Inlägg publicerade under kategorin Familj

Av Helga - 6 april 2016 13:54

Idag ställde jag klockan för att hinna träna innan ett besök hos frissan. Jag har kört mest crosstrainer på gymmet som konditionsträning och sen styrka efter det. Nu tycker jag crosstrainer i 30 minuter blir lite tråkigt. Jag har börjat testa löpbandet en kvart och idag orkade jag springa i 9 minuter av den kvarten. Jag är stolt över min utveckling från en segpropp till en som vågar träna och prova nytt.

Igår åt vi ju hemgjord soppa och pannkakor med sonen. På COOP hade de spanska jordgubbar som jag köpte och skivade upp. Det var inte så dumt som tillbehör till pannkakorna. De smakade faktiskt sommar...

Tidigare på dagen bakade jag kanelbullar också. Jag älskar att baka och fixa med mat när tiden finns. Tyvärr finns ju inte alltid tiden just nu men när jag jobbar mindre i framtiden ska jag baka mer...

Just nu har jag ett heltidsarbete, ett hem att sköta om och gamla föräldrar att träffa när jag är ledig så alla mina ideér på alternativa sysselsättningar får stå tillbaka ett tag till. En grej jag ska göra när jag har mer tid sen är;

- Språkcafé med nyanlända genom Röda Korset i stan eller genom kyrkan i området där vi bor.

Vad skulle du vilja göra mer av om tid fanns?

Imorgon packar jag rullväskan igen och blir borta först tre dagar och sen ytterligare två. Stackars min gubbe som får vara så mycket ensam. Nästa sommar kommer jag att gå ner i arbetstid och det kan jag göra eftersom jag då fyllt 55 år.

37/100 #blogg100

#helga #baka #mat #pannkakor #jordgubbar #hälsa #träning #språkcafé

Av Helga - 5 april 2016 08:43

Idag har vi lätt regn här och jag ska ägna mig åt trädgårdsarbete för första gången. Jag ska ta bort gamla perenner och gräva ner lökar som blivit kvar sen jul och påsk. Att så ute väntar jag lite med eftersom vi beställt jord och toppdress från den lokala fotbollsföreningen.

Ikväll kommer sonen hit och äter middag med oss. Jag tänkte göra soppa och tunnpannkakor. Sen ska vi skypa med dottern också. Det ska bli familjemys alltså!

36/100 #blogg100

#helga #trädgård #familj #skype #pannkakor

Av Helga - 4 april 2016 16:15

Så var min arbetsvecka klar men maken började jobba igen idag, efter sitt påsklov. Idag har jag träffat mina föräldrar och gymmat.

Igår flög vi bara en kvällsflygning, till ett grannland. Det var många resenärer och det berodde säkert på att lovet tog slut. På hemvägen gick det undan då piloterna fick en snabb inflygning mot arlanda och vi fick pinna på ordentligt.

En våra största kunder reste med oss och han är så bekant så vi utbyter några extra fraser varje gång han dyker upp. Egentligen skulle man ju vilja göra det med alla passagerare men man hinner bara göra det med ca 10%. Jag brukar säga nåt eller fråga nåt under boarding till dem som stoppas upp i kön. Det goda sprider sig, tänker jag, då någon hör att vi pratar och skojar och de goda vibbarna sprids.

Nyligen fick jag sån lust att baka och jag gjorde scones med ingefära och choklad. Klicka på länken och kika in på min lilla matblogg så får du receptet. Smaken är lite speciell men god så gillar du ingefära så är det bara att plocka fram bakskålen...

35/100 #blogg100

#helga #flyg #baka #hälsa #gym #familj #scones #ingefära

Av Helga - 29 mars 2016 09:00

Igår åkte maken till stugan men jag stannade hemma. Jag kände bara att jag måste få vara hemma och göra vad JAG vill. Inte fara runt utan vila. Det blir ofta så intensivt på jobbet så ibland orkar jag inte åka runt så mycket när jag är ledig. Sen börjar ju jobbet i natt igen med jour från klockan 03.45

Det blev iallafall en stund på gymmet och en stund ute i solen på vår uteplats. Underbart!

Jag skrev ju om Sven-Bertil igår, en kändis som jag haft med ombord flera gånger. Egentligen borde jag ha skrivit upp alla kändisar jag haft som resenärer. I stort sett varje gång jag ser på TV säger jag;

- Den där personen har jag haft med ombord.

