Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under februari 2012

Av Helga - 29 februari 2012 18:15


Idag har jag kuskat runt - först till en alpdestination och sen till en svensk skidort. På den första flygningen hade vi med oss tre bebisar och det var inte vilka bebisar som helst - det var trillingar. Väldigt söta och väldigt lika! Sen skulle de resa vidare österut med två stop för att så smånigom komma fram till Taiwan. Som du säkert förstår hade de med sig ressällskap - det var mamma, pappa och en barnflicka.


Det kan vara knepigt att resa med tvillingar/trillingar pga antalet syrgasmasker ovanför flygstolarna. Det finns fyra masker för varje trestolsrad så där får det maximalt sitta fyra passagerare. Nu fungerade det smidigt just idag eftersom det fanns tre vuxna som kunde fördela sig på olika stolsrader med barnen.


På Arlanda hade vi ett uppehåll vid lunchtid och då hann jag både sitta en stund i massagestolen och så hann jag göra två kurser på datorn. Den ena kursen handlade om livsmedelshygien och den andra om tekniken kring vår nya internetuppkoppling ombord på flygplanen...


Nu vilar jag ut på ett hotellrum igen. Imorse ringde klockan vid 03.40 och då känns det nästan som sovmorgon imorgon då jag kan sova till klockan 05.00 Till middag blev det ceasarsallad från "de gyllene bågarna" (McDonalds). Det är mycket sportlovsresenärer i stan så det var kö, kö, kö på hamburgerrestaurangen.  Jag fick tag på ett par träningskor på REA:n här också. Jag som börjat tänka på min hälsa på sistone och tränar på hotellgymmen behöver ju ett par vettiga skor.


Halva priset på ett par NIKE- skor känns bra!   

Av Helga - 28 februari 2012 15:30


Inför varje start och landning rensar vi bort allt handbagage och lösa prylar/ kläder vid nödutgångarna och lägger upp det i bagagehyllan. Igår var det en man som skojade till det i samband med detta. Han sa;


- Får det sitta löst folk här då?



Nu softar jag lite efter ett tvådagars flygpass. Det blir nya tag imorgon bitti och då blir det först en flygning till Alperna och sen en övernattning på hotell i Sverige. Det är en fantastisk vårdag här i Uppsala idag med sol och flera plusgrader. När jag kom hem fick jag skyffla undan snöslask från uppfarten. Härligt!!

Det ser nästan ut som en blomsterbutik här hemma nu. Maken fyllde år i helgen och vi hade huset fyllt av familj och vänner. Hela 40 gäster kom och det var verkligt roligt! Vi hade beställt en del mat från en butik och gjort en hel del själva också...

Vi serverade parmaskinka, mortadella, salami, yakitorispett, varmrökt lax, hemgjord potatissallad med oliver, soltorkade tomater, rödlök och ruccola, två goda såser (mangosås o örtagårdssås), två sorters paj, sallad, hembakt bröd, kex, ostar och schwartzwaldtårta.



Nu dröjer det till juni innan det är dags för nästa fest - då tar sonen studenten.


Av Helga - 27 februari 2012 17:30


Det är sportlovstider och många barn är ute och reser med eller utan sina föräldrar. Idag t ex hade vi sjutton barn och tre bebisar på samma flight.


När passagerarna stiger ombord innan avgång står vi alltid och hälsar dem välkomna ombord.

- Hej, välkommen, hejhej, osv

En liten kille på fem år kom lite före sin mamma och när jag sa välkommen till honom svarade han;

- Jaa!

Vilken liten sötnos


Just nu befinner jag mig i en svensk stad - du kanske vill gissa i vilken??


Flyg · Humor
Av Helga - 26 februari 2012 16:30


Sist jag var ute och flög var det en man som använde s.k earplanes. En sorts öronproppar som jag sett en del reklam för. De ska tydligen vara bra för att hjälpa till med tryckutjämningen. Om de fungerar har jag ingen aning om - jag har aldrig testat! Hörseln blir iaf ordentligt nedsatt...


Jag gick i mittgången med vår cafévagn och frågade mannen i fråga om han ville ha lite kaffe eller te (som vi bjuder på numera) eller om han ville handla något från vagnen.


