Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under april 2016

Av Helga - 29 april 2016 09:52

Mycket roligt på G...


Idag blir det först en vända på stan och sen lunch med mina föräldrar på konditori Brantingstorg.

   


Sen ikväll blir det bio och filmen vi ska se är den isländska filmen "Bland män och får".


Imorgon är det en festlig dag här i Uppsala. Valborg firas med buller och bång. Vi åker ner och tittar på forsrännningen och sen ska vi lyssna på OD när de sjunger på trappan till Universitetshuset.  Jag packar ner lite gott i en picnic-korg och en filt så sätter vi oss i universitetsparken och njuter. Förhoppningsvis träffar vi många vi känner där...


   


#helga #valborg #bio #sistaapril #lunch #roligt

Av Helga - 28 april 2016 07:39


Igår var det en "sitta-stilla-dag" på kontoret. Jag var på en kompetensdag med information och utbildning tillsammans med andra ledare. Det är så värdefullt att få prata med de andra kollegorna och höra om vad som är i görningen på jobbet.

Vi fick nu vårt nya arbetsredskap, en iPad mini. Alla program är inte klara men det kommer de att vara klart inom kort...


Här finns det appar för arbetsrelaterat material. Alla dokument, mail och manualer finns nu samlade och man slipper leta på kontoret eller bära med sig tunga böcker.

Nu har jag ledigt några dagar och sen flyger jag igen med min nya kollega, som nu lärs upp. Vi ska hänga ihop två dagar till och sen är det dags att "checkas ut".

#helga #flyg #iPad #kurs

Av Helga - 25 april 2016 15:45


Det haglade för fullt i grannlandet igår eftermiddag när vi landade. Senare på natten när jag sov i min hotellsäng haglade och regnade det så mycket så jag vaknade av smattrandet mot fönsterblecket.

Pga detta kunde inte kvällsflighten landa och vi blev förvånade när vi skulle åka iväg på morgonen. Det blev nämligen buss för oss och passagerarna till en stad ca 2 timmar bort.



Lite äventyr i vardagen. Jag fick min morgonkaffe iallafall. Tur det!

#helga #flyg #strul #hagel

Flyg · Resor
Av Helga - 23 april 2016 17:39


Det var ljuvligt att vara på landet, även om det bara blev ett dygn vi var där. Vi satte på värmen och vattnet när vi kom ut igår eftermiddag och sen gick vi en promenad så huset fick bli varmt. Vi hade med oss färdig middagsmat och en flaska vin.

Idag har vi jobbat på rätt bra. Rengjort båten, rensat rabatter, fyllt på jord i rabatt och trädgårdsland och städat inne. Vi hade tur med fint väder idag så vi både fikade och åt lunch ute i solen.

Toarummet i stugan står nu helt klart och vi har gjort våra ärenden därinne. Det känns helt magiskt efter att ha gått på utedass i alla år och efter att ha duschat med vattenkanna eller badat i havet.

Nu har vi dock inget sovrum kvar i stugan så vi får flytta ut i friggeboden framöver. Den här gången sov vi i bäddsoffan i vardagsrummet. Det gick bra det också.


Det var inte så soligt när vi gick vår promenad igår eftermiddag.


Interiörbild från köket...

Nu är vi hemma igen och jag ska packa för en tredagarsturné. Det blir tidig avfärd imorgon bitti.

#helga #sommarstuga #trädgård #vår

Av Helga - 22 april 2016 09:16


Nässelpeston från igår använde jag till middagen då jag gjorde min allra första egna pastadeg. Jag är ju lite knäpp som gillar att experimentera i köket. Pastan blev bra och god och men kunde nog ha kavlats ut ännu mer, eller så skulle man ha haft en pastamaskin...


 


Idag sticker vi ut till landet och sover över för första gången.


#helga #matlagning #pasta #nässlor #nässelpesto

Av Helga - 21 april 2016 13:45



Idag har jag jobbat i trädgården. Jag har lagt ut toppdress på gräsmattan och rensat det första ogräset. Jag passade på att plocka späda nässlor också. Nässlorna har jag gjort nässelpesto av och det blev riktigt gott...


 

En knippa späda nässlor som förvällts i 2 minuter.

1/2 dl parmesan

1/2 dl solroskärnor

1/2 dl persilja

Mixa detta och tillsätt sedan;

1/2 dl olivolja

salt och nymald svartpeppar



Jag hade ganska lite nässlor så jag använde persilja också. Har du mer nässlor får du mer pesto så klart men får öka på mängden av ingredienserna.


 


 


Sen satte jag vitlöksklyftor i en kruka också. Det brukar bli goda stänglar av vitlöken och dessa kan man klippa ner i en sallad t ex.


 


#helga #trädgård #mat #pesto #nässelpesto #vitlök #persilja

Av Helga - 21 april 2016 10:05


Tyvärr krockar vi med fåglar ibland när vi är ute och flyger och har vi riktig otur kan en fågel sugas in i en motor vilket inte är så bra varken för flygbolaget eller för fågeln...


Detta har aviationhumor.net skojat om här;


 



#helga #humor #flyg

Flyg · Humor
Av Helga - 19 april 2016 11:13



Nu bara myser jag efter ytterligare en sen landning i natt. Igår kom jag hem först vid kvart över två. Sista bussen hade gått från centralstationen så det fick bli en taxi sista biten hem. Värre var det för en av kollegorna som kör bil ända till Västerås för att komma hem.


Vi hade en bra flygdag, om än lång, men jag hann iallafall träna 45 minuter på hotellets gym innan vi startade dagen. Sen bar det av först från Göteborg till Stockholm och sen till Italien tur och retur. Vi i besättningen började fantisera om vad vi skulle göra om vi fick stanna i Italien - jag säger bara; maten, vinet och människorna...


           

Klicka på bilderna om du vill se dem i större format.


Vi hade en dam ombord igår som var ganska aggressiv när vi kom med cafévagnen. Hon ville absolut köpa varm mat som hon trodde vi serverade i vår PLUS-klass. Jag sa att vi inte har varm mat i PLUS-klassen men att det fanns kycklingsallad, mackor eller varm paj att köpa. Hon gick på om varför vi inte har varm mat nu för tiden och att hon var så hungrig. Efter ett tag när jag gick förbi igen hade hon ätit sin paj och då var hon helt annorlunda. Snäll, lugn och vänlig. Tänk vad energibrist kan göra med en människa. Till och med en annan passagerare som hört vår konversation satt och smålog åt situationen.


Ikväll flyger jag en sista flight innan "min helg". När jag börjar jobba igen nästa gång ska jag ha en elev igen. Det blir kul!


50/100 #blogg100 #sistainläggetförblogg100


#helga #flyg #resa #Italien #energibrist #passagerare



Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards