Inlägg publicerade under kategorin Familj

Av Helga - 5 september 2016 10:34

Vi hade sån tur! Mamma fick komma hem från sjukhuset i början av förra veckan och igår kunde vi fira hennes 90-årsdag med buller och bång! Det kom hela 50 gäster som ville fira 90-åringen. Det bjöds på en  rejäl buffé, vin och andra drycker samt kaffe, tårta och avec. Många gäster och även vi syskon höll tal och det sjöngs sånger.

Jag och min äldsta syster har haft ansvar för firandet men alla systrar och mågar har hjälpt till vid själva festen. Nu känns det skönt att få släppa tankarna på detta i och med att det blev en sjukhusvistelse mitt i alltihop också.

Idag frostar jag av frysen. Det brukar vara bäst att göra på vintern men nu hade jag inget val eftersom det började bli dålig kyla på vissa avdelningar i frysen. Som tur var hade vi inget dyrt eller viktigt i den delen av frysen så det mesta var i gott skick.

Skålar med varmt vatten påskyndar processen...

Imorgon blir det "flygeri" igen och jag ska sova borta tre nätter. Dottern, som varit utan fast bostad sedan hon kom hem från Wien i slutet på juni, ska flytta till egen hyreslägenhet på tisdag. Hon har stått i bostadskö i 6-7 år och nu kom tillfället då hon fått en tvåa på 60 kvm med balkong. Det är hög hyra men hon och pojkvännen ska dela på lägenheten.

#helga #90år #flyttahemifrånigen #fest #kalas

Av Helga - 29 augusti 2016 09:23

Ny arbetsvecka igen och idag ska jag ha med en helt nybakad flygvärdinna. Det blir hennes första dag idag och vi ska hålla ihop två dagar. Sen kommer en annan arbetsledare att ta över utbildningen.

Min mamma ligger på sjukhus sen i fredags och hennes 90-årsfest närmar sig. Nu får vi bara hoppas att hon mår ok och blir utskriven tills på lördag då festen ska vara. Vi får ta en dag i taget helt enkelt...

Igår åkte jag hem till pappa och jag tog med mig middag som vi åt tillsammans. Jag tog även med mig två matlådor till veckans middagar. Pappa sitter hos mamma på dagarna så det blir svårt för honom att hinna handla och laga mat också.

Nu får jag tänka tillbaka på helgen som gick och lugnet för när man ska jobba, lära upp nya och oroa sig för och ta hand om gamla föräldrar blir pulsen ibland för hög. Andas in, andas ut!

Tur som en tok att jag har en syster i stan så vi kan dela på ansvaret för familjen. Alla mina tre systrar är underbara förresten!

#helga #föräldrar #flyg #sjukhus #sjuk

Av Helga - 24 augusti 2016 19:09

Det blev lunch på stan efter träningspasset idag. Thaimat intogs alldeles intill Fyrisån i skön skugga.

Sen var jag hos mamma och pappa och hjälpte dem med lite av varje. Vi handlade mat och så gick pappa och jag iväg och köpte en ny TV till dem. Deras lill-tv har gått sönder så nu blev det en ny fin och liten platt-TV. I en del av butiken hade de en utställning av retroprylar...

Det var så kul att stå och titta på alla dessa apparater.

#helga #tv #Retro #thaimat

Av Helga - 23 augusti 2016 10:04

Igår fick jag eld i baken under min jourtid. Jag fick ett samtal från trafikkontoret och efter det hade jag en kvart på mig innan jag måste sitta på bussen mot stan och arlandatåget.

Jag och min besättning hade fått en slinga som normalt sett går från Köpenhamn. Vi fick ta oss ut till ett flygplan som stod ute vid hangaren. Markpersonalen drog fram en något skakig trappa och vi fick gå ombord. Piloterna skulle flyga ner flygplanet med bara oss i kabinbesättningen ombord. Sen blev det en kort flight från Köpenhamn tur och retur och sen tillbaka till Arlanda igen - allt i samma flygplan. Många flighter från Köpenhamn ut i Europa är mycket korta så även denna. Vi hade en helt full kabin som på 40 minuter skulle serveras och självklart fixade vi det...

Har man spikskor så har man...

Idag är det jour igen om en timme och då får vi se hur dagen blir.

Idag åker dottern iväg igen. Hon och hennes pojkvän ska vara några dagar på Irland. I lördags hade vi iallafall en riktigt mysig dag och hela familjen var samlad. Några goda vänners dotter gifte sig och vi var med vid vigseln och ett mingel efteråt. Sen gick vi på restaurang på kvällen hela familjen tillsammans med ett par som vi känner sedan länge. Det är jättekul när alla kan samlas...

#helga #resa #jour #irland #flyg

Familj · Flyg · Resor
Av Helga - 11 augusti 2016 09:44

Maken började jobba igen igår och nu är det hans sista skolår. Nästa år går han och blir en glad (förhoppningsvis) passionär .

Rosorna på landet blev räddade från rådjuren så nu kan vi njuta av dem här hemma på köksbordet istället...

Ikväll kommer vår dotter hem från sin månadslånga resa i södra Afrika. Vi har inte haft så mycket kontakt eftersom de campat mest och de har inte haft tillgång till Wifi/internet. Just precis nu väntar hon på sista flyget hem på flygplatsen i Doha.

Nu kan jag vara lugn tills oktober då sonen ska iväg och resa runt i Sydamerika. Han börjar med en kurs i spanska i Equador och stannar sen ca 5 månader. Han ska resa i fler länder, troligen Chile och Peru. Det bor mycket äventyrslusta i mina ungdomar...

Imorgon kväll bjuder vi familjen och dotterns pojkvän på middag här hemma.

#helga #resa #Afrika #sydamerika #trädgård

Av Helga - 4 augusti 2016 20:32

Så var man hemma igen då och imorgon är det dags för jour igen.Jag har schema lagt från lördag så nu hoppas jag kunna gå ut och äta middag imorgon kväll med tjejkompisar.

Jag tog bussen hem från Norrtälje idag och direkt efter det var jag och min syster hemma hos mamma och pappa en stund. Sen fick jag skjuts hem och fick ser den nya trädgårdsmuren för första gången.

Skönt att det äntligen är gjort. Muren har sett förfärlig ut länge.

#trädgård #helga #sommarstuga #flyg #jour

Av Helga - 2 augusti 2016 17:20

Igår kväll landade jag runt 23 på kvällen och för att få ut mesta möjliga av ledigheten, blev jag hämtad på Arlanda. Maken och jag åkte till landet direkt - vi älskar att vakna på plats. Frukost ute och sen är dagen igång...

I dagarna fyller min arbetsgivare 70 år och jag har varit med mer än halva mitt liv. Igår fick vi i besättningen gratulationer från våra passagerare. Det kändes roligt!

Den här skylten bar jag på kavajslaget på gårdagens flight.

#helga #flyg #sas70år #70år #sommarstuga

Av Helga - 31 juli 2016 16:47

Idag har sonen varit här och hjälpt oss att klippa häcken rejält. Imorgon kommer hantverkare som ska riva den befintliga trädgårdsmuren och anlägga en ny.

Igår när jag skulle gå från min buss till Arlanda-tåget kom ett fruktansvärt regnoväder förbi. Jag hade paraply men blev ändå genomblöt. Uniformsjackan var fuktig och skorna var så blöta så de torkat färdigt först idag. Tur att jag hade ett par skor till i jobbväskan...

Nu har jag jour och vem vet vad som ska hända! ?