Alla inlägg under april 2016

Av Helga - 18 april 2016 00:44

Ikväll kom det ombord två killar, på en inrikesflygning, iklädda shorts och med rejäla solbrännor. Jag kunde inte låta bli att fråga var de hade varit och det visade sig att de kom direkt från Las Palmas.

När vi sen gick med cafévagnen frågade jag vad de ville ha och självklart föreslog jag, som ett skämt, sangria. Grabbarna hade humor så vi fick oss ett gott skratt...

Nu säger jag god natt från Göteborg.

49/100 #blogg100

#helga #flyg #humor #sangria #Spanien #laspalmas

Flyg · Humor · Resor
Av Helga - 17 april 2016 01:52

Tack för idag - slut för idag!

Dags att slå igen butiken, låsa dörrarna, plocka ner skylten och krypa ner i sängen.

Det blev en härlig flygning idag och ikväll. Så trevliga passagerare! Särskilt fina var de söta 90+-damerna på rad 1 som inte förstod att vi var svensk personal och som pratade engelska med oss titt som tätt.

Med detta säger Helga godnatt !!!

48/100 #blogg100

#flyg #helga #godnatt

Ps. Idag hade jag med mig lördagsbullar till besättningen.

Flyg · Humor · Resor
Av Helga - 16 april 2016 11:19

På vår kvällsflygning igår hade vi helt fullsatt på utvägen. Alla våra färskvaror (dvs mackor, sallader och pajer) tog slut innan försäljningen var avslutad. Det innebar att inte alla passagerare fick köpa något färskt. Lite jobbigt läge men alla tog det bra - vi har ju mycket olika snacks att erbjuda istället. Sen på hemvägen hade vi inget färskt att sälja alls. Jag annonserade i högtalaren om snacks och drycker. Tur, tur, tur - ingen bad om att få köpa någon macka eller sallad. Puh! Kanske var anledningen att det var så sent och att de flesta redan ätit middag.Vill man vara helt säker på att få köpa en måltid ombord hos oss kan man förbeställa. Det är det flera som har gjort på dagens kvällsflight.

Jag gick till sängs klockan tre och det blir lika sent i natt. När jag tog nattbussen hem igår var det jag och några festprissar som åkte hem. Ibland när man börjar väldigt tidigt på helgen träffar man på de riktiga festprissarna, de som missat sista nattbussen och satsat på att ta första morgonbussen istället.

Ikväll flyger vi till Turkiet och den här lilla flygplatsen, Gazipasa.

47/100 #blogg100

#helga #flyg #Turkiet #resa #mat #försäljning

Av Helga - 15 april 2016 10:57

Idag går jag på nattpasset med fem sena kvällar i rad. Landningarna blir vid klockan 00.30, 00.10, 23.20, 00.50 och sista dagen redan vid 21.45, så det räknas väl nästan som förmiddag.

Nu gäller det att hålla igång så man inte somnar på crew-flygstolen...

Schemat för maj kommer idag och då brukar servern på jobbet krascha. Vi får se om jag kan få ut några papper inför vår flygning ikväll. För säkerhets skull tog jag ut uppgifter för flighten redan igår. I slutet av april börjar vi få nya arbetsredskap vilket kommer att underlätta framöver.

Nu har jag iallafall börjat dagen på ett bra sätt - med en joggingtur i skogen. Eller egentligen skulle jag kanske kalla det att lufsa, för jag joggar 100-200 steg och går sen 100-200 steg. Jag tycker att det går framåt med min träning iallafall och det är väl huvudsaken.

46/100 #blogg100

#helga #flyg #skifttider #hälsa #träning #nattpasset

Flyg · Humor · Hälsa
Av Helga - 14 april 2016 09:37

Som jag berättade förut så är sonen uttagen i Byggnads strejk. Efter att vi båda tränat på olika håll igår så åt vi lunch tillsammans på restaurang Panini i Uppsala. Jag tog ett glas vin till min sallad men sonen drack vatten till sin pastarätt för att vara redo om strejken plötsligt skulle avbrytas.

På kvällen såg vi, maken och jag, vårt hemmalag Sallén basket slå Udominate (Umeå) i en viktig match. Vi tackar Västerbottenkuriren för webbtv-sändningen. Om Sallén vinner även nästa hemmamatch ätt de klara för SM-Final.

Bild från Panini, en italiensk restaurang i Uppsala.

Idag ska jag bara göra nyttiga saker som att städa t ex. Tyvärr måste sånt också göras och så imorgon drar flygeriet igång igen...

45/100 #blogg100

#helga #strejk #lunch #byggnads #basket

Av Helga - 13 april 2016 09:05

Jag är fortsatt ledig och njuter av det. Igår gjorde jag en utflykt med mina föräldrar och så var jag ute och lufsade i skogen. Idag blir det träning och kanske en fika med sonen.

Här ser du mina små odlingar...

Här är en av de nya kaffekopparna som jag köpte igår på Thun´s...

44/100 #blogg100

#helga #trädgård #odla #kaffekopp #shopping

Av Helga - 12 april 2016 15:26

Vad gör man inte för sina kunder...

Nyligen hade vi en kvinna ombord som lätt irriterat frågade vad vi hade att erbjuda henne för glutenfri mat. Jag sa att vi inte har någon specialmat på planet om man inte förbeställt, men att vi har chips och nötter till försäljning. Hon köpte nötter men jag märkte att hon fortfarande var lite sur - kanske hade hon energibrist helt enkelt. Då kom jag på att jag hade en banan i min väska och när jag erbjöd henne den utan kostnad blev hon glad igen

Idag är det en ledig dag och jag och mina föräldrar har gjort en utflykt till Thun´s i Faringe. Detta är en stor butik med det mesta - ett Ullared i miniatyr. Det blev även lunch och kaffe efter besöket i affären.

Jag köpte en klänning, svarta sopsäckar, servetter, godis och kaffekoppar.

Sonen som är anställd på ett stort byggnadsföretag är uttagen i strejk fr o m idag.

43/100 #blogg100

#helga #flyg #glutenfritt #shopping #thuns #banan

Av Helga - 11 april 2016 09:00

Man kan inte klaga på utsikten från "kontoret"  iallafall...