Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under februari 2015

Av Helga - 27 februari 2015 09:27



Jag vaknar i en hotellsäng i Norge och solen skiner utanför fönstret.


Som jag skrev tidigare så har vi från Stockholmsbasen inte alltid full koll när vi jobbar i grannlandet. Vi har t ex inga ID-kort/ badgar som fungerar för att ta sig in genom alla dörrar som finns på Gardemoens flygplats. Vi får knacka, tigga och be för att bli insläppta både till vår crew base och även för att få tillgång till flygplansbryggorna.


Igår kväll fick vi oss en rejäl extrapromenad på Gardemoen. Flygplatsen är byggd som en enda lång gång med en liten sidoflärp (gate 19 ABCD...). Igår skulle vi till gate 14 B för att flyga en inrikesflygning och började gå i god tid. När vi kommer fram inser vi att gate 14B är en bussgate där passagerarna bussas till en annan parkeringsplats. I det här fallet stod flygplanet vid gate 51, dvs i helt den andre änden av flygplatsen. Vi fick helt enkelt börja gå tillbaka och när vi så närmade oss gaten visade det sig att gaten fanns utanför en passkontroll till Schengenområdet och där satt inga kontrollanter. Stängt alltså! Suck...


Till slut kom en från markpersonalen och släppte igenom oss och vi kom ner till flygplanet ca 20 minuter före avgång vilket är lite sent. Vi skyndade oss att kontrollera säkerhetsutrustning mm och faktiskt avgick vår flight på tid.


Nu har jag lärt mig detta. 14 B betyder" forteenhundred extrasteps because this is a BBBusgate".   


 

Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle...

 

#flyg #helga #humor #norge #sol #gardemoen #promenad

Flyg · Humor
Av Helga - 25 februari 2015 10:38



Igår firade vi makens födelsedag på restaurang (en pub), det blev paketöppning hemma och hjärtbakelser från RC chocolat på arlanda. Detta café har ett eget bageri och har även café i Sigtuna. Deras kardemummabullar, chokladpraliner och bakelser är inte att leka med... (goda alltså)...


 


 


Idag drar jag till grannlandet Norge och där ska jag flyga omkring i tre dagar. Det känns gött att våra svenska skidåkare varit så duktiga i Skid-VM så jag kan interagera med norrmännen med viss stolthet. Hade det bara varit norska guld nu skulle jag hellre ha flugit omkring i Danmark...

(OBS! ett skämt)   


Min farmor var ju faktiskt från Norge så jag kan med en fjärdedel glädja mig även åt de norska framgångarna...   



Jag blev omnämnd i First Publishing Group AB´s nyhetsbrev nyligen. Det är första gången min blogg omnämns på ett officiellt forum. Det känns kul och besöksstatistiken gick upp ordentligt några dagar.


Så här såg det ut;

 


#helga #flyg #norge #skidVM #Sverige #bloggen #humor #pub #fika #födelsedag

Av Helga - 25 februari 2015 09:00



Idag har jag en kort jobbdag eftersom vi bara snuddat vid kudden efter en s k "kort natt". Nattvilan är alltså så kort att man inte får tjänstgöra mer efter den första flighten. Jag har önskat detta schema för att komma hem tidigt och det beror på att min man fyller år idag. Vi ska fira maken när han kommer hem från skolan med paket och sen ska vi gå ut och äta på en trevlig pub, churchill arms.


 


Vi (maken, dottern och jag) har pratat om att göra weekendresa och nu har vi kommit till skott och bokat en weekend i Dubrovnik, senare i vår, genom airtours. Vi åker oftast på cityresor med ving men den här gången var priset betydligt lägre med airtours. Dessutom får vi resa med ett välkänt flygbolag som jag av förklarliga skäl gillar (SAS). Nu har vi något mysigt att se fram emot i vår!


Jihaa...   

 


Sonen är nu på Lombok i Indonesien och beräknas komma hem i slutet av april. Igår drabbades de av bedragare för första gången i samband med en transport. Som tur är var de kloka nog att förstå att något var lurt och klarade sig undan med sin packning och sig själva i behåll.


#flyg #helga #resa #Dubrovnik #weekendresa #lombok #indonesien #födelsedag #pub





Familj · Flyg · Resor
Av Helga - 24 februari 2015 09:45


På en flygning nyligen satt det tre "buspojkar" (men de var i 50-årsåldern) på första raden. När jag skulle demonstrera vår nödutrustning pillade de för fullt med sina mobiltelefoner. Plötsligt frågade en av dem;


- Måste vi döda dom här nu (han menade mobilerna)?


- Jag svarade;


- Nja, det räcker med att sätta dom i "flight mode", ni behöver inte slå sönder dom...


Vi fick oss ett gott skratt   


Vi människor kan tydligen uttrycka oss lite olika. Att döda sin mobil är ett grovt uttryck för att stänga av sin telefon men för mig kändes det som att slänga mobilen rakt i väggen typ.


 


#helga #flyg #humor #mobil



Flyg · Humor
Av Helga - 23 februari 2015 09:17



Igår träffade jag två kompisar och vi gick till Güntherska hovkonditoriet nere vid Fyrisån mitt i Uppsala. Jag beställde en surdegssmörgås och en mellansemla. Mmmm...


Dottern var på återbesök hos sin kirurg på akademiska sjukhuset i fredags . Om du inte läst här tidigare kan jag berätta att dottern opererat bort sin sköldkörtel i januari. Ärret ser fint ut och hon mår bra men tyvärr har rösten inte kommit tillbaka riktigt. Hon har stämbandspares enligt läkaren så nu blir det remiss till öron- näsa- halsmottagningen och logoped. Blir inte rösten bra inom ett halvår vidtas andra åtgärder. Att inte ha en normal röst är faktiskt väldigt besvärligt och handikappande så nu får vi hoppas att stämbanden börjar fungera normalt snart. Både att umgås med vänner, sjunga i kören, jobba och att tala i studiesammanhang påverkas.


Snart börjar min  emigration till grannlandet. Under nästa vecka och flera tillfällen i mars blir det flygningar i Norge. Mycket av arbetet är lika men en hel del är också olika så man får "skärpa till sig" för att ha koll på läget. Vid ett av tillfällena ska jag övernatta i Oslo och då hoppas jag kunna besöka min syster som bor i den norska huvudstaden.


 


#stämbandspares #sköldkörtel #helga #fika #norge #emigrera #flyg #kirurgi



Av Helga - 22 februari 2015 10:58


Igår hade vi fikagäster igen men bara våra föräldrar den här gången.

Dottern gick på en gasque för nya studenter med en vän som också var med i Tanzania i somras.

Maken och jag tittade på jojkande Jon-Henrik m fl i melodifestivalen. Rätt kul att se en del av kändisarna från hotellet i Östersund. Jag undrade just vad Kalle Moreus gjorde i lobbyn och vad han skulle göra på mellon.


Sen åt vi hamburgare med bacon, pommes frites och hemgjord coleslaw...


Av Helga - 20 februari 2015 10:03



Vi landade strax före midnatt i Östersund igår kväll. När vi kom till hotellet var det partyparty i baren och där fanns journalister, musiker, artister och dansare...


Alla vi i besättningen bytte om lite snabbt och gick ner en stund i baren vi också. Jättekul att se festen och aktiviteten kring melodifestivalen trots att man inte ens ska dit. I hotellreceptionen fanns en plats där man kunde ta foton och det var en glittrig ram med ballonger och serpentiner. Vi tog på oss varsin boa, glittriga hattar och höll i låtsasmikrofoner och självklart blev det en crewfie (selfie på crew) som vi la upp sen.


 


Nu runt lunch sticker vi iväg igen och till natten kommer jag hem inför min lediga helg. Vi ska fira maken lite tillsammans med våra föräldrar men också bara ta det lugnt.


Igår var jag och fikade på ett jättemysigt café i Karlskrona, systrarna Lindqvist Café och surdegsbageri.


Dit kommer jag absolut att gå fler gånger. Det var lite gammeldags både i inredningsstil men även i sättet att servera i fina porslinskoppar. Dessutom tog de bara kontanter som bara det är lite udda idag, men jag uppskattade alltihop!


   


#mello #melodifestivalen #helga #flyg #östersund #fika #karlskrona #cafe

Av Helga - 19 februari 2015 10:44


Sent igår kväll kom vi till vårt hotell i södra Sverige...


Sjävklart var jag tvungen att titta på TV4play och se hur det hade gått för min kollega Anna Barkman i Sveriges mästerkock.


   


Sen sov jag länge men hann precis ner innan frukosten plockades bort. Vi var tre kollegor som åt tillsammans med den underbara utsikten precis utanför fönstret. Idag lite mer gråmulet än på bilden men ändå  så vackert med vattnet och de fina husen.




Jag flög med en rolig kille (kollega) nyligen och han berättade om en flygning han haft med charterpassagerare från London till Kiruna. Några av passagerarna hade busat med honom och satt klädnypor i hans väst när han gick förbi. De hade roligt och skrattade mycket med flygvärden. Min kollega tänkte att han skulle skoja tillbaka. När det var dags att servera matboxarna var det kul att se resenärernas miner när det visade sig att man tagit ut maten ur boxarna innan servering och lådorna var helt tomma...  

Självklart fick resenärerna sin mat sen men alla fick väldigt roligt åt detta "bus"   


Idag börjar vi jobba först på eftermiddagen så nu ska jag "göra stan". Jag hoppas hitta någon mer present till maken som fyller år snart. En present har jag köpt men jag skulle gärna vilja hitta på något mer.


#bus #flyg #helga #annabarkman #sverigesmästerkock #mat

Familj · Flyg · Humor · TV

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards