Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under augusti 2010

Av Helga - 24 augusti 2010 09:06

Jag ska flyga söderut i eftermiddag och då lär vi möta detta väder. Hösten är visst på ingång på riktigt nu. Suck! Jag älskar våren mest av alla årstider och jag längtar redan efter den.


Igår kväll ägnade jag och dottern oss åt en höstaktivitet. Vi gick på bio och såg "Bröderna Karlsson". Den var riktigt rolig så den kan jag rekommendera! Läs om filmen och se en trailer här.



Sonen kommer hem från Turkiet snart och vi har fått ett SMS varje dag. Allt verkar ha fungerat bra men det har varit enormt varmt därnere - runt 40 grader. Han har missat skolstarten och får en rivstart när han kommer hem...

Film · Natur · Resor
Av Helga - 23 augusti 2010 11:55

Nyligen hade jag med en pilot ombord som åkte "passiv". Besättningarna gör det ibland när vi ska förflyttas till en annan flygplats...


Bredvid den här piloten hamnade en kille i 30-årsåldern som hade tagit sig några järn för mycket. Frågorna till piloten haglade...


-Hur mycket tjänar du?

-Hur mycket flyger du per vecka?

-Hur länge har du jobbat här?

osv osv osv...


När vi landat tyckte nog killen att han kände kaptenen så bra så han klämde till med den sista frågan?


(Han viskade)

-Får du ligga med tjejerna?


Jag trodde jag skulle dö av skratt innan alla passagerarna kommit av planet!


  



Flyg · Humor
Av Helga - 22 augusti 2010 16:24

Det var en tidig start och jag var på plats på trafikkontoret på Arlanda redan klockan 5.30 Så bar det av mot Púla i Kroatien. Vi hade fullsatt både dit och hem trots att många skolor har börjat redan. Flygtiden är ganska kort till den här destinationen men vi hann med alla sysslor ändå.


På hemvägen pratade jag bl a med ett ungt par som köpt enbart flygstol och som sedan rest runt lite på egen hand kring Púla... De verkade ha haft en härlig tvåveckors-semester. Efter den charterflighten var det en stunds rast och vila på Arlanda innan vi flög vidare söderut i Sverige.


Nu är jag på mitt hotellrum och ska snart träffa de andra för att gå ut och ta en bit mat på stan innan hotellsängen vaggar mig till sömns. Jag tror vi går till O'Learys som ligger ganska nära hotellet...


Ha en skön söndagskväll!


Av Helga - 21 augusti 2010 14:01

Nyligen flög jag vår kortaste inrikesflight till Visby...


Fasten seatbelt-skylten släcks och vi byter om till förkläde och skönare skor. Snart har vi serverat klart och det är dags att byta om till kavajen och fin-skorna igen och så ska vi landa. Hej, vad det går undan...



Jag började min "flygkarriär" som trafikassistent på flygplatsen i Visby och sist jag flög dit jobbade en av mina gamla arbetskamrater från 80-talet som Red Cap (den som möter och skickar iväg planet). Det var riktigt kul att ses efter så många år...  


Många av mina flygande kollegor ska gå i pension den närmaste tiden. Många vänner som jag kommer att sakna... Jag tror de blivande pensionärerna kommer att tänka på oss andra som blir kvar om de råkar vakna vid 4-snåret. Bara titta på klockan och vända sig om i sängen och sova vidare. Guuud så skönt!


Ps. Kika in på SAS hemsida om du vill fynda flygresor. Boka senast den 30/8. Ds.



Av Helga - 20 augusti 2010 09:33



Jag fick en himlans massa glada tillrop när jag skrev om mina "nya" blå tallrikar (se förra inlägget). Kul - redan idag tänker jag åka till Myrorna och leta fler. Dottern och jag ska också titta efter en ny träningsväska och en skolväska till henne. På hennes nya gymnasieskola har man tillgång till en egen laptop och det är nog inte så fräscht att lägga den bland de sunkiga träningsgrejerna...


Idag är det surströmmingspremiär och med en pappa från Skellefteå och en mamma från Söderhamn är det klart att det ska öppnas en burk... Vi har också blivit inbjudna till en surströmmingsskiva men det blir i början på september.

  


Grannarna ska också samlas för en knyt-kräftskiva snart. Jag har fått i uppdrag att göra en sallad till alla. Jag tycker att det bör vara en ganska matig variant så man inte får huvudvärk dan efter ;)

  


 Har du något bra förslag!!?? Tipsa mig gärna!

Av Helga - 19 augusti 2010 14:44


Jag har tröttnat totalt på mitt vardagsporslin och har kikat runt en hel del, men inte hittat något som faller mig i smaken till ett rimligt pris.


Då kom jag på idén med stort I... (enligt mig då)   


Jag ska samla på olika mattallrikar och assietter som alla går i blått. Sagt och gjort... jag for iväg till "Kupan" och köpte upp mig på lite smått och gott. Jag tror det kan bli kul att blanda porslin på det här sättet - vad tror du?


  

Tallrikarna kostade mellan 5 och 15 kronor - det tycker jag är lagom ...

 

  

Jag hittade en bricka också och jag har en likadan med ett annat motiv sedan förut. Priset för brickan var 30:-

Av Helga - 19 augusti 2010 09:36

Igår flög jag hela eftermiddagen och kvällen. Redan strax före check-in på Arlanda fick jag ett SMS om att sonen hade kommit fram ordentligt. Det kändes bra! Jag har också genom en kollega fått en kontakt på orten där han befinner sig. Det är en svensk tjej som bor där som jag kan kontakta om det blir kris. Vad skulle jag göra utan mina underbara kollegor!!!!


Igår var det flera passagerare som hade läst nyheten om blixtnedslaget i ett flygplan. Vi fick försöka lugna dem med att säga att vi själva inte skulle ge oss av och flyga om vi kände oro för t ex blixtnedslag i flygplanet. I en av kvällstidningarna och på morgonnyheterna var situationen ganska överdriven. Själv känner jag ingen oro när jag är ute och flyger. Vi är tränade för en rad olika situationer och jag är mycket mer rädd när jag åker bil...


Dottern hade en bra första skoldag med en hel massa information om skolan. Idag fick de sovmorgon och det var ju perfekt även för mig som landade sent igår.


Jag tackar trafikverket idag för att man nu ska satsa pengar på att se till att tågtrafiken inte rasar ihop igen i vinter, men då ska du se att det blir en mild vinter i år. Förra vintern var det så illa att jag inte vågade ta tåget till Arlanda eftersom det var så osäkert. Jag tog bussen till jobbet och tåget hem. Läs mer här på DN´s hemsida och härsvt.se.


Den här bilden tog jag i tisdags kväll på Arlanda...

  

Av Helga - 18 augusti 2010 08:14


Den här nyheten om SAS gör mig glad... Se här på svt.se


Jag kom hem relativt sent igår och så var det väckning strax före fem imorse. Idag är det dagen då sonen ska få pröva sina vingar ordentligt... Sonen har åkt till Turkiet med en kompis. Maken var gullig och skjutsade iväg grabbarna till Arlanda och nu har jag precis kollat på swedavias hemsida och flighten kom iväg i stort sett på tid. Jag sa till sonen att om de inte skötte sig bra på resan skulle han inte få resa iväg ensam igen förrän han fyllt 77...  

 


Dottern knatade iväg till sin första dag i skolan idag. Hon börjar i första ring på gymnasiet. Säger man första ring nuförtiden? Vem vet? Det ska bli spännande att få höra hur allt det nya var.


Jag hade en ljuvlig förmiddag i Luleå igår. Se bilder här...


  Här äter jag min Ceasarsallad på kajen...   Det var en underbar dag som du ser...  

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards