Inlägg publicerade under kategorin Hälsa

Av Helga - 22 april 2015 08:15

Doktorn sjukskrev mig hela den här veckan men blir jag bra i örat får jag naturligtvis börja jobba tidigare. Bra det! Annars händer inte så mycket men en handlingsrunda blev det igår. Jag köpte mat och sen åkte jag till Plantagen och köpte jord, lecakulor och kryddor.

Jag köpte blå basilika, mejram och dragon och satte det i en lerkruka inne i köket. Så lite kan göra mig riktigt glad!

I slutet på förrförra veckan sa jag till maken att det inte kommit några "asfaltsläggare" (utländska hantverkare) och knackat på ännu. Jag skulle kanske inte ha sagt det för nu ringer de på dörren var och varannan dag och bara igår kom det tre olika personer och knackade på vår dörr. Säkerligen för att vi har en trädgårdsmur som verkligen skulle behöva bytas.Vi vill verkligen göra något åt vår trädgårdsmur men vi ska anlita en firma med F-skattsedel så att allt går rätt till.

Anläggarna har olovligen intagit en idrottsplats strax utanför centrala Uppsala med sina husvagnar, fordon och husbilar läser jag i UNT. Detta fenomen förekommer runt om i Sverige under sommarhalvåret och byggarna lämnar efter sig bl a byggskräp som är miljöfarligt och som egentligen ska lämnas in på miljöstationer. Läs här vad polisen skrivit om oseriösa asfaltsläggare.

#helga #förkyld #kryddor #trädgård

Av Helga - 17 april 2015 13:25

Fortfarande hemma och inte uppe i luften...

Det är bara att acceptera och fortsätta ta det lugnt för att bli frisk. Jag småpysslar här hemma så idag har jag t ex satt lite fröer och städat köksskåp och kylskåpet. Det är sånt som jag har svårt att orka med när jag flänger runt i vardagen.

Imorgon har vi bjudit hit familjen på fika och jag har förberett genom att baka kakor. Kanelbullar har jag i frysen och skärmaröbröd ska jag baka imorgon. Jag gillar att ha gäster hemma så det ska bli kul! Egentligen skulle vi ha haft festen förra helgen men då mådde jag så dåligt så vi fick ställa in. De flesta av släktingarna har inte träffat sonen sedan han kom hem så det är lite av syftet med bjudningen.

Här är en bild på mina goda lunchsmörgåsar. Rågbröd med avocado och basilika...

#helga #sjuk #förkyld #smörgås #avocado #gäster #baka #hälsa

Av Helga - 16 april 2015 09:20

Jag fortsätter snora men nu är förkylningen i en ny fas. Inte nysa-stadiet utan mer öron och hosta-stadiet. Jag försöker göra lite nytta hemma bl a genom att leta efter en bra takläggare som kan lägga om vårt papptak på garaget.

Igår tog jag mig iallafall utanför huset och lunchade med dottern som firade en avklarad tenta.  Vi gick till Güntherska hovkonditoriet.

Sen när jag kom hem fick jag lust att baka själv...

Det blev Jitterbugg-kakor. Idag har jag bakat mockarutor, putsat några fönster och promenerat.  Det känns som det blev lite för mycket så nu pustar jag ut i soffan...

#guntherska #fika #baka #förkyld #helga #mockarutor

Av Helga - 13 april 2015 14:12

Idag är jag hemma från "flygeriet" för att kurera mig. Tyvärr passar förkylningar inte alls ihop med att vara ute och flyga eftersom det kan leda till svår smärta i öron och bihålor. Dessutom kan det leda till betydligt längre sjukdomstid om man inte håller sig på marken.

Jag har visserligen dammsugit huset på förmiddagen men i övrigt tar jag det bara lugnt. Vila är det bästa sättet att komma igen. Jag har följt SVT-serien "när livet vänder". Det handlar om människor som varit med om svåra händelser/ situationer i livet. Har du inte sett serien så kan jag verkligen rekommendera den. Anja Kontor som programledaren heter är så bra på att samtala och lyssna på deltagarna.

Det märks att vi fått hem en person till i hushållet. Det är fler skor i hallen, brödet tar slut och mjölken måste fyllas på oftare - men det är ett kärt besvär!  Sonen har inte bott i vårt hus på över ett år. Nu har han planer på att bo hemma till juni månad då han och en kompis ska hyra en lägenhet över sommaren. Sen till hösten vill sonen köpa en egen lägenhet.

Nu söker vi (SAS)  nya flygvärdar/ flygvärdinnor till resurspoolen. Sista ansökningsdag är 17/5 och vill du veta mer kan du klicka på länken.

#flyg #förkyld #flygvärdinna #helga #familj

Familj · Flyg · Hälsa · TV
Av Helga - 18 mars 2015 08:35

Godmorgon!

Idag har jag träningsvärk efter att ha kört ett gympaprogram som finns på Friskis och Svettis App "Hatar Träning". Det är enkla övningar för att komma igång med sin träning och man ska träna tre dagar i veckan under en fyraveckorsperiod. Jag behöver en push att komma igång och då passar den här appen perfekt!

Igår pratade jag med sonen som nu är på Gili Islands i Indonesien. Han berättade att de har varmt och soligt och att de måste vara väldigt försiktiga för att inte bränna sig. På söndag åker hans Svenska kompis hem men sonen ska stanna kvar ensam i Indonesien någon månad till. Helt ensam är han nog ändå inte eftersom de har lärt känna mycket folk under resan.

I år firar vi påsken i Kroatien och jag inser att det bara ca 14 dagar kvar till avresa. Vi har bokat weekendresan genom Airtours. Jag börjar längta lite nu och hoppas på bra väder så vi kan strosa runt och sitta på uteserveringar och njuta.

