du med fördel använda hemsidan som jag länkat till ovan.


Umeå är för övrigt en trevlig stad väl värd att besöka. Jag har bl a varit till ett friluftsmuseum som heter Gammlia under en av mina jobbövernattningar. Där finns också många trevliga butiker, restauranger och caféer för  stadens invånare eller tillfälliga besökare...


       

Bilderna är tagna vid Gammlia...

Av Helga - 24 juli 2012 12:17


Igår kom dottern hem från sin språkresa i Lindau i södra Tyskland. Lindau ligger vackert precis vid Bodensjön och allt verkar ha varit roligt och utvecklande under de tre veckorna kursen pågick. Hon har fått en hel bunt nya vänner och bra erfarenheter... Vi är glada att ha henne hemma igen!


Igår hade dottern beställt grillning och det passade bra att jag kom hem från mina flygdagar ungefär samtidigt som hon landade från München. Vi satt ner och åt gemensam middag hela familjen för första gången på ett bra tag. Gott och mysigt!


Jag har just jobbat klart för den här perioden och avslutade med en tvådagarstur med övernattning i Luleå. Vi har inte så många övernattningar på sommaren och det passar mig bra! På en flygning från en Europeisk storflygplats  igår hade kaptenen bytt flight med en kollega för att få flyga hem sin dotter som varit borta ett halvår. Dottern visste ingenting och blev väldigt förvånad och glad när hon kom ombord och mötte sin pappa. Det var så man blev alldeles rörd och tårögd.


 

Flyg · Resor
Av Helga - 21 juli 2012 11:00


Snacka om att ha haft tur - mina tre lediga dagar var riktigt fina sommardagar. Det blev båtutflykter två av dagarna och solen ville inte sluta skina. Härligt!


 


Nu är sonen och hans kompisar i stugan själva över helgen och maken och jag är hemma i stan. Lite jobb blir det för min del och maken har alltid något att syssla med. På måndag kommer dottern hem från sin 3-veckors språkresa. Det ska bli mysigt att ses igen!


VI hade mycket rabarber på landet så jag bakade bl a en sockerkaka med skuna rabarberbitar, kanel, solrosfrön och flytande honung. Senare idag  ska jag plocka av de svart vinbären här hemma och koka saft på dessa plus rabarber. Mmmm...


 

Av Helga - 17 juli 2012 10:45


Nej, det blev inget tekniskt fel på flygplanet i Grekland. Allt gick istället som smort och vi landade före tid både på Lefkas och sedan på Arlanda på kvällen. Flygbolaget som jag jobbar för är faktiskt världens punkligaste och det märks ofta! Det var en fantastiskt lugn charterflygning med trevliga passagerare. Förra året var min son på Lefkas och hade en kanonsemester. Här kan du läsa lite mer om Lefkas.


Vi har ett skåp i bakre galley (kök) där det ligger baby-flytvästar och extra säkerhetsbälten som också används till bebisar. Ofta när vi flyger charter så är alla skåp fulla med grejer. Det är glas, kaffemuggar, bröd, brödkorgar, juice mmm. Jag ville lägga ifrån mig min vattenflaska och öppnade skåpet med babyvästarna. Där måste alla saker läggas in perfekt för att det ska gå att stänga luckan. Min kollega sa;


- Jaha, ska du lägga flaskan i pedantskåpet.

 

Vi fick oss ett gott skratt och ett nytt namn för det krångliga/ trånga skåpet   


 


Imorgon när jag vaknar ska jag ta bussen ut till Norrtälje och så blir det några lediga dagar till på landet. Det ska bli såå skönt! Just nu är maken och sonen därute och idag skulle de ut och fiska tillsammans med en av våra bästa vänner.


Vi har provisoriskt lagat taket på vår stuga (det läcker in) men igår när det kom en åskskur hade det läckt in igen. Tur att vi bokat in en takläggare som ska komma och lägga om taket i augusti. Det är inte så kul med pölar på köksgolvet!

 

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards