Inlägg publicerade under kategorin Trädgård

Av Helga - 10 oktober 2013 09:35

Nyligen när vi flög mot  Oslo blev det som det ofta blir (pga kort flygtid) lite stressigt mot slutet. Pursern var nere hos oss som jobbade i det bakre köket och lämnade av en av handdatorerna. Snabbt blev han tvungen att gå fram för att sätta sig inför landningen och hans kommentar var;

- See you in Norway...

Här två bilder från trädgårdsföreningen i Göteborg där jag nyligen fick chansen att promenera och äta lunch på Rosencaféet...

#café #göteborg #fika #trädgård #humor #flyg

Av Helga - 6 oktober 2013 17:18

Vi åkte ut till landet sent igår eftermiddag. Vi satte på värmen direkt när vi kom dit och så gick vi ut på en långpromenad medans huset värmdes upp. Till kvällen blev det god mat. Jag hade lagat en boeuf bourguignon med timjanpotatis hemma som vi värmde på och till det tog vi lite rödvin. Så himlans gott, om jag får säga det själv (receptet kommer jag att lägga ut på min matblogg, Hillas matprat, inom kort)

Idag har vi städat ur stugan, kopplat ur varmvattenberedaren och tömt kyl och skafferi så nu blir det bara dagturer ut dit resten av hösten. I vår blir kommunalt vatten och avlopp inkopplat hos oss i stugan så vi kanske inte behöver beredaren något mer...

Grannen hade blivit av med sin båtkärra - nån fräck dj...l hade helt sonika snott den! Trist med såna skurkar...

Dottern reser vidare i Sydafrika och har nu nått Kapstaden och om en vecka är hon tillbaka i Berlin.

#höst #sommarstuga #mat #gryta

Av Helga - 27 augusti 2013 08:56

Det är ju helt fantastiskt vilket fint väder vi har fortfarande. Igår satt vi ute och åt middag ännu en gång.

Jag kom ju hem tidigt på förmiddagen och unnade mig en lugn dag i trädgården. Efter alla konstiga nattchartrar mm var jag så trött så jag somnade en stund. Jätteskönt tills en telefonförsäljare störde min sköna sömn! Bah!

Grillad abborre...

Precis innan maten hann vi skypa en stund med dottern i Berlin. Det är kul att lyssna på henne när hon berättar om vad som händer där och små lustigheter. T ex att ALLT på TV är dubbat - t o m Usain Bolt när han blev intervjuad i friidrotts-VM.

Dottern och hennes pojkvän har varit på flera TV-inspelningar eftersom publiken får betalt för att vara med. Flera gånger har hon blivit centralt placerad och en gång fick hon t o m en fråga i TV-showen. Kanske en blivande moviestar?

Av Helga - 23 augusti 2013 09:30

Ja, jag hann göra en del innan jobbet kallade igår, bl a den här goda äppelpannkakan. Vi har bara ett äppelträd i vår trädgård men det ger rejält med äpplen ifrån sig i år.

Gårdagskvällen tillbringades ju i "tuben" och jag fick vara vikarierande chef eftersom vi inte hade någon purser att tillgå.  Då blir det den med mest (h)år på nacken som får ta den biten. Det gick bra trots att vi hade en hel del att göra särskilt på den första flighten. Då hade vi 160 passagerare ombord varav ca 100 satt i vår affärsklass. Dessa 100 personer ska serveras något att äta och dricka och sen ska vi hinna sälja och servera gratis kaffe/ te till de andra passagerarna också och allt detta på ca 45 minuter. Puh!!

När vi så kom fram till Luleå till natten ville taxichauffören gärna visa oss någonting. I södra hamnen låg ostindiefararen Götheborg. KLicka på länken om du vill veta mer...Fantastiskt vilken syn!

Programblad...

Av Helga - 4 juli 2013 22:59

Tiden går fort och jag skulle egentligen vilja stoppa tiden ett tag och fortsätta vara ledig men snart är min semester slut... snyft... Jag har mest varit vid sommarstugan och det har varit ljuvligt.

Först nu innan flygeriet kallar ska jag åka upp och hälsa på mina syskon och föräldrar, som befinner sig i Hälsingland, i helgen.

Här kommer lite bilder från min #sommar så här långt...

Vi har tagit hjälp av ett snickeriföretag som hjälper oss isolera och inreda friggeboden. Den här bilden tog vi när friggeboden precis blivit uppsatt och efter att vi målat den. Taket är klart nu också.

Det blir pärlspont på väggarna...

Mycket sågande har det blivit...

Fiskat har vi gjort och här ligger det fina rökta abborrar som vi rökt i vår ABU-rök...

Här har jag rabarbersaft på gång...

Vi njuter av den vackra naturen - här en nyponros på tomten...

Smulgubbarna är på gång...

Lobelian står på vårt bord ute...

En bild från köket...

Ännu en bild från köket - här rosmarin...

Av Helga - 13 juni 2013 16:26

Idag har jag varit vid sommarstugan och rensat rabatterna, sått nya fröer eftersom fåglarna verkar ha pickat upp dem jag sådde förut. Sen har jag vattnat, satt små tagetssplantor, gjort rabarberkompott och gjort två västerbottenpajer till midsommar. Efter ett tag kom regnet och det var ju perfekt för mina nyplanteringar. Maken var inte med den här gången och det var ganska fridfullt att vara helt ensam därute.

Imorgon bitti tar jag tåget (SJ, SJ gamle vän...) till min systerdotterns studentfirande i Norrköping. Jag kommer ner redan på förmiddagen och då hinner jag träffa en gammal väninna också innan "utspringet".

Av Helga - 11 juni 2013 13:19

Idag har jag jour och är redo att rycka ut...

Jag vandrar runt lite i trädgården och idag gillar jag;

Av Helga - 10 juni 2013 16:41

Jag har varit på vift i tre dagar nu och två nätter har jag sovit på hotell. Då är det extra skönt att komma hem till hemmets lugna vrå igen. Vi har haft fullsatta flighter och många möten de här dagarna. I samband med en avgång skulle vi få "uplift", dvs mer mat skulle lastas på. Då brukar det komma en lastbil med dessa extra matlådor. Just den här gången kom det en jätteliten bil med maten och kaptens kommentar var;

- Kolla vilken liten bil cateringen kommer med. Då är det nog bara en förrätt...

Jag läste en krönika i Göteborgsposten idag om känslorna efter studenten. Krönikören hade på pricken fångat in hur jag känner. Plötsligt inser jag att jag inte har några småbarn längre och inte ens några skolungdomar. Nu är ju t o m den yngsta på väg ut i vuxenlivet. Det är både skönt och sorgligt på samma gång...

Idag regnar det i Uppsala. Jag minns knappt när jag såg regn här sist (kanske regnade det när jag inte var hemma). Jag tror trädgården slukar den här vätskan med stor aptit!

Jag ska försöka ta mig till affären nu mellan skurarna... Bye bye!