T ex Silvia, Per Gessle, Tom Jones, Kate Winslet, Göran Persson, Lill-Babs, Anni-Frid Lyngstad, Carl Bildt, Carola, Lasse Berghagen, Madeleine, Carl-Philip..........

Nyligen hade jag okändis ombord. Det är en kändis som jag inte känner igen, men som någon yngre förmåga upplyser mig om att jag borde känna igen som t ex Adrian Montin från Paradise hotel.

#helga #kändisar #flyg #gym #hälsa #intelätt

Familj · Flyg · kändisar · TV
Av Helga - 27 mars 2016 12:06

Så har jag flugit klart för den här gången. Igår hade vi en skidcharter till norra Italien och det var väldigt god stämning ombord. Det var många som firade t ex med menyn "sparkling för two" där man får två mousserande och två chips eller nötter för 195 kronor.

Vi i besättningen firade vi också...

Strax efter att jag tog den här nedre bilden vid landning så blev jag hämtad av maken och så fick vi en god påskmiddag hos min syster och svåger.

27/100 #blogg100

#helga #flyg #påsk #godis #alperna

Familj · Flyg · Resor
Av Helga - 26 mars 2016 07:00

Idag är det den sista arbetsdagen för den här gången. Påskafton är det och dagen bjuder på en alpcharter. Det blir landning igen på arlanda strax efter 18 och då kommer maken och hämtar mig på arlanda. Jag har privata kläder i rullväskan och så åker vi direkt till min syster och svåger för att fira påsk tillsammans.

Jobbar man på påskafton tycker jag man är värd lite extra mys. Jag har köpt med mig en massa smågodis som jag ska bjuda de andra i besättningen på. Nu får vi bara hoppas att det inte strular till sig med någon försening som följd. Jag vill tillbaka snabbt för att gå in i "myspys-mode"...

26/100 #blogg100

#helga #påsk #flyg #godis

Av Helga - 25 mars 2016 08:30

Igår var det en stor resdag med många barnfamiljer, ensamåkande barn, husdjur och allt möjligt annat ombord. Jag kunde inte låta bli att skoja lite när vi landat.

- Det är ju väldigt dimmigt här i Skåne, som ni kan se. Jag undrar har vi verkligen landat på Ängelholm/ Helsingborgs flygplats? Eller har vi kanske landat på Blåkulla? Jag vet inte riktigt men hur som helst så vill vi passa på att önska er en riktigt trevlig påskhelg!

Det visade sig senare att när vi landade hade vi haft oturen att krocka med en fågel och kapten såg att fågeln hamnat i höger motor. Först trodde jag att vi skulle bli kvar i Skåne. Det gjorde mig mega-nervös eftersom jag lovat att skjutsa mina föräldrar till tågstationen, för vidare transport till min syster i Mantorp. Efter diverse dividerande med stationspersonalen, tekniska avdelningen och rengöring av motorn kunde vi iallafall komma iväg ganska snart... Tur tur tur... både för oss i besättningen och för våra kära passagerare.

25/100 #blogg100

#helga #flyg #Blåkulla #humor

Familj · Flyg · Humor
Av Helga - 21 mars 2016 08:30

Gårdagen bjöd på vardagliga saker som att handla mat, dammsuga och träna. Festligt blev det senare när vi åt  middag med sonen. Det är så trevligt att träffa barnen och nu börjar vi längta efter att träffa dottern också. Det blir först i maj som vi reser dit, men i veckan ska hennes pojkvän åka ner till Wien. Ikväll kommer pojkvännen hit och plockar ihop lite kläder till henne och då passar vi på att bjuda honom på middag också.

Mina föräldrar ska resa med tåg till min lillasyster på onsdag och sen vidare tillsammans med den familjen till min äldre syster i Oslo på torsdag. Jag jobbar t o m påskafton men vi ska fira med min äldsta syster och hennes familj på påskaftonskvällen. Nu undrar kanske nya läsare hur många systrar jag har egentligen. Jo, jag har tre systrar. En bor i Mantorp, en i Oslo och en i Uppsala, där även jag bor. Det är ett åldersspann på ca 12 år mellan det yngsta syskonet och det äldsta. Vi har en fin kontakt alla fyra systrar med familjer och jag är så glad att ha många syskon.