Alla inlägg under september 2014

Av Helga - 15 september 2014 08:37

I lördags hade jag ännu en lång flygdag med full fart hela tiden (bl a ett rejält sjukdomsfall). När jag slutligen kom hem och skulle ha filmtajm med maken satt jag och sov i soffan, trots att det var en film som jag gillar. Så trevlig kan jag vara efter fem intensiva arbetsdagar...

Igår var vi samlade hela familjen för att göra vår plikt för landet. Först åt vi en god chevrepaj till lunch och sen gick vi till vallokalen. I år var båda våra barn förstagångsväljare till riksdag, kommun och landsting.

Jag är absolut ingen politisk bloggare men idag måste jag erkänna att det känns rejält surt... att SD fått så många röster. Jag tycker det är skrämmande!!! Frågan är om SD ens kan hitta 47 riksdagsledamöter som kan läsa och skriva ;)

Här kan du läsa en blogg som en av ungdomarnas vänner skriver om SD, 99 SD-problem

Idag ska jag åka till Stockholm för att gå på ett möte. Jag sticker lite tidigare så hinner jag strosa runt lite också...

Blomman vi fick av svärmor ger sig inte i första taget...

#sverigedemokraterna #SD #valet #chevrepaj #förstagångsväljare #helga #trädgård

Av Helga - 12 september 2014 13:58

Igår var jag på Malta i ca 45 minuter - det du...

Det är lång väg dit och lång väg hem och som grädde på moset fick vi åka som passagerare till en svensk stad efteråt, där vi skulle övernatta.  Efter en tidig start och så många timmar i luften är man ganska slut. Inrikesplanet hann inte mer än lätta från startbanan innan vi sov alla tre. Undrar om den aktiva besättningen tyckte vi var trevliga!?

Numer sitter jag ju alltid fram i planet och har bra utsikt över våra resenärer vid start och landning. Idag var det en man som jag nästan blev orolig för. Han sov han också (precis som vi igår) och hade långa andningsuppehåll och verkade nästan kvävas ibland. Som tur var guppade ett tuggummi in och ut på tungan då och då och så tuggade han till och då förstod jag att han var vid liv...

Nu har jag en ledig fredagskväll men så är det supertidig start imorgon igen. Jag tar iallafall vara på min lediga kväll och myser med familjen!!!

#flygvärdinna #helga #sömn #flyg #malta #familj

Familj · Flyg · Resor
Av Helga - 10 september 2014 18:55

Jag är igång med en ganska tung arbetsperiod. Flyger hit och dit, mest på långa utrikesdestinationer.

Idag hade vi med en dam som kändes så bekant. Både jag och min kollega försökte komma på vem det var. När VIP-service kom och hämtade henne och hennes sällskap kom vi på att det nog var en svensk minister. Jag bad min arbetskamrat gömma sig i hörnet bakom ugnarna i vårt kök och googla namnet. Så lärde vi oss något nytt.

En annan passagerare hade en specialmat beställd - en Low fat meal (Lågkalori-måltid). Han sa att han inte ville ha den. När min kollega frågade vad han ville ha istället beställde han en muffins. Jag kunde inte låta bli att  le lite.Tyvärr är nog våra kola-fudge muffins inte fettsnåla...

Vårt teckenspråk ombord roade också några resenärer. Jag visade mina arbetskamrater i den bakre delen av planet att jag ville ha en smörgås med kyckling genom att "flaxa" med båda armarna. Flera passagerare kommenterade det och skrattade gott.

Imorgon bär det av igen. Jag checkar in på arlanda strax efter fem på morgonen. Sen flyger vi till en ö i Medelhavet.

#resa #flyg #helga #VIP #Medelhavet

Av Helga - 8 september 2014 09:28

I lördags när maken åkte iväg på herrmiddag fixade jag och dottern tjejkväll. Först åkte vi in till stan och åt middag på den Libanesiska restaurangen Meza. Vi beställde in två stora tallrikar med plock och delade.

Sen åkte vi hem med varsin smågodispåse och såg två tjejfilmer via nätet. Riktigt mysigt!

Igår blev det födelsedagsfika hos mamma och pappa eftersom mor nyss fyllt år. Nästa vecka åker mina föräldrar till Samos. Inte illa för en 88- respektive snart 90-åring. Hoppas jag är lika pigg i den åldern.  På kvällen grillade vi här hemma och både sonen och dottern var hemma.

Idag tänker jag åka till Fullerö handel utanför Uppsala. Där finns massor av trädgårdsprylar, inreding och café så det blir kul. Sen imorgon bitti börjar flygeriet igen...

Lite senare;

Två bilder från Fullerö handel...

#helga #shopping #meze #meza #film #godis #tjejkväll #fika #fulleröhandel

Av Helga - 7 september 2014 10:13

Vi har mer äpplen än vi hinner äta. Då har jag skivat frukt, blandat med socker och kanel och fryst in i påsar.

Det blev även en äppelpaj med vaniljsås igår...

#helga #mat #äppelpaj #vaniljsås #äppeltider

Av Helga - 5 september 2014 22:28

Halli Hallå...

Jag sitter nu i väntan på tåget hem och skriver ner några rader.

Jag ska vara ledig i helgen och då känns det som "kvidevitt" i hjärtat liksom...    Jätteglad!

Imorse vaknade jag, som ofta, i en hotellsäng. När jag la mig för att sova var det party utanför fönstret och när jag blev väckt på morgonen var det hantverkare som borrade. Inte lätt att sova hemifrån alla gånger.

Här sitter jag och förbereder dagens flighter med...

... en kopp kaffe och en guleböj...

Sov sött och trevlig helg!

#flyg #helga #hotell #sömn #bananerärgoda #fika #kaffe

Flyg · Resor
Av Helga - 5 september 2014 09:33

Nu börjar det bli kris...

...HÅRKRIS...

Så här efter sommaren har jag långt, torrt och småtrist barr. Dottern har varit till frisören och fixat till sitt hår efter sin Tanzaniaresa och hon blev jättefin med klippt, fönat och plattat hår. Vi går båda hos samma frissa, en som jag gått hos i över 20 år. Vi är båda jättenöjda med vår frisör.

Sist jag var på salongen fick jag tips om en bra hemsida. Där finns samma sorts hårvårdsapparater som hos frisörerna - proffsgrejer helt enkelt (klicka på länken så kommer du till hemsidan) Ska man hålla på och trimma, föna, platta och locka är det ju viktigt att använda  kvalitetsprodukter.

Nu ska jag också boka en tid för klippning så jag blir fin i håret igen...

#hårvård #helga #tips

Av Helga - 2 september 2014 18:29

Vi skulle bara "softa" oss till vår destination trodde vi eftersom vi bara hade ett halvfullt plan men helt plötsligt händer nåt.

Under boarding kommer en person in i flygplanet som tydligen mår pyton. Helt plötsligt har vi kräk på golvet på flera ställen, på folks kläder/ skor osv. Vi får stoppa ombordstigningen och ringa efter städpersonal. Sen under flighten blir det fullt upp med att rengöra resenärers kläder/ grejer och hjälpa till med ersättning för kemtvätt.

När vi kom fram till staden där vi ska övernatta blev det en promenad. Här är 20 grader varmt och solen skiner. En kaffe i solen blev det också innan jag kröp in på hotellrummet .