Inlägg publicerade under kategorin Kultur

Av Helga - 26 november 2014 09:12

Igår gick vi en kvällspromenad på stan för att se ljusutställningen "allt ljus på Uppsala"

Carolina Rediviva

Vid Uplandsmuseet och domkyrkan

Rådhuset

Det fanns en hel del mer att se men jag tog inte kort på allting.

#uppsala #alltljuspåuppsala #ljus #utställning

Av Helga - 17 november 2014 14:18

Nu är det ledigt igen efter några fullmatade flygdagar. Imorse vaknade jag av att sonen hörde av sig via "WhatsApp". Killarna är nu på väg att flytta sig från Koh Tao till Kambodja. De ska bl a åka till Angkor Wat som finns med på UNESCOS världsarvslista.

Senare fick jag superenergi och har farit runt i köket, vilket jag gillar och ser som avkoppling. Jag har kokat saft och gjort egen majonnäs bl a. Mer om det i Hillas matprat.

På jobbet är det turbulent med risk för eventuell övertalighet inom kåren. Stämningen blir så klart orolig och tryckt men de kollegor som jag jobbat med de två senaste dagarna har varit superproffsiga. Vi har inte visat någonting utåt och detta trots att vi precis i dagarna fått jobbiga besked. Så har det alltid varit inom kåren - väl ombord på flygplanet gör vi vårt bästa för passagerarna - "The show must go on"  liksom.

#mat #helga #flyg #resa #thailand #kambodja #flygvärdinna

Av Helga - 10 november 2014 08:06

Igår hade vi vänner över på söndagsmiddag - riktigt trevligt och något man borde göra oftare. Vi åt en mustig gryta på högrev kokt med mörkt öl, mango chutney mm. Till efterrätt hade vi en exotisk fruktsallad med grädde och chokladbollar.

Jag har några extra lediga dagar nu och ska njuta av lugnet. Imorgon ska dottern och jag åka till Thun´s. Det är en outlet belägen ca 3 mil utanför utanför Uppsala. Där finns kläder, heminredning, skor och hushållsartiklar. Ett bra ställe att ladda upp förråden på.

Just  nu pågår ljusfestivalen "Allt ljus på Uppsala" här i stan. Den promenaden vill jag också gå...

Har du sett filmen "The Kings speech"?

Om inte gör det! Jag såg den via nätet i lördags när jag var ensam hemma - riktigt bra!

#middag #helga #ljusfestival #uppsala #film #vänner #shopping

Av Helga - 23 oktober 2014 14:32

Hemma igen och vad jag njuter! Kaffe, morgontidningen och "bonde söker fru" på samsung-plattan...

Vi har haft tre intensiva dagar i Norge. Idag flög vi omkring på västkusten och vädret var regnigt och blåsigt. Då är man glad för våra proffsiga piloter som säkert landar trots kastvindar.

Här en bild från hotellrummet tagen strax innan jag somnade. Tyvärr vaknade jag igen sen runt kl. två på natten eftersom vi vände på dygnet och skulle upp i ottan. I såna lägen lyssnar jag på nedladdade radioprogram. Då brukar jag somna om igen ganska snart.

#norge #flyg #helga #hotell #resa #piloter

Flyg · Kultur · Resor
Av Helga - 18 september 2014 19:01

Jag är inne i en jourperiod och det är alltid spännande. Imorse började jouren kl. 04.20 men jag sov vidare så gott det gick tills telefonen ringde vid 06.35.  Jag, min kabinbesättning och styrman var alla utkallade på stand-by och kaptenen hade blivit omdisponerad. Allt för att ersätta en annan besättning som blivit sena pga dimman på arlanda.

En kille på hemresan var lite udda. När han skulle gå till toaletten lämnade han sin tomma ölburk i en annan (sovande) passagerares stolsficka. Jag gick precis efter, som tur var, och fick tillrättavisa honom att så gör man inte.

- Ge burken till oss istället.

Ibland kan jag känna mig som en polis, skolfröken, ordningsman...

Jag kom hem lagom till middagen och tänk så glad man kan bli när det finns rester i kylskåpet. Jag mötte dottern på gatan som var på väg till bussen. Hon skulle på ett föredrag med Hans Rosling inne i stan. Vår dotter pluggar på universitetet sedan någon månad tillbaka men får hon en stund över målar hon gärna. Här på society6 kan man köpa roliga produkter med hennes målningar som grund. Det finns allt från iphoneskal, t-shirts till väskor och kuddar.

#måla #flyg #helga #resa #föredrag #konst #art

Av Helga - 1 augusti 2014 09:09

Idag har jag en jourdag men jag kan inte få något jobb eftersom jag landade sent igår kväll och ska ha en jourtid igen kommande natt kl 02.30 Så nu blir det till att ladda batteriern inför nattens "vaka". Jag har en hel del annat att göra ändå. Snart fyller min äldsta syster jämna år och jag ska köpa en present till henne. Hemma behöver det städas också eftersom vi mest bott på landet under sommaren. Kanske träffar jag sonen på stan en stund också.

När jag reser till arbetet på arlanda lyssnar jag på nedladdade sommar i P1-program. Mitt favoritprogram hittills i sommar är Sofia Helins sommarprat. Brukar du höra på "sommar"??

Igår var det en av tjejerna i min kabinbesättning som hade varit förkyld. När vi landade i Luleå kunde hon inte tryckutjämna. Tillbaka på arlanda fick hon ringa vårt trafikkontor, sjukskriva sig och kliva av nästa flight. Besättningskontoret hade då någon timme på sig att fixa fram en ny person som kunde hoppa in och flyga vår nästa flygning. Det var tight men när boardingen till vår nästa flight startade var vi fulltaliga och vi kunde avgå på tid. Det händer, som du hör, en del bakom kulisserna som passagerarna aldrig vet om.

#flyg #helga #flygvärdinna #sjukskriven #sommariP1 #sofiahelin #jour #familj #födelsedag

Av Helga - 8 maj 2014 10:30

När jag är borta på jobbturné far jag oftast runt och sover i olika Svenska städer och jag trivs med det.

För ett tag sedan t ex fick jag chansen att besöka "Guitars - the museum" i Umeå. Det är bröderna Samuel och Michael Åhdén som ställer ut hundratals av sina sällsynta 50- och 60-talsgitarrer. Jag var med på en guidad rundtur också och trots att jag inte är speciellt intresserad av gitarrer blev jag helt fascinerad av brödernas liv och samlingar. Det var tvillingbröderna själva som höll i rundturen.

Har du vägarna förbi Umeå måste du faktiskt besöka detta fantastiska ställe...

Ikväll kommer jag hem igen efter fem dagar hemifrån. Längtar lite nu...

#musik #kultur #gitarrer #guitarsthemuseum #umeå #flyg #resa #flygvärdinna

Av Helga - 22 april 2014 10:59

Det blev besök på Fotografiska igår eftermiddag och där fanns spännande utställningar. Ett varsitt glas vin slank ner i bistron med en vidunderlig utsikt över Stockholm.

Sen gick vi upp på Söder och strosade runt. Urban deli måste ju besökas och så fönstershopping på Milda Matilda bl a. Vi åt middag på en grekisk kvarterskrog - Dionysos, på Bondegatan 56. Vi delade en förrätt med många smårätter och till varmrätt blev det lammkotletter. Mmmm...