Inlägg publicerade under kategorin Familj

Av Helga - 14 december 2015 14:32

Så himlans skönt... Nu efter fem dagars jobb är jag ledig igen. Gårdagens kortis blev lite längre pga tekniska problem med ett flygplan men jag var hemma strax före midnatt. Nu är jag ledig till efter jul - jag har SEMESTER. Jag känner att ledigheten är välbehövlig nu eftersom jag bara haft tre veckors sommarsemester.

Imorse kom dottern hem och åt frukost och lunchade med mig. Hon har så mycket att plugga så vi kan inte träffas så ofta just nu. Desto härligare blir det när vi kan ses!!! Sonen var visst hemma igår, när jag var ute och flög. Han skulle bl a låna vinterkläder eftersom han och några kompisar skulle åka till Åre idag.

När dottern hade åkt satte jag igång och baka. Dels franska pepparkakor (degen var förberedd) och så sirapssnittar med saffran och choklad. Dessutom plockade jag fram svarta vinbär och rabarber ur frysen och kokade saft. Lite mer mattankar blir det idag eftersom vi ska ha middagsgäster på fredag. En stund vid köksbordet med recept och kokböcker blir det.

#helga #baka #semester #middagsbjudning #saft #mat

Av Helga - 6 december 2015 10:42

Ibland tycker man att man är såå "bright". Jag åker ner på stan en söndag och ska göra ärenden. Det är bara det att det inte är öppet än och det blir en dryg halvtimmes tidshål.

Vad göra då?

Jo, en kopp kaffe, två små chokladbitar och en hälsotidning fick det bli.

Sen ärenden och lunch på stan med maken och ungdomarna. Myspys!!!

#helga #hälsa #fika #shoppa

Av Helga - 28 november 2015 17:13

Idag har vi grejat här hemma - städat, bytt gardiner och pyntat inför första advent. Vi har också hälsat på svärmor en stund.

Nu blir det snart middag och mys i vårt adventsfina hus.

Årets adventsarrangemang med fyra ljuslyktor och mossa från vår trädgård. Äntligen kan jag bara glad för att vi har grön mossa på baksidan. Man kanske skulle sälja lite på torget ;)

#advent #helga #pynta #jul #adventsljus

Av Helga - 25 november 2015 10:57

Igår hann jag med mycket..

Först blev det en fika här hemma med min grannfru. Det var ett tag sen och det är alltid kul att höra vad som händer i deras familj. Faktum är att grannen och jag även är kollegor även om hon arbetar med trafikavvecklingen på ett kontor.

Sen gick jag till gå- och löpkliniken och fick mina skoinlägg och det hoppas jag ska göra mig pigg i fötterna igen. Strax efter det hade jag en lunchdate med dottern på stan. Vi hann äta och prata en dryg timme och sen var det bara att ta tåget direkt till arlanda för ett kvällspass på jobbet. Vi hade inte så många passagerare den här gången men ibland kan det vara skönt. Man får mer tid till att vara social med passagerarna och med kollegorna.

På hemvägen hade vi en resenär som inte flugit på 17 år och hon mådde inte toppen. Vi pysslade med henne och virade in henne i en filt då hon frös och mådde lite dåligt. Tänk att vara så modig att man vågar flyga igen efter att ha undvikit det under så många år.

Jag bjöd grannfrun på saffransbulle bl a...

#helga #flyg #fika #lunchdate #flygrädd #skoinlägg

Av Helga - 22 november 2015 15:13

Igår kväll var vi på en födelsedagsmiddag hos vänner. Det var ungefär 25 gäster där och vi bjöds på skumpa och små piroger till fördrink. Sen fick vi ta från ett gående bord av maträtter bl a rökt lax och dubbelmarinerad oxfilé. Det var supergott och trevligt!

Ikväll kommer dottern hem och äter middag med oss. Hon ska få en triss-julkalender vilket även sonen fick igår efter att ha hjälpt oss ta upp båten. Älskar mina ungar!

Imorgon packar jag väskan igen men jag sover hemma varje natt nästa vecka. Skönt!

#helga #middag #julkalender

Bilden är från ett ganska enkelt hotell vi brukar bo på. De har roliga och vackra arrangemang här och där.

Av Helga - 21 november 2015 11:03

Idag tittar vi till stugan igen och nu saknas bara el i vårt nya toalett- och duschrum - sen är det klart.

Båten ska upp och sen tar vi en fika i köket. Det blir äggmackor och kaffe. Jag hittade kantareller på tomten också. De var frostiga men det ska nog fungera ändå.

#sommarstuga #kyla #toalett #helga #fika #dalahästar

Av Helga - 14 november 2015 20:11

Helgen har varit bra hittills med en familjemiddag igