Inlägg publicerade under kategorin Familj

Av Helga - 5 november 2015 19:14

Lediga dagar och efter att vi hade gäster i tisdags har jag kunnat göra lite vad jag vill.  Igår var jag på en stor shoppinggalleria och de första julklapparna inhandlades. Idag hittade jag också några och det känns så skönt att ha kommit igång med inköpen.

Vad gäller träningen så blev det stavgång igår och gym idag. Dottern har också gymkort så idag tränade vi tillsammans och efter det blev det mellanmål på "Wayne´s".

Detta är gamla bilder från Wayne´s och tydligen har jag fikat där några gånger...

På lördag börjar arbetsveckan igen och då blir det först en flygning till Italien och sen blir det fyra dagar hemifrån med övernattningar både i Finland och Sverige. Jag plockar ner träningskläderna i rullväskan och kanske får jag något tillfälle att träna!?

#helga #träning #hälsa #julklappar #egentid #waynes #shopping

Av Helga - 3 november 2015 09:30

När jag kom hem igår förmiddag blev jag riktigt överraskad. Där stod en jättefin rosbukett - du vet en sån där med höga skaft.

Så fina!

Sen blev det gym för tredje gången sedan jag tog mig i kragen och så lunch med dottern. Nu köpte jag faktiskt ett årskort på friskis och svettis och eftersom jag  kommer att gå dit på dagtid så kostade det bara runt 2000 kronor. Jämför man med andra träningsanläggningar så är det billigt.

Ikväll ska vi ha middagsgäster. Har man inte så många lediga helger får en tisdag duga. Då kommer vi att vara 11 personer vid bordet, men bara familjemedlemmar. Jag ska göra en laxsida späckad med chevre och soltorkad tomat, en rostad potatissallad med citron-creme fraiche. Sen blir det en chokladkaka med kokostäcke, grädde och fruktsallad till efterrätt.

#helga #hälsa #rosor #träning #gym #middagikväll #ledig

Av Helga - 29 oktober 2015 21:46

Så var den ledigheten redan slut. Imorgon står alarmet på 04.40 Puh!

Idag var vi ute på landet och kollade läget. Vi har hantverkare i stugan som håller på att bygga ett kombinerat dusch- och toalettrum i ett fd sovrum. Halva rummet blir förråd - det gäller ju att ta tillvara alla utrymmen när man har trångt. Efter detta har vi inget sovrum kvar i "stora" huset utan får sova i nya friggeboden istället och på sikt kanske bygga ut.

Det blev en fikastund och en promenad också innan vi for hem igen.

#ombyggnad #helga #hälsa #inredning #norrtälje

Av Helga - 25 oktober 2015 10:51

Jag flög nyligen hem från Grekland och det var fullsatt ombord, som det ofta är på våra flygningar. Många svenskar med grekiskt ursprung flög med oss och det var livat och rörigt men härligt, härligt. Jag tror aldrig jag sett så mycket handbagage heller - my god! Vi kunde inte stänga flygplansdörren förrän vi var säkra på att allt skulle få plats inne i kabinen.

Vissa resenärer tyckte allt var toppen under resan medan andra tyckte det var förfärligt rörigt. Ja, vad ska man göra för att alla ska vara nöjda?

Nu lite familjeumgänge under dagen och sen ska jag ut och flyga ikväll igen.

Bilden är från Malmö där jag var i helgen.

#greece #grekland #helga #flyg #resa #jobbahelg

Familj · Flyg · Resor
Av Helga - 21 oktober 2015 13:39

Idag har jag och dottern varit på Friskis och Svettis och tränat på deras gym. Vår dotter har ju varit elitidrottare så en bättre lärare kan man ju knappast ha. Nu ska jag nog våga gymma även på egen hand framöver. Efteråt åkte vi till ett stort köpcentrum och åt lunch i deras food court. Jag valde att äta sushi och tösen tog en libanesisk gryta med ris. Det blev så mycket kvar av grytan så vi bad att få ta hem det i en låda,  en "doggy bag". En student behöver ju vända  på slantarna och då är det ju synd att kasta bort så god mat.

Igår träffade jag mamma och pappa. Jag hjälpte dem med lite grejer hemma först och sen åkte vi till ett mysigt konditori. Imorgon bär det av igen, bl a till Malmö. Väskan ska packas och den här gången tar jag med mig träningskläder. Hotellet i Malmö har nog det finaste gym jag sett.

#helga #hälsa #gym ##träna #sushi #libanesiskt #mat #friskisosvettis

Av Helga - 15 oktober 2015 14:57

Det händer mycket kul nu på jobbet. Vi har nya långlinjer på G och många nyanställda på ingång. Nya Pursers (kabinchefer) rekryteras internt och nya stewards (köksansvariga) också. Det är så härligt med allt nytt. Jag har jobbat som mentor till nyanställda förut och nu ska jag också vara mentor till en ny Purser i slutet av nästa månad.

Idag stack jag iväg i ottan och har redan kommit hem igen. Det var faktiskt bara ungefär sju timmar på schemat, vilket är ovanligt. Kommande dagar har jag jour så vi får se vad det blir. Maken sticker till landet i helgen och levererar ett handfat, ett badrumsskåp och ett spegelskåp till hantverkarna  som håller på att bygga om vårt sovrum till dusch- och toalettrum.

Vid boarding på väg mot arlanda idag hade vi med ett gäng unga norrmän som var tjoiga och glada. De satt allra längst bak och när flygplanet öste på max vid starten höjde de armarna i luften som när man åker berg- och dalbana. Jag kunde inte låta bli att le lite åt dem.

#helga #flyg #humor #grannar #norge

Av Helga - 12 oktober 2015 06:40

Igår hade vi en social dag.

Först träffade jag en kompis och vi fikade på café Åkanten. De har några bord på andra sidan gatan nere vid ån och det var så soligt så vi valde att ta med oss varsin filt och sitta därute...

Efter två timmars bubbel promenerade jag bort till svärmor där vår familj, min mans syskon och alla ungdomar bjöds på kaffe och massor av kakor och tårta. Där var också lille Hugo två månader som är det första syskonbarnet på makens sida. Så himlans söt!

På vägen till svärmor passerade jag det nya omdebatterade konstverket i Tegnérparken. Konstnären heter Jan Svenungsson och han kommer från Uppsala men bor numer i Berlin.

Senare blev det söndagsmiddag hemma hos oss tillsammans med båda ungdomarna och dotterns pojkvän.  Jag gjorde nötfärsbiffar fyllda med fetaost och solorkade tomater. Till det gjorde jag ugnstekt broccoli med vitlök och ugnsrostade potatisar och morötter. En svampsås och rårörda lingon stod också på bordet. Nu är det höst!

En härlig dag!

#helga #familj #fika #konst #kultur #höstmiddag

Av Helga - 26 september 2015 18:19

En helg på landet  innebär både myspys och arbete..

Kvällspromenad med solnedgång...

Vi eldade i öppna spisen på kvällen...

Detta är vårt sovrum som vi nu röjt ur helt och där ska det bli ett genomgångsförråd och ett toarum med WC, dusch och handfat. Samma företag som drog in det kommunala vattnet ska fixa badrummet åt oss. Jag och maken flyttar ut sängen till vår "nya" friggebod istället.

Här en bild från när friggeboden just blivit färdigmålad för några år sen men taket var inte klart då bilden togs.