Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under mars 2009

Av Helga - 13 mars 2009 08:01


Leeeeeeeeeeedig :)


Nu ska här njutas i fulla drag - jag har en hel helg ledig!


Igår flög vi till en nordeuropeisk storstad och jag kom i samspåk med en passagerare. När vi pratat en lång stund kom det fram att han arbetar som frisör. Jag frågade då om han skulle ner och jobba eller om det var en mässa han skulle på. Då berättade han att han har en kund som brukar betala för hans resa dit 3-4 ggr per år för att bli klippt av just honom. Det måste vara en väldigt rik kund och en väldigt duktig frisör...


Igår gjorde jag en kycklinglasagne med bl a tacoskrydda i som blev jättegod. Det var en annan bloggare som hade lagt ut receptet (vem?). Tänk vad mycket bra man kan snappa upp här bland alla bloggar...


Rösta gärna - klicka här






Av Helga - 12 mars 2009 13:53


Nu gör vi slag i saken och säljer det här på annons... jag tror inte någon i familjen behöver detta längre :)


Jag är ju kortast i familjen nu med mina 174 cm..


Rösta gärna - klicka här


Av Helga - 12 mars 2009 09:06


Äntligen hemma igen... när jag är borta flera dagar i sträck längtar jag hem så förskräckligt!!! Nu är det bara en flygardag kvar på den här arbetsperioden och ingen mer övernattning borta. Jag ska bara softa och vila mig i form inför kvällens flight.


Eller lite annat kanske jag ändå gör som att tvätta lite, plocka lite, handla lite, stryka lite och promenera lite...


Igår kväll hade vi en av mina "hatflighter". Hat för att passagerarna på den här turen alltid har så otroligt mycket handbagage med sig. De reser ofta fram och tillbaka över dagen och då vill de ha med både rullväskan, datorväskan, tax-freepåsen, dunjackan och eventuellt, om det är en kvinna, även handväskan. Dessutom vill de flesta inte på några villkor lägga någon av alla sina väskor på golvet under stolen framför - nej allt ska klämmas in i hatthyllan. Det är ett pussel som, trots allt, oftast till slut blir löst. Ibland genom att vi får ta ut väskor och skicka i bagageutrymmet under flygplanet. Det blir försening - det kan man räkna ut på förhand!! Själva flygningen är som alla andra och inga problem, men det här stuvandet kan göra mig galen... så det så!


Igår var det också en dam som bad mig om hjälp med att lyfta upp hennes väska. Jag sa att vi kunde hjälpas åt... när vi väl lyfte insåg jag att det bara var jag som höll i väskan. Sånt kan jag bli sur på. Tar man för tungt bagage som man själv inte klarar att lyfta får man ha det på golvet. Eller - packa lättare... Våra försäkringar för arbetsskada täcker inte om vi lyfter passagerarbagage upp i hatthyllorna. "If you bring it you swing it"


Gud, så gnällig jag är idag då - bäst att sluta innan fler får ovett här...


Rösta gärna här


Ps. Nu har jag fått in 500 röster på min omröstning - det tog drygt ett år. Den får ligga kvar... kan vara kul att se hur många röster det kan bli. Ds


Av Helga - 11 mars 2009 23:23


Ibland, när man har öronen på skaft, kan man få höra roliga saker..


Idag t ex, när jag gick runt i en nordlig Svensk stad, gick jag strax bakom en stor man med två pyttesmå hundar i koppel. Plötsligt möter mannen en vän som säger;


- Jaså, du är ute och går med vargarna?


Mannen svarar;


Ja, man får hålla i sig.


Tänk om de vetat att den bloggande Helga gick strax intill och registrerade alltihop...

 Rösta är du rar


Av Helga - 11 mars 2009 10:16


Nu har basketslutspelet börjat...


På en flygning igår hade vi med ett av Svensk baskets mest framgångsrika lag de senaste åren. Vi konstaterade att det inte är lätt att vara flygpassagerare när man har såå lång kropp som många av dem hade. De fick tråckla sig ned i stolarna och benen stack ut i mittgången.


Inte var de särskilt pigga heller eftersom de fått stryk i första matchen...

...jag hoppade och studsade dock av glädje eftersom det var "mitt" lag som slagit dem :)


Nu är det en ledig förmiddag i en Svensk stad igen och mera jobb till eftermiddagen och kvällen.


Lite tjuvlyssnat också;

Ett ungt par...

- Min chef dissar mig för att jag inte ville gå hans säljkurs.

Rösta gärna här




Av Helga - 10 mars 2009 13:18


Jag har funderat fram och tillbaka ifall jag ska våga skriva det här eller inte.


Hur som helst... så här kan det gå till ombord...


Vi var tre medelålders flygvärdinnor på en flight nyligen. Två av oss stod där framme när vi började boardningen och en av oss stod där bak och där kunde passagerarna också kliva på. Efter en stund ringer kollegan där bakifrån fram till oss och säger till kabinchefen;


- Det steg just in en 18-årig snygg tjej med platt mage. Vad ska vi göra? Ska vi slänga av henne igen?


Som sagt, ibland är humorn låg... men jag kan lova att kabinchefen drog lite på smilbanden innan hon lade på luren igen.


Rösta gärna


 

Av Helga - 10 mars 2009 09:37


Det blev premiär för min nya kaffemugg med press på hotellrummet imorse och jag fick kanongott kaffe på rummet :)


Vi hade ovanligt roligt i "tuben" igår. En härlig kemi i besättningen och många goa skratt gör att livet på jobbet blir extra kul!! Vi firade en kollega, som snart ska gå i pension, efter landning. Tänk att ha jobbat i den här branschen i över 40 år - det är coolt!


Snart ska jag ut och göra några ärenden... tyvärr är det noll vårkänsla i den här staden. Jag fryser bara jag tittar på snöfallet utanför fönstret. Nalle Puh är klok och när jag tänker på våren så tänker jag ungefär som han: Fastän det är gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre...


Rösta är du gullig



Av Helga - 10 mars 2009 01:00


Vi har ju ofta ensamåkande barn med ombord och här nyligen hade vi en liten kille på 9 år som reste ensam. Han hade varit och hälsat på sin faster i Norrland och jag pratade lite allmänt med honom för att se om han kanske kände sig orolig eller så... Det gjorde han inte även om han var ganska ovan vid att resa utan sina föräldrar.


Jag frågade om det fanns något som var extra kul att göra på orten där han hade varit. Jag förväntade mig att han skulle svara att han hade varit på ett äventyrsbad eller att de hade spelat ett extra roligt TV-spel... men NEJ, han svarade;


- Min faster har tjugo tuppar.


Det var så underbart att höra just det svaret från en pojke av idag !


Rösta gärna


En gränd i London...



Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards