Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under februari 2012

Av Helga - 17 februari 2012 08:30


För ganska länge sen gick jag med i Buzzador. Det är ett kampanjföretag där man kan anmäla intresse för att testa nya produkter. Hittills har jag inte kommit med i någon kampanj men så kom då ett erbjudande till kaffemostern Helga.


Jag ska få testa det nya snabbkaffet Millicano från Gevalia. Man får paket med prover hemskickat och sen ska man prova produkten och erbjuda vänner/ kollegor/ släktingar att smaka. Efter det ska man rapportera in vad man tycker om kaffet. Det ska bli kul!!



Igår hälsade jag på svågern, som är nyopererad, innan jag åkte till jobbet. Det blev ett ganska kort besök eftersom han fortfarande är mycket trött. Det var ändå skönt att se att han verkade må hyfsat!


Sen hade jag en ganska lättsam kväll i "tuben". Mycket folk till och från Oslo, men ändå smidigt! Kabinchefen är alltid rolig att jobba med. När det var dags för avstigning annonserade han så här i högtalaren;


- Mina damer och Herrar, tack för oss. Det blir avstigning genom den främre dörren och jag har talat med passmyndigheterna och ikväll får även Norrmännen stiga av här på Arlanda

Av Helga - 16 februari 2012 09:45


Igår var vi tre kabinkollegor av fyra som kom från Uppsala. Vi hade sällskap både till Arlanda på tåget och sen hade vi sällskap på nattbussen hem mot Uppsala. Det var trevligt! Vi flög Skaninavien runt under kvällen och mötte en hel del folk på våra flighter, runt 500 personer. En del lägger man märke till mer än andra, som t ex Mats.

Varför?

Jo, på en av flygningarna kom det en ung flicka på 9-10 år med sin familj gående i mittgången vid ombordstigningen. Jag stod vid nödutgångsraden och flickan sa;

- Hej, vad heter du?

- Helga, svarade jag. Vad heter du?

- Edit, svarade flickan.

Det är sen Mats kommer in i bilden...

Efter att familjen passerat mig kommer en man som går förbi och han säger;

- Hej! Jag heter Mats.


Vilken underbar man! Både han, jag och alla runtomkring fick sig ett gott skratt


Mera experimenterande med kameran. Här en bild på min nya pelargon som piggar upp i köksfönstret...

Av Helga - 15 februari 2012 09:30


Jag fick mycket gjort igår på min lediga dag... Två pajer lagade jag till en kommande fest, jag var till frissan och jag städade ena halvan av huset. Den andra halvan får jag ta itu med idag innan "blåstället" ska på igen.


Jag kände mig lite extra snäll igår så jag köpte med mig varsin bakelse till tjejerna som jobbar på frisersalongen. En bakelse med ett hjärta på var de duktiga tjejerna värda... Jag har klippt mig där i 21 år!!!



När maken kom hem fick jag en röd ros och jag hade köpt varsitt vaniljhjärta till familjen. Så, där bidrog vi till handlarnas försäljningskarusell på alla hjärtans dag.


Svågern ligger på sjukhus efter en hjärtklaffsoperation. Det borde egentligen vara mer fokus på det mänskliga hjärtat och forskningen kring det på alla hjärtans dag. Imorgon hoppas jag att jag kan gå och besöka svågern. Det beror förstås på hur han mår eftersom han är alldeles nyopererad.



Nej, nu måste jag ut och skotta - det har kommit en hel del snö hos oss sedan igår kväll.

Av Helga - 14 februari 2012 09:45


Jag landade sent igår och pga av det känner jag mig lite halvseg... Det hindrade mig inte att sätta igång med att göra två matpajer som vi ska servera på en kommande fest här hemma.

 

En oväntad paj med broccoli, trattkantareller och valnötter...


Sen när jag är klar med pajerna väntar kam, sax och slingfärgning hos frissan. Jag hade turen att få en extra ledig dag idag eftersom jag har jour som inte gav någon flygning. Sånt uppskattas!!!


Jag fick ju en fin kamera av familjen när jag fyllde år senast. Nu har jag testat att ta en del bilder och idag bjuder jag dig på vårkänslor så att hjärtat nästan hoppar några extraslag så här på ALLA HJÄRTANS DAG!




 


   

Av Helga - 13 februari 2012 10:00

På mitt flygbolag har man som flygvärdinna rätt till en ledig helg per månad och det var min lediga weekend den här helgen. Det var inte många döda stunder... På lördagen var vi i Södertälje där dottern spelade ungdoms-SM tillsammans med andra unga baskettjejer. Efter den första matchen åkte maken och jag hem eftersom vi skulle på 50-årsfest.


Festen inleddes med en överraskning, nämligen chokladprovning i Annelie K ´s lokal på Sysslomansgatan i Uppsala. Det var intressant att få veta mer om Kakaobönor och de olika smakerna de ger till chokladen. Vi fick smaka på en Marabou Premium chokladkaka efter att vi smakat på "riktig" choklad och jag kan säga att den smakade ingenting. Avslutningsvis fick vi ett glas portvin och tre fantastiska praliner. Sen blev vi skjutsade hem till vännerna och en suverän italiensk buffé dukades fram.

 


På söndagen åkte jag med till Södertälje och såg den sista matchen i turneringen. Dotterns lag gick vidare till nästa USM-omgång. Nu återstår åtta lag som ska tävla om SM-bucklan i deras åldersgrupp och detta blir senare i vår.


Idag bär det av till Arlanda igen - dags för en ny arbetsperiod...

Av Helga - 12 februari 2012 21:22


Det har varit mycket roligt i helgen. Jag berättar mer om det imorgon...

Av Helga - 10 februari 2012 16:45


Idag blev det en tur till "The British Empire". Ombord dit hade vi mest män i grupper som skulle se på fotboll. Imorgon skulle visst Manchester United spela mot Liverpool och det såg många fram emot att uppleva live. Det gick mycket öl och GT (Gin and Tonic) från våra försäljningsvagnar.


På hemvägen var det många småbarnsfamiljer som skulle se Stockholm eller som skulle resa vidare till fjällvärlden för en veckas skidåkning. Kul att vi får så mycket turister till Sverige nu för tiden. Vi hade även med oss ett helt följe inklusive brudpar som skulle till Kiruna/ Jukkasjärvi (ishotellet) på bröllop. Hoppas det inte bli -40 grader för då blir det inte så kul att stå inne i kapellet och frysa samtidigt som man ska vara romantisk. Jahahahahahaha... kanske bruden svarar då!


Imorgon ska maken och jag på 50-årsfirande av en kompis som var bortrest på själva dagen. Vi vet bara att vi ska träffas på stan och att vi ska få mat hemma hos dem senare. Vad som händer där emellan har vi ingen aning om... Det ska bli kul!


Bilder från Kiruna...

Av Helga - 9 februari 2012 17:45


Det var en full flight till alpdestinationen idag och en halvfull flight tilllbaka till Arlanda. Det passade ganska bra eftersom vi hade lunch lastad ombord pga den långa flygtiden. På hemresan fanns tid att inta maten också -perfekt!


En man sa att han tyckte vi fick oförtjänt mycket skit i media och ville ge oss lite beröm och sa att han gillade mitt flygbolag !


En annan undrade när vi skulle få WI-FI ombord. Det är på G men finns ännu så länge bara på vissa flygplansindivider.


En tredje undrade om han kunde ladda sin dator någonstans ombord  men det går ju tyvärr inte.


En kvinna hade huvudvärk.


Flera frös och ville ha filtar.


Nån ville sova och bad om en kudde.


Några barn sprang runt men när de fått leksaker av oss lugnade de ner sig.


Ja, som du märker händer det mycket ombord men detta är bara några exempel på dagens händelser...


Nu är jag hemma igen och jag har en gryta på G till middag. Det blir bara jag och maken som äter nu eftersom sonen ska till Stockholm för att spela match och dottern ska träna först.


Ha en skön kväll! Jag ska mysa men lägger mig tidigt för imorgon bär det av i ottan igen...


  

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards