Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under april 2013

Av Helga - 29 april 2013 19:42


Idag startade min arbetsdag i Skåne där jag hade övernattat på hotell. Efter att vi flugit upp till Arlanda flög vi ner till södra Frankrike. Där var det iallafall fint väder och varmt och skönt och inte som i Spanien igår där det ösregnade. Vattnet glittrade och jag kände helt klart för att stiga av och stanna ett tag...


   


Tyvärr (eller som tur är) så funkar det ju inte så. Vi fick snällt flyga tillbaka till Arlanda igen.


Nu tillbaka hemma och ledigt tills imorgon då jag har en sista jourdag att se fram emot. Maken får, som han ofta gör, representera familjen på en fest. En valborgslunch hos våra goda vänner.


Trevlig valborg!


Ps. Här i Uppsala har firandet redan börjat idag med kvalborgsfirande. Det märkte jag av när jag på väg hem från Arlanda. ds.

Flyg · Resor
Av Helga - 28 april 2013 18:25


Idag fick dagen en rasande start. Trafikkontoret ringde strax efter 04.00 och så fick jag en kvart på mig innan jag måste iväg för att hinna med Arlandabussen. Det gäller att ha väskorna packade och att vara duschad kvällen innan så att man hinner iväg snabbt på jouren.


Sen har jag haft en lång flygdag med bl a en flygning till Spanien. Där ösregnade det och det var bara 9 grader varmt. Jag kunde inte låta bli att tycka lite synd om passagerarna som skulle semestra där. Hoppas det blir bättre väder snart så de får några fina dagar.

     


På ditresan var det ju en väldigt tidig start och folk var trötta. En resenär hade på sig en ögonbindel för att kunna sova bättre. På den var det tryckt en textrad; Genius att work. Jag kunde ju inte låta bli att dra på smilbanden...

Flyg · Humor
Av Helga - 27 april 2013 10:25


Jag sitter och myser med melodikrysset vid köksbordet men när som helst kan det bli panik och bråttom ut till Arlanda eftersom jag har jour idag. Jouren startade kl. 04.00 och flera gånger har jag vaknat för att se vad klockan är och undrat om de ska ringa snart. Två gånger har jag t o m lyckats väva in en telefonsignal i drömmarna...

  


Om det inte ringer snart ska jag ta mig ut i trädgården och klippa bort gamla perenner och så lite i min pallkrage på baksidan. Den som läst här genom alla år vet att det är sonen som snickrade ihop den här sålådan åt mig. Igår köpte jag två nya solstolar som kan stå ute i ur och skur och dem ska jag ta ut på altanen också.


 


 

Av Helga - 26 april 2013 07:59


Jag var nyligen på Myrornas och fyndade...


Det blev en ny fruktskål...


 


...och nya köksgardiner...



 


Vi var egentligen där för att hitta något roligt till dotterns studentfest med temat "old school" men nu blir det nog något från min garderob istället.

Av Helga - 25 april 2013 08:30


Jag har ju tidigare berättat om skyltarna som vi har på oss på jobbet. Här får du se en bild med några exempel...


 


De här texterna skapar ofta ett möte med kunden och det finns fler exempel som "Rock´n Roll", "Experienced but still sparkling", "Ask me anything", "High five"...


Internt har vi också haft roligt åt de här skyltarna och fantasin har flödat kring texter man (inte) skulle kunna bära t ex "Out of order", "almost heaven", "I´m not your mother", Don´t ask" ...


Så flög jag med en kollega som hade en alldeles egen brosch som jag bara älskar;


Jag ska skärpa mig imorrn...



Flyg · Humor
Av Helga - 24 april 2013 08:44


Igår när vi skulle äta middag, jag och några kollegor, så gick vi till en japansk restaurang på Arlanda - Itamae. Jag bad att få vanliga bestick istället för pinnar. Min kollega sa att det kan vara bra med bestick när man äter den laxsallad som jag hade beställt.


- Ja det är ju lättare att äta t ex sushi med pinnar, säger jag.


Hon svarar;


- Misosoppan kan bli svår...   


 



Av Helga - 23 april 2013 08:35


Jag är hemma igen men det är snart dags att ge sig iväg igen. Idag är det bara flygningar inom Skandinavien och sen hem igen sent ikväll. Det är alltid skönt att få sova hemma i min egen säng. I natt när jag kröp ned i sängen började maken prata i sömnen. När jag frågade vad han sa fortsatte han bara snusa...


Nyligen när jag skulle flyga till England så skulle jag jobba i den främre delen av flygplanet men vi hade inga bokade resenärer i affärsklassen. Vårt koncept innebär att man kan boka en biljett i business class, economy extra class eller economy class. På vårt flight hade vi 0 passagerare i business, 4 passagerare i economy extra och 43 passagerare i economy. Alltså 0/4/43.


Jag skojade med mina kollegor och sa;


- Men då tar jag hand om dom i business så kan ni ta resten...   


Från och med sommaren ska vi byta koncept och ha två olika bokningsklasser (Plus och GO). Jag tror detta är rätt beslut och ligger rätt i tiden...


 


Flyg · Humor
Av Helga - 22 april 2013 09:06


Vi flög hela eftermiddagen och kvällen igår och nu har jag vaknat i en hotellsäng i norra Sverige. Det blir ingen längre vila här utan snart är det dags att ge sig iväg igen.


Igår kom vi in till Arlanda utrikes med en helt fullsatt B737-800 (180 passagerare) och det visade sig att flera damer skulle vidare till Luleå efter bara en timme. Flygplanet skulle också vidare dit men hade ju parkerat på utrikes. Damerna skojade och sa att de kunde sitta kvar i planet så de slapp gå över till inrikes dit flygplanet skulle dras över med en truck.


När damerna sedan kom ombord igen på Luleåflighten sa jag;


- Vad snabba ni var.


En av damerna svarade;


- Ja och ändå har hon kissat och jag har hunnit röka.


Haha... jag älskar mitt jobb - vilka söta damer   


 

Luleå...


Nu ska jag sticka ut en snabbis på stan. Det börjar dra ihop sig till ännu en studentfest i vårt hem. Det är dotterns tur att fira i år och jag ska leta efter inbjudningskort.



Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards