Inlägg publicerade under kategorin Trädgård

Av Helga - 21 april 2014 13:57

Dottern och jag är i Stockholm och ska övernatta på hotell. Det är kanonväder och riktigt mysigt att vara turist.

Det blir ett besök på Fotografiska och strosande på söder i eftermiddag och ikväll. På förmiddagen har vi shoppat lite och varit i Kungsträdgården. Se bara så vackert här är...

#stockholm #resa #hotell #kungsträdgården #turist

Av Helga - 17 april 2014 18:00

Vi har myst klart vid stugan och ska nu ladda för påskfirande med släkten. På påskafton firar vi med min släkt hos min syster och på påskdagen firar vi med makens familj hos svärmor.

Den här bilden tog jag när vi promenerade längs havsviken ute vid sommarhuset igår...

Vi hade besök av ett grävarföretag igår också på landet. Vår tomtägarförening har fixat kommunalt vatten till tomtgränserna i fjol och nu är det snart dags att gräva ner rör mm på gården och få in vattnet i huset. Det ska grävas ner en stor tunna också så jag fick flytta rabarber och blommor ur en rabatt. De får stå i ett trädgårdsland tills jag vet hur slutresultatet blir på tomten.

Det blir nog rörigt värre ett tag...

Nu önskar jag dig en GLAD PÅSK!!

#påsk #kommunaltvatten #trädgård #norrtälje #natur #sommarstuga

Av Helga - 16 april 2014 12:01

Sitter på trappen till sommarstugan och blickar ut över ägorna

Viksamt

Vackert

Väder

Ikväll sover vi över för första gången i år.

Av Helga - 16 mars 2014 15:29

Idag blev det en tur till stugan - vi har inte varit där sedan i höstas.

Med tanke på tidigare år finns det alltid en viss oro för nedfallna träd mm, men den här gången såg allt fullt normalt ut. Himlans skönt!

Det var ganska kylslaget så det blev ingen lång stund i trädgården eller inne i huset. Istället körde vi ner till havsviken och åt vår goda lunchmatsäck i bilen. En av de bofasta grannarna körde förbi och såg ganska förvånad ut när vi satt där och vinkade med varsin kaffekopp i handen...

Titta så fint det kan vara en kylslagen vårdag i Roslagen...

#vårdag #vår #roslagen #fika #sommarstuga #matsäck

Av Helga - 9 mars 2014 15:50

Jag steg upp kl 03.25 och stack hemifrån redan innan dottern kommit hem från krogen. Som belöning för min tidiga start slutade jag också tidigt idag. En liten tupplur i soffan och sen var jag på G igen.

Senare gick maken och jag en riktig långpromenad i vårvädret. Man kan inte bli annat än glad när man ser snödroppar, krokus, vintergäck, solen som skiner och när man hör fåglarna kvittra.

Fika gjorde vi utomhus för första gången i år...

Detta är min absoluta favorittid på året...

#vår #snödroppar #krokus #utefika #tidigstart #flygvärdinna

Av Helga - 11 december 2013 08:30

Jag mådde inget vidare igår imorse. Jag hade huvudvärk och mådde illa. Vart efter dagen gick hämtade jag mig och allt blev som vanligt igen. Jag tror huvudvärken beror på syrebrist när jag jobbat. Vi befinner oss i en miljö högt upp i luften som ger "tunnare" (syrefattig) luft. Magen blir dessutom ofta uppblåst av alla starter och landningar och tryckförändringar. Toalettbesök hinner man inte alltid med ombord. Ja du fattar!

Jag fick iallafall alla julklappar inslagna igår. Dessutom kokade jag saft eftersom jag behöver plats i frysen. Idag ska jag åka och storhandla allt som kan köpas i förväg inför julen. Att jag måste vara så tidig med klappar och mat i år beror på att jag ska vara borta jättemycket nu innan dopparedagen och jobbar ända till den 23:e på kvällen. Nästa ledighet ska vi också fira sonens födelsedag. Han fyller dagen före julafton men då ska han ju resa till Hong Kong.

Den 24/12 börjar min ledighet bestående av vanliga lediga dagar, tjänstledighet och semester. Längtar! Då ska ni få se på en slapp och lealös Helga...

Finns det något godare än hemmagjord saft. Denna är gjord på svarta vinbär och rabarber...

#saft #julklappar #julhandel #illamående #flyg #flygvärdinna

Av Helga - 5 december 2013 10:13

Det är min sista lediga dag idag och jag ska hälsa på mina föräldrar en stund. Egentligen skulle de komma ut till oss men pga vädret tar vi inga risker. Det är bättre att jag tar bussen hem till dem än att de sätter sig i bilen och kör om det blir oväder. Jag packar ner en bit av min saffranskaka med toscatäcke några saffransbullar och några skurna pepparkakor.

Jag ska passa på att köpa några julklappar till också på stan men sen är jag nog klar med inköpen.

Idag har jag gjort en olivolja med rosmarin och chiliflakes i flaskan. Jag passade på att skörda rosmarin och timjan i mitt lilla trädgårdsland nu innan snön kommer. Nu ska den ställas mörkt och dra ett tag.

Imorgon ska jag ut och flyga igen och jag hoppas att Stormen Sven inte ställer till det för flygtrafiken.

#olivolja #tips #fika #flyg #stormensven #oväder #julklappar

Av Helga - 27 november 2013 13:36

idag har jag bilen hemma och då gäller det att passa på att göra bilärenden. Så nu har jag varit på El-giganten, mataffären och IKEA. Det blev några hemligheter, mat och en del juliga grejer  ljus mm...

Till vänster stearinljus, tändstickor och ljusfat från IKEA. Till höger lite som jag köpte igår, stearinblockljus och vit mossa från Åhléns.

Det är milt väder så nu har jag varit ute i trädgården och grävt upp grön mossa som jag ska använda till ett adventsarrangemang. Äntligen en fördel med att ha så mycket mossa. I Japan ska det visst vara väldigt fint att ha mossa i trädgården.

Jag tror nog det bor en liten Japan i mig