Inlägg publicerade under kategorin Tips

Av Helga - 22 november 2012 08:28

Som jag skrivit en hel del om så har det ju varit mycket oro på jobbet den senaste tiden. Vi är många som haft svårt att sova...

Nyligen berättade en kollega om att han en kväll låg klarvaken när hans tonårsdotter kom in i hans sovrum med sin dator. Hon satte igång en film. Det var en film från barndomen, Mumintrollen...

Allt gick så långsamt i filmen och allt var så lugnt så efter bara en liten, liten stund så sov kollegan som ett barn. Bra att veta att det är Mumintrollen man ska titta på när man är "sleepless in Uppsala"...

Flyg · Humor · Hälsa · Tips
Av Helga - 8 november 2012 08:45

Jag har flugit med en gammal vän de senaste två dagarna och igår avslutade vi med after work tillsammans med några andra kollegor. Det är svårt att samla oss flygande eftersom vi ofta är borta, trötta eller helt enkelt vill umgås med vår familj när vi är lediga. Igår var vi iallafall fyra stycken som träffades och vi dryftade lite av varje. Det var roligt att ses i privata kläder och inte bara i uniform!

Den senaste flygningen fick jag också lära mig av en passagerare vad stureplansvälling är . Efter beställningen såg  jag väl ut som ett ??? Tills jag blev informerad om att det är kaffe med mycket mjölk...

Lite Arlandanytt; Den 1/11 öppnade nya Clarion hotell på Arlanda flygplats. Hotellet ligger alldeles intill Sky City och terminalerna så läget kan knappast bli bättre...

Dagens nyheter om flygbolaget är att lånen förlängs. Vad det kommer att innebära ifråga om avyttringar och förändrade avtal för oss anställda vet vi ännu inget om.

Flyg · Nyheter · Resor · Tips
Av Helga - 2 november 2012 10:30

Det svenska smörgåsbordet blev uppskattat av vår tyske gäst och jag tror att han var glad att slippa surströmmingen...

Idag har dottern och hennes besökare tagit tåget till Stockholm där de ska turista "big time". De hade en guidebok med sig och kommer säkert att hinna med många sevärdheter...

Maken och jag får en stillsam dag med besök i vår egen stad. Vi ska göra lite ärenden och luncha tillsammans. Ikväll blir det invigning av "Allt ljus på Uppsala" som är fina ljusinstallationer av många olika platser och byggnader i stan. Det brukar vara väldigt läckert så det ska vi försöka se ikväll eller någon annan kväll framöver...

Resor · Tips
Av Helga - 29 oktober 2012 08:38

Stormen närmar sig USA´s västkust och många flygbolag ställer in sin trafik. SAS har beslutat att ställa in sina flygningar från Norden till flygplatserna i Washington och New York idag. Hur det blir med trafiken på tisdag är inte klart. Håll koll via ditt flygbolags hemsida.

Jag ska ut och flyga idag men kommer att hålla mig kvar i Skandinavien. Efter att ha sett morgonens väderprognos inser jag att det kommer att bli en hel del regn och blötsnö på den ort dit jag ska. Jag får väl packa ner galonbyxorna...

Igår var jag till IKEA och hjälp mig vad mycket julprylar som redan plockats fram. Det är lite lustigt att Halloween verkar ha försvunnit i stort sett i handlarnas ögon. Antagligen blev det aldrig någon försäljningssuccé med Halloween under de år man försökte etablera den traditionen så nu kör man igång julen ännu lite tidigare!?

Klicka här för tips för dig som vill Halloweenpynta...

Av Helga - 14 oktober 2012 13:06

Det har varit mycket festande i helgen. Först var vi till min äldsta syster på lördagen för att fira både min systers tvillingdöttrar som fyller år och för att fira min pappa som fyller idag.

Sen på kvällen var vi på en stor 50-årsfest på Stabbygården i Uppsala. Det var en massa folk och det var roligt, stökigt och fantastisk mat och dryck hela kvällen lång...

Nu är det slut på helgen för min del och jag ska dra på uniformen igen och ge mig iväg upp i det blå...

Flyg · Tips
Av Helga - 10 september 2012 13:15

Idag började jag supertidigt men det som var bra med det var att jag även slutade tidigt. Jag åkte till flygbolagets uniformsförråd innan tåget tog mig hem till Uppsala igen. Jag har hämtat en kjol, en väst, en handväska och en bag. De grejer jag hade var väldigt slitna. Det är viktigt att se fräsch ut ombord. Vi har kostnadsfri uniform men betalar våra skor och stövlar själva. Vi får inte ha vilka skodon som helst utan det ska vara släta blå eller svarta skor/ stövlar. Inga spännen, rosetter eller nitar får förekomma.

Nu har jag haft en mysstund här vid köksbordet med kaffe och morgontidning och nu är det dags att börja fundera över vad vi ska ha till middag. Jag gillar ICA´s receptbroschyr "billiga veckan". I den hittar jag ett recept på fläskkotletter med BBQ-sås och  det ska jag göra ikväll.

Här ska du få ett helgtips!

På lördag den 15 september är det öppet hus på Arlanda flygplats.

Du kan bl a komma till bana 3 och titta närmare på SAS-flygplan. Se några av de specialfordon som finns på flygplatsen, exempelvis stora snöplogar, eller köp en flygtur med Arlanda helicopter.

I Sky City blir det ansiktsmålning för de minsta. Det delas ut ballonger och det kommer att finnas en teckningshörna.

Du kan även vara med och tävla om fina priser från Apollo. Kika in på www.arlandaairport.se. Där hittar du dagsprogrammet och praktiska detaljer.

Flyg · Tips
Av Helga - 25 augusti 2012 16:45

Idag gjorde vi en utflykt till Sigtuna som ligger ca 3 mil från Uppsala. Det är marknadsdagar där  i helgen i gammal stil. Vädret var helt fantastiskt och läget invid Mälarens strand gör det så fint att bara gå runt och strosa och njuta.

Vid hamncafé Våfflan åt vi varsin glass och lite senare köpte vi med oss smörgåsar som vi åt nere på en stor brygga vid vattnet. Det märks också att Sigtuna ligger nära Arlanda flygplats -  många kollegor bor där. Jag mötte  över 10 arbetskamrater...

Jag var glatt överraskad över att marknaden höll stilen. Det var fina saker som såldes i marknadsstånden. Det var mest hantverk och inte så mycket krafs...

Extra kul var det att vi fick med båda våra ungdomar på utflykten!!!

Av Helga - 22 augusti 2012 22:00

Det blev en mysig stund på Café Wilma vid Biotopia i Vasaparken...

Jag valde att äta scones med philadelfiaost och sylt, pappa tog en kula glass och mamma beställde en god snickerskaka. Vi kunde sitta ute på de fina vita trädgårdsmöblerna och jag gillade verkligen allt! Gott bröd och kaffe, fint porslin, läckra utemöbler och trevlig personal. På borden hade man satt ut stora muggar och i dem var det planterat blommor - det var fint! Biotopia är vad som förr kallades biologiska muséet.

Här kommer lite matnyttigt av annat slag...

De flesta som semestrat i sommar börjar väl nu återvända till vardagen och vissa har säkerligen varit på resor under sommaren.

Jag hittade en bra artikel på Icakurirens hemsida där du kan hitta tips på hur du ska göra om du vill göra en reklamation... Här är artikeln om att reklamera resan.

Nu är det snart bedtime eftersom imorgon blir en ny dag i det blå... Go'natt!!