Jag har varit i Kroatien förut men det var på 1980-talet och då hette landet Jugoslavien. Jag och en kompis tågluffade och reste till Zadar och ön Ugljan. Där stannade vi i två veckor i slutet av vår tågluff. Sen tog vi båten över till Ancona i Italien, tåget vidare till Rom och efter några dagar i Italiens huvudstad reste vi hem till Sverige igen.

#helga #resor #resa #kroatien #italien #indonesien #giliöarna

Av Helga - 5 mars 2015 18:59

Jag är ute och flyger mycket den här veckan. Första arbetsdagen var igår och då hade jag ett planerat schema men idag och kommande dagar har jag jour.

Hela dagen idag har det varit problem med tågtrafiken till och från Arlanda. När jag steg på tåget i Uppsala tidigt på morgonen fick jag veta att tåget inte skulle stanna på Arlanda utan i Märsta. Då var det bara att kliva av eftersom tåget dessutom var försenat och så tog jag en taxi tillsammans med en sjöman som var på väg till Bergen i Norge. Jag hann i tid till  jobbet men det var på det berömda håret...

Jag flög med en kollega som haft bekymmer med sina bihålor på sistone. Flygande personal har ofta problem med bihålor och öron pga allt jobb uppe på hög höjd. Hon hade blivit ordinerad Nasonex som är en nässpray som är kortisonliknande.

Jag sa att Nasonex är allt vi får vi gamla piloter och flygvärdinnor. Vi började skoja om detta och jag klämde till slut till med att när vi ligger på dödsbädden kommer doktorn bara att erbjuda oss nasonex som lindring. Vi kunde inte sluta skratta...

#helga #flyg #humor #flygvärdinna

Flyg · Humor · Hälsa
Av Helga - 3 mars 2015 15:27

När man jobbar som flygvärdinna är man mycket i rörelse vilket jag tycker är skönt! Däremot blir det mycket stående och gående och det är påfrestande för fötterna. Idag har jag unnat mig fotmassage på Uppsala Thaimassage och fotvård. Jag hade en rabattkupong så priset blev bara 150:-. Hade jag betalat mer hade jag nog blivit lite irriterad eftersom det var en ganska udda upplevelse.

När jag kom in i lägenheten satt tre kvinnor i entréhallen och åt lunch. De pratade på under hela min fotmassage på thailändska som om jag inte var där. Även damen som masserade mina fötter deltog i samtalet. Jag satt i en vanlig fåtölj med fotpall och blundade för att kunna slappna av från pratet runt omkring. Massagen var riktigt skön men jag hade gärna kunnat tänka mig lite mer avskildhet. Kanske är det typiskt oss västerlänningar att vilja ha lugn och ro runt omkring oss i en sån här situation. När jag blundade kunde jag nästan föreställa mig att jag var i ett myllrande Bangkok - det var bara värmen som saknades.

Jag har också varit hos mina föräldrar idag på förmiddagen. De hade planer på en resa till Gotland i augusti så jag hjälpte dem att boka flygbiljetter. Det är inte så lätt med bokningar och sånt för dem nu när allt ska skötas digitalt via mobil, platta eller dator.

På tal om digitalt måste jag berätta om en otroligt smidig app jag har på min samsungtelefon. Via den appen (Samsung mobile print) kan jag skriva ut dokument direkt från min telefon till vår samsung Xpress-skrivare. Det är inte klokt så smidigt!

Några böcker som jag köpt på sistone. Lite från bokrean men två andra också. OBS! Jag har inte köpt någon kokbok i år vilket är helt otroligt...

#helga #fotmassage #thai #bokrea # #hälsa #yoga

Av Helga - 2 mars 2015 10:02

Igår var vi hemma hos svärmor och firade hennes kommande 89-årsdag. Vi fick massor av gott kaffebröd och prinsesstårta. Snart ska svärmor flytta ut ur lägenheten pga av en stor renovering av stammarna i huset. Vi vet inte ännu var hon ska bo och det har skapat en viss oro så klart.

Idag ska jag till frissan. Jag tycker att mitt hår är helt hopplöst just nu så det är välbehövligt. Imorgon ska jag också unna mig en fotmassage eftersom jag har trötta fötter efter mycket stående och gående.

Dottern har genomgått en ny operation (i fredags). Den här gången var det nageltrång som var orsaken. Allt gick bra men man fick ta bort ganska mycket av nageln och därför blev de också tvungna att sy några stygn. Idag gick hon iväg med stöd av kryckor som vi fått låna av grannarna.Vi lade om tån för första gången i går kväll och det såg jättefint ut!

Operationen som gjordes i januari då sköldkörteln togs bort orsakade ju stämbandspares (dvs förlamning av stämbanden) och rösten var svag.  Så förra veckan kom plötsligt rösten tillbaka - tänk så glad man kan bli för sånt som man bara tar för givet - att ha en röst igen!

Det är förändringar på gång inom flygbolaget och en konflikt pågår sedan i fredags mellan kabinkollegor och ledningen i Danmark. Det handlar om en överföring av ca 150 anställda till ett nytt dotterbolag (Cimber). Kommer inte kollegorna tillbaka till arbetet idag kl 12 kommer de att få sparken enligt nyhetsrapporteringen. Hela flygbranschen kämpar hårt för att klara sig i den tuffa konkurrensen och även piloter på Norwegian strejkar just nu. Det är ju helt knäppt att man kan flyga till London för mindre pengar än vad en taxiresa från Stockhom till Arlanda kostar.

Jag lägger ingen värdering angående de pågående konflikterna i min blogg utan rapporterar bara om vad som händer just nu.

#helga #flyg #strejk #flygbolag #nageltrång #giftstruma #operation #fika #födelsedag #tårta