Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under mars 2009

Av Helga - 31 mars 2009 09:01


Idag ska visst våren komma hit ordentligt. Härligt!


Jag köpte två påskliljor igår som jag ska plantera i utekrukorna inför påsken. I krukorna har jag fortfarande kvar höstblomstren som faktiskt klarat sig osedvanligt bra under vintern...


Jag ska iväg och flyga lite mer i eftermiddag, men nu laddar jag för lite extra ledigt i påsk. Vad det ska bli ljuvligt!


Sonen ska åka utomlands med sitt lag under lovet och dottern ska spela i två turneringar. En turnering här hemma och en turnering i en annan svensk stad. Vi kommer att titta en hel del på basket under ledigheten, men en sväng till landet blir säkert också...


Rösta gärna här


Fina presenter fick vi av våra vänner i helgen. Ekologisk rapsolja, chutney, havssalt och choklad. Allt är också lokalproducerat. T o m saltet är svenskt... på burken står det att det är det enda svenskproducerade havssaltet...




Av Helga - 30 mars 2009 19:33


Jag trodde knappt jag skulle hinna sitta och skriva ned något idag - det har varit hektiskt. Först åkte jag till Arlanda vid 05-tiden och flög en Europaflight. Jag kom hem vid 15-tiden samtidigt som båda ungdomarna. Det var bråttom att få maten på bordet eftersom sonen skulle iväg på träningen och han bör hinna smälta maten lite innan...


Det var min tur att skjutsa till träningen och i samband med det åkte dottern och jag och handlade både mat och annat. Vi köpte bl a färg till dotterns rum. Du kanske kommer ihåg att hon målade sitt rum solgult och nu har hon med hjälp av en overhead-apparat ritat upp idolbilder på väggen som nu ska färgläggas runt konturerna.


Nu sitter jag och äter en sista bit av citron-cheesecaken från lördagens middag. Mmmmm... jag lovar att jag njuter av lugnet OCH kakan.


Rösta gärna här


Av Helga - 29 mars 2009 17:27


Idag har det varit mycket... efter en något förkortad natt stack jag och dottern iväg ganska tidigt för att hon och hennes lag hade en förmiddagsmatch. Sedan har det diskats och röjts efter gårdagskvällens middag med vänner. Vi hade en perfekt kväll med våra härliga vänner. Jag hade ställt mitt mobilalarm så vi inte skulle glömma "Earth Hour".


Nu har maken och sonen stuckit iväg eftersom sonen också har match idag och det är vår tur att köra till storstan... Jag ska förbeda mig inför en ny arbetsperiod med start imorgon - ingen rast ingen ro!!


Kimmie ville ha receptet på fläskfilén som jag lagade igår. Här kommer det;


Salami- och ostfylld fläskfilé


2 fläskfileér (ca 1 kg)

1 tsk salt

2 msk svartpeppar

2 msk smör el. margarin

2 mozarellaostar a´125 g

100-150 g salami i tunna skivor

1/2 kruka basilika

4 dl vispgrädde (jag tog matlagningsgrädde 15% istället)

4 msk chilisås (jag hade även i lite sambal oelek)


1. Sätt ugnen på 225 grader. Putsa fileérna, salta och peppra dem.

2. Bryn de hela filéerna i lite matfett i en het stekpanna.

3. Skär djupa snitt i filéerna med ca 1-2 cm mellanrum. (Som när man gör ugnsstekt falukorv med äpplen)

4. Skär osten i tunna skivor, platta till en ostskiva något och lägg på en salamiskiva. Lägg på hackad basilika.

5. Vik salamiskivan på mitten och stick ner alltihop i skåran så att den stängda sidan kommer uppåt. Fyll alla skårorna på samma sätt.

6. Lägg köttet i en ugnsfast form.

7. Vispa samman grädde och chilisås (Här hade jag i lite sambal oelek och lite mer salt/peppar). Häll såsen i formen. Hit kan man förbereda.

8. Gratinera i ugnens mitt ca 20-30 min.


Rösta gärna  här


Detta är innan maten har varit i ugnen...

Av Helga - 28 mars 2009 11:46


Morgonen började med fyra telefonsamtal mellan 9.30 och 10.00 Först var det sonen som sovit hos sin kompis, sedan var det grannen som behövde låna en stor pajform, sedan var det en av makens ungdomsspelare och sist var det den assisterande coachen i laget... Tur att vi ändå var igång... Maken har match idag här i stan och i det laget spelar ju sonen och dottern ska iväg till en annan stad och spela en match.


Ikväll ska vi ha några vänner här på middag och jag har förberett med dukning mm nu på morgonen. Fördrinkstilltugget/ förrätten gjorde jag ju redan i veckan och efterrätten gjorde jag igår.


Menyn blir så här;

  • Minipajer med soltorkade tomater och oliver i bl. a. Till det minichorizo och en bärs.
  • Salami och mozarellafylld fläskfilé med potatisklyftor, morötter och rödlök i ugn.
  • Citroncheesecake med jordgubbar.

Ikväll släcker vi alla lampor mellan 20.30-21.30 (Earth hour). Det blir ju extra mysigt med många tända ljus i huset.


Rösta gärna här - tack!


Pajerna ska värmas och dekoreras med färsk timjan...



Av Helga - 27 mars 2009 12:28


Det blev en mysig middag på hotellet tillsammans med hela besättningen igår kväll. Vi firade av två kaptener som båda skulle gå i pension. Vi åt gott och hade trevligt och sedan visade det sig att våra goa kaptener bjöd dessutom...


På den sista flygningen idag tog kabinchefen mikrofonen efter landningen och berättade för alla passagerarna hur det låg till med våra båda piloter som gjort sin sista landning. Passagerarna applåderade och när de steg av kom kaptenerna ut ur cockpit och många av våra gäster tog dem i hand och önskade dem lycka till i fortsättningen.


Vi möttes av chefspiloten i gaten som kom med blommor. Som traditionen bjuder klipptes även deras slipsar av. Därefter blev det cider och tårta och gratulationer uppe på vårt kontor...  En fin avslutning för de båda efter många år i bolaget!!!


Rösta gärna här



Tillägg; Hannele skrev en kommentar om rappande crew. Här kan du som har lust se klippet från Southwest airlines  ...


Av Helga - 26 mars 2009 17:28


Ikväll ska vi äta tillsammans hela besättningen och det är inte alltid det är så mycket umgänge på övernattningarna. Idag ska vi dock fira att våra båda piloter flyger sina sista flygningar, innan pensioneringen, imorgon. Det känns säkerligen mycket speciellt och säkert ganska konstigt...


Nu till något annat...


Tänk hur en del passagerare kan skräpa ner. På en flygning nyligen t ex hade vi en familj som lät det minsta barnet ta fram alla tidningar, spypåsar mm och slänga det på golvet. Lite mat, några nackskydd och servetter råkade visst också hamna på golvet. Plockades det upp igen innan avstigning? NEJ!! Det fick vi göra eftersom det är kabinpersonalen som snyggar till efter landning på en del av våra inrikesflygningar.


Kanske skulle det vara som på tågen där det finns ett hängande set med plastpåsar på väggen intill det innersta sätet. Då kanske folk lämnar det lite fräschare efter sig!!?? Jag måste bara tillägga att de allra flesta passagerarna är mycket ordentliga och renliga som tur är...


Rösta gärna här




Av Helga - 26 mars 2009 13:13


Kul att det finns så många åsikter om haremsbyxorna som jag skrev om i förra inlägget...


Idag är en jobbardag igen och efter tre tidigare morgnar börjar jag vänja mig vid att vara småtrött hela dagarna. Man går som i en dimma och undrar var Lützen ligger :)


Snart ska vi åka till en stad där vi ska övernatta - det ska bli görskönt! Ikväll släcker jag tidigt så smyg här inne om du tittar in mot kvällningen...


Rösta?


Ibland finns det frukt på hotellet...

Av Helga - 25 mars 2009 11:00


Det blev en tidig start idag också, men nu har jag en paus...


På väg av flygplanet idag började vi i besättningen toka oss och vi tänkte att i besparingens tider kanske vi skulle få ett bokat grupprum när vi bor på hotell. Då sa jag;


- Undrar om man ska välja att sova med dem som snarkar eller fiser. Jag väljer nog dem som snarkar ...


En kollega sa;


- Jag väljer dem som fiser och sätter på mig "smokehooden" (en stor rökmask som finns ombord som ska skydda oss från giftig rök vid en eventuell brand ombord). Vilken syn ;)


Har du tänkt hänga med i modet i vår MÅSTE du köpa ett par såna här har jag förstått av reklamen på TV. Alla som vill ha ett par haremsbyxor räcker upp en hand!!!


Rösta här?

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards