Inlägg publicerade under kategorin Familj

Av Helga - 25 februari 2016 00:41

Två dagars jobb och så var jag däckad igen. Det är en förkylning som spökar och inte bara allmän trötthet som jag trodde först. Jag är mentalt piggare men i fysiskt sämre skick.

Jag har ledigt nu och sen får vi ser hur jag mår till helgen då det är dags att jobba igen.

Idag tog vi oss iallafall ut, gubben och jag. Det var en fin solig dag om än lite blåsig. Vi klädde på oss bra och tog med fika.

Här sitter vi på en bänk invid Mälarens kant.

Det var jättefint ute men efteråt var det vila i soffan hemma som gällde.

#helga #förkyld #vårnästan #hälsa

Av Helga - 22 februari 2016 11:13

Nu är jag på banan igen och det börjar med jour.

Jag har fått en konstig hosta sedan igår. Nu börjar jag misstänka att det var det som fick min kropp att reagera med en rejäl trötthet redan innan hostan bröt ut. Vem vet - nu är jag iallafall redo för arbete igen.

Maken har sportlov och vi håller på att förbereda oss lite för en kommande högtidsdag. Det är svärmor som ska fira sin 90-åriga födelsedag här hemma hos oss om ca 10 dagar. Vi har tagit in ett gammalt furubord från garaget och tittar igenom antalet stolar, dukar, tallrikar mm. Vi har beställt catering och tårtor så vi behöver inte göra så mycket själva.

#helga #flyg #jour #fest #90år

Av Helga - 17 februari 2016 09:46

Igår var jag aktiv på min lediga dag.

Först var jag på gymmet och det känns faktiskt lite i armar och axlar idag. Sen var jag hemma hos mina föräldrar och hälsade på. Efter det åt jag middag på Churchill Arms med en kompis. Churchill Arms vann nyligen "Läsarnas favorit" på Uppsala Nya Tidnings prisutdelning Guldkajan, vilket jag förstår för det är ett mysigt och enkelt ställe att träffas på.

Vår familj har alltid rest mycket och vi har bott utomlands när vi barn var små. Mina föräldrar börjar nu bli gamla men mamma längtar fortfarande efter att resa.

Jag sa till mamma;

- Men du ska ju ut och resa snart - ni ska ju till Oslo i påsk (min ena syster bor där).

Det tyckte nog inte mamma var nån riktig resa, så hon kastade huvudet bakåt och gapskrattade. Det var en så underbar reaktion från en person som snart fyller 90 år.

Jag berättade om detta för min middagskompis och vi skrattade åt den här lilla situationen flera gånger under kvällen.

Av Helga - 16 februari 2016 09:30

Jag var nyligen ute och flög med två kollegor som normalt sett har bas i Köpenhamn. Jag hade tur eftersom den ena var svensk och eftersom den andra talade klar och tydlig danska. Vi klarade alltså språkförbistringen som ibland kan uppstå när man har olika modersmål. Vi har ju dessutom arbetat i mixade besättningar från alla tre baser för inte såå många år sen så vi har en viss vana att förstå varandras språk.

När det var dags att välja arbetspositioner ombord funderade vi på om det var bäst att en svensk talade i mikrofonen. Vi kom fram till att resenärerna säkert skulle lyssna extra nogrannt om den danska flygvärdinnan fick annonsera. Mycket riktigt - på en norrlandsflygning tittade alla passagerare förbryllat på oss, som demonstrerade nödutrustningen, när den danska värdinnan pratade i högtalaren.

Igår kom jag hem runt lunchtid och sen till middagen kom sonen hem. Vi åt lammfärsbiffar bl a och till fikat kopplade vi upp oss via skype och pratade med dottern i Wien. Jag älskar att det är så enkelt att kommunicera trots avståndet.

Igår kom marsschemat och man kan planera livet igen. Jag ser att jag ska vara mentor till en ny flygvärdinna/ flygvärd och det ser jag fram emot.

#flyg #helga #danmark #språk #middag #skype

Av Helga - 10 februari 2016 22:14

Idag unnade jag mig en ganska slö förmiddag, men sen blev det gymmet. Jag har ett dagkort på friskis och svettis och går oftast dit på förmiddagen, samtidigt som många pensionärer. Det var betydligt yngre publik efter lunch kan jag säga. Man kan inte annat än le åt tonåringarnas träningsvanor. Köra lite, kolla mobilen, träna lite, kolla mobilen igen... kanske kolla mobilen lite till också... Själv har jag poddradio på när jag tränar och idag lyssnade jag på en intervju med "First aid Kit" i programmet Värvet. Har du inte lyssnat på Värvet kan jag verkligen rekommendera det!

Sen träffade jag dotterns pojkvän en stund och vi gick och tittade på en lägenhet som de eventuellt skulle kunna få i höst genom Uppsalahem. Just nu är ju tösen i Wien så hon kunde inte själv vara med på visningen. Vi har nyss lagt på "luren" på Skype efter att ha pratat en stund med varandra. Allt verkar gå bra med tyskastudier och annat. Om några veckor börjar politikstudierna som är huvudsyftet med utbytesterminen.

Vi har varit på basket ikväll också, maken och jag. Det var Uppsalas damlag som spelade mot Umeå och det var roligt att se Uppsala vinna...

Bilden är tagen vid ett annat tillfälle...

Imorgon packar jag väskan igen och far ut på turné. Det blir mest inrikesflygningar den här gången med tre olika övernattningar i Sverige. En skidcharter blir det också på lördag - det är säsong för Alpresor nu, fram till efter sportlovsveckorna. Skulle jag välja en semestervecka nu så skulle det definitivt bli en solresa och inte en skidresa.

#helga #längtareftersolen #basket #wien #flyg #resa  #hälsa #alperna

Familj · Flyg · Hälsa · Resor · Sport
Av Helga - 7 februari 2016 22:30

Idag är jag ledig igen efter fem dagars flygningar. Igår, innan check-in, hann jag med en fika med två av mina systrar och svågrar och så var mamma och pappa också med. Min yngsta syster bor i Mantorp så vi träffas inte så ofta. Det var roligt att höra om en resa som de gjorde över jul till Dominikanska republiken. Min äldsta syster, som bor här i Uppsala, har också en resa på gång - de ska resa till Paris på sportlovet. En syster var tyvärr inte med, men bor man i Oslo är man väl ursäktad.

Café Åkanten...

Igår hade vi med en dam ombord på en Tysklandsflight som hade ett roligt namn. Passageraren hade beställt assistans och det var därför jag la märke till namnet  -  jag lusläser annars inte passagerarlistorna.Nåväl det var en tysk dam som hette "Alltid Bra" om jag översatte hennes namn till svenska. Härligt!

#helga #flyg #humor #resor #familj #cafe #fika

Familj · Flyg · Humor
Av Helga - 4 februari 2016 08:52

Igår var jag ute på en lång flygdag. Det var först en flight till de Brittiska öarna och sen en flygning till en nordisk huvudstad. När vi skulle starta vår briefing på morgonen kom först en flygvärd till bordet och efter en stund kom ytterligare en flygvärd. När vi pratat en stund fick jag veta att mina kollegor var sambos. Tänk vad lustigt att få vara ute och jobba tillsammans. Det här var två ganska nya kolllegor men oj vad de var duktiga!

Den sista flighten var stressig. Vi hade riktigt mycket passagerare och flygtiden är kort. Dessutom har vi en test av att behålla samma cafévagnar till nästa flygning. Det innebär att vi måste hinna fylla på vagnarna innan landning. På den här korta turen var det ingen "hit" så det blev en rapport om att inte använda det här systemet på en så kort flight.

Igår eftermiddag reste dottern till Wien. Vi fick meddelande via whatsApp att hon kommit fram tilll sitt hyresrum sent igår kväll. Nu ska hon läsa en intensivkurs i tyska först i några veckor och sen börja sina stadsvetenskapsstudier efter det. I maj åker vi och hälsar på...

#flyg #helga #wien #sambos #student #flygvärdinna

Familj · Flyg · Resor
Av Helga - 31 januari 2016 13:05

Igår blev det en lång flygdag med nära 12 timmars tjänstgöring. Vi flög först ner från Östersund och sedan direkt vidare ner till Medelhavet. Det var inga riktiga pauser under dagen, de raster vi hade var ombord på flygplanet "bakom skynket".

När jag kom hem var det redan kväller och maken hade fixat lördagsmys. Räkor, avocado, rom och rostat bröd. Så himlans mysigt det var att få bli lite ompysslad efter att ha pysslat om andra hela dagen. Vi tittade på fredagens avsnitt av "På spåret" och sedan några avsnitt av "Suits".

Idag ska vi och sonen hjälpa dottern flytta hem lite grejer från studentrummet eftersom det snart blir en flytt till Wien för henne. Sen blir det familjemiddag här hemma. Vi gläds åt dotterns spännande vårtermin men så klart kommer vi att sakna henne. Tur att vi ska dit och hälsa på i maj.