Mannen sa;


- Vaa??


Jag repeterade frågan lite högre... sen sa jag;


- Varsågod.


Mannen svarade;


-Vaa???


Jag småskrek;


- VARSÅGOD!


Folk omkring smålog åt det hela och jag kunde inte heller låta bli att dra på smilbanden



Flyg · Humor
Av Helga - 21 februari 2012 18:00

Nu börjar jag längta hem...

Jag har inte varit hemma sedan i söndags morse utan har bara fladdrat runt, runt och sovit på olika hotell. Idag har jag ledig tid i en sydlig stad och här är det helt klart vår idag - det är ljuvligt! Ikväll bär det av igen och då blir det övernattning på hotell ännu en gång men sen imorgon får jag komma hem till familjen igen.

Igår flög vi runt i Sverige och när vi skulle landa på kvällen var det ganska dåligt väder. Pga snöröjning av banorna fick vi ligga i vänteläge i 20 minuter. Alla passagerare såg ut att ta det med ro och de flesta somnade faktiskt.

Jag har varit duktig och tränat på hotellets gym igen idag och det känns så himla bra att uttnyttja tiden! Sen blev det lunch på stan och lite reashopping. Vi ska ha en fest hemma på lördag så det blir kul att ha lite nytt på sig. Det blev ett vitt långt linne från Jackpot och en söt blus från DAY.

Nu ska jag ägna mig åt festbestyr ett tag så det blir en liten bloggpaus från Helgas hörna...


Av Helga - 20 februari 2012 11:15


Jag kom till Kiruna vid lunchtid igår. Här är kallt men ändå varmare än väntat. Jag började med att göra något som jag aldrig gjort tidigare. Det blev ett besök på hotellets gym och där gick jag på löpbandet i en timme. Jag provade lite andra grejer där också. Det var riktigt skönt efteråt!

Sen blev det träff med de andra i besättningen och vi gick iväg till en thairestaurang som vi hört skulle vara bra, Arctic Thai. Maten var väldigt god och tillagades efter beställning.

På kvällen var det "Dirty dancing" på femman... Det var länge sen jag såg den filmen så det var kul att se den igen. Faktum är att jag såg den första gången i New York på 80-talet under en resa. Jag minns att det satt en blottare i biosalongen den gången och det var olustigt - helt klart! Jag och min kompis hade nog aldrig varit så rädda som när vi skulle gå hem till hotellet.

Idag blir det flera inrikesflygningar och till kvällen hamnar jag i södra Sverige och ännu ett Scandichotell...

Av Helga - 19 februari 2012 13:45


I fredags blev jag ju utbjuden av mina kompisar. Det var en present sedan 50-årsdagen och jag visste inte mer än vilken tid vi skulle träffas.

Först blev det besök på Zoul Fishspa som ligger i Hotell Linnés lokaler i Uppsala. Där fick vi först ett glas vin och sedan fick vi varsin fotbalja att sätta ner fötterna i. Efter ett tag tvättades våra fötter och sen var det dags att träffa våra nya kompisar fiskarna "Garra Rufa".


Vi fick sitta på ett podium och sätta ner fötterna i varsitt akvarium. Fiskarna började jobba direkt. De äter upp döda hudpartiklar och livnär sig på det. Det kittlade nåt fruktansvärt och först tyckte jag nästan att det var lite läskigt men man vande sig och sen kändes det bara skönt och läckert...


Efter alltihop fick vi en lätt fotmassage. Det var verkligen en rolig, skön och spännande upplevelse...



Efter detta blev jag bjuden på en suverän middag hemma hos en av tjejerna!


Nu har jag stuckit iväg på en lång arbetsperiod och jag ska vara bortrest ändå tills på onsdag. Familjen har sportlov men sonen har valt att jobba extra för att tjäna lite pengar.

Av Helga - 18 februari 2012 16:53


Igår var jag utbjuden av mina tjejkompisar på en riktigt rolig grej. Det kommer jag att berätta mer imorgon...


Nu blir det lördagsmys med familjen med god mat, ett glas rött och sen melodifestivalen. Det blir den första deltävlingen som jag ser "live" - de andra har jag sett i efterhand.


Musik · TV

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards