Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under november 2014

Av Helga - 29 november 2014 16:07

Igår hade jag en lång flygdag med en Europatur först och sen en inrikesflygning. Det fanns ingen inplanerad matpaus på marken men vi fick äta både frukost och lunch ombord. Vi hade inte helt fullsmockat så det gavs tid att sitta ner, precis som vi ska göra.


På inrikesflygningen hade vi med en väldigt liten baby. Vi frågade hur gammal babyn var och det visade sig att hen bara var 7 dagar gammal. Faktum är att man inte får flyga med bebisar som är yngre än så iallafall inte på vårt flygbolag. Vi blev lite osäkra på åldersgränsen så vi slog upp det i en manual som alltid finns med i ett skåp på flygplanet.


Idag har jag haft en sorts jourdag som inte gav något arbete. Gissa om jag är nöjd när jag kunnat handla mat, promenera med maken och pimpa inför första advent på tid som jag trodde inte fanns...


 

Dottern ska operera bort sin sköldkörtel och har äntligen fått en tid för det i januari.


Sonen är just nu i Kambodja på en liten ö som heter Koh Rong. Det ser helt underbart ut på bilder och jag tror inte han längtar hem även om vi nu går in i adventstiden!



#förstaadvent #advent #pimpa #inredning #december #helga #flyg #baby #resa #kambodja #kohrong

Av Helga - 27 november 2014 09:41



Jag var på stan igår kväll igen och det är så vackert nu när julbelysningen kommit upp kring Fyrisån.


 


Efter ett par ärenden blev det dags för middag tillsammans med tre tjejer som jag känt sedan gymnasiet. Vi gick till en Turkisk restaurang som heter Hodja. Vi beställde alla en avsmakningsmeny med en massa olika smårätter. Det är en riktigt mysig miljö och maten var kanongod!


Idag kommer mina föräldrar hit. Jag har bakat lussekatter och skurna pepparkakor så det ska jag plocka fram till fikat. Degen har vilat i kylskåpet sedan igår och idag bakar jag av en rulle och stoppar de andra tre i frysen. På så sätt får vi nybakta pepparkakor när helst vi vill.


 


I vårt vardagsrum har jag tjuvstartat advent lite med en adventsstjärna och en adventsljusstake. Det syns inte från vägen utan bara mot skogen så jag kände att jag hade rätt av fuska - allt för ljuset och myset som behövs i höstmörkret. Hur gör du?



#advent #julbelysning #turkiskt #mat #helga #lussekatter #pepparkakor

Av Helga - 26 november 2014 09:12



Igår gick vi en kvällspromenad på stan för att se ljusutställningen "allt ljus på Uppsala"


Carolina Rediviva

 

Vid Uplandsmuseet och domkyrkan

   


Rådhuset

   


Det fanns en hel del mer att se men jag tog inte kort på allting.


#uppsala #alltljuspåuppsala #ljus #utställning

Av Helga - 25 november 2014 08:56


Jobbperioden är slut så nu är det rast och vila några dagar. Idag tar jag en soft morgon och unnar mig lite myspys. Jag var inte hemma förrän 00.30 inatt så en långsam start passar bra . Eftersom det blir arbete nästa helg så ska jag förbereda lite inför första advent. Saffransbullar har jag redan bakat men så ska ju julstjärnor, adventsljusstakar och gardiner på plats.


         


Jag har ju berättat förut om att vi ofta träffar på kändisar på våra flygningar. Under mina arbetsdagar den här gången har jag fått träffa en av Sveriges mest kända kändisar. Personen kom till flygplanet med VIP-service, hade en assistent och en livvakt med sig. Mer får jag inte yppa...


Sonen är nu i Kambodja och verkar ha det riktigt bra. Dottern pluggar på och har börjat jobba för Proffice. Just nu har hon uppdrag som receptionist på en arkitektfirma nån dag i veckan.


#VIP #kändisar #flyg #helga #advent #inredning #lussekatter #hemligt #kambodja #resa #proffice

Av Helga - 24 november 2014 00:00


Godnatt från ett hotellrum strax intill Heathrows flygplats. Det är inte ofta jag är i London och nu är jag ju ganska nära men ändå så långt ifrån.

Well I will have some tea before bedtime. ZZZZ...

Tidigare idag trodde jag nästan att jag hade fått tomtar på loftet. Vi hade två japanska män utklädda till tomtar ombord. De och ytterligare 30 andra män (ej utklädda) hade varit på ett tomtkonvent i Gällivare. Det hade varit en tävling om bäste tomte också och den ene japanen hade vunnit hela tävlingen.


#te #london #hotell #helga #flyg #tomtar

Av Helga - 22 november 2014 11:20



Flygeriet är igång igen och igår hade vi en 11-timmarsdag utan markstopp. På  det 40 minuter långa stoppet vi hade mellan två flighter skulle vi ta oss från inrikes- till utrikesterminalen och dessutom passera passkontrollen. Vi äter mat ombord såna långa dagar men på en fredag har vi fullsatta flygningar så det där med pauser är lite svårt. På en av Europaflygningarna ställde vi in present- och parfymförsäljningen så att alla skulle få sitta ner en stund iallafall.



Jag vet inte om jag uttryckt detta klart och tydligt förut men jag har världens bästa kollegor!!!


Igår t ex kommer det ombord en ung tjej som jag inte känner. Hon presenterar sig som en kollega (visade sig att hon jobbar i Danmark).


- Jag bakade lussebullar igår och tänkte att jag ville bjuda er i besättningen.


Bullarna var jättegoda och gesten var så fin. TACK VICTORIA!!!


 


Jag var på stan en dag i veckan och nu har jag laddat upp med lite nytt inför första advent. Nu längtar jag verkligen efter adventsljusstakarnas sken i fönstren. Det är ju SÅ novembermörkt!!!


 

Mossa, adventsljus med fat, mistel i metall och en adventsljusstake...

 


#flyg #helga #advent #shopping #saffran #bullar #mossa #mistel

Av Helga - 20 november 2014 15:00



När jag är ledig brukar jag sova lite längre, åtminstone till klockan 8.


Förr gick jag alltid upp tidigt oavsett eftersom barnen skulle iväg till skolan. Idag var det inte så lätt att sova eftersom det var några som störde min skönhetssömn...


 


Det är fibernät som grävts ner här under hösten och idag skulle det asfalteras på gatan.

Fibrer trodde jag man skulle äta!?    Men den där asfalten blir nog lite föör hårdsmält!?



#humor #vardag #helga #fibrer #fibernät #asfaltering

Av Helga - 19 november 2014 12:11


Som alltid går det en massa skojiga historier på jobbet. Detta trots att det just nu är i det närmaste kaos pga ett varsel som lagts på 100 heltidstjänster bland kabinpersonalen. Detta faktum kommer jag inte att behandla så mycket mer än så - det där får facket och företaget sköta.


Hur som helst - nu till den roliga historien;

En pilot annonserade i högtalaren efter take off att autopiloten hade rymt och undrade om någon passagerare hade sett autopiloten.


Samtidigt släpptes en leksaksrobot ut i mittgången på flygplanet...



 


Jag kan tro att det blev jubel och skratt   



#varsel #flyg #helga #humor #robot #autopilot

Flyg · Humor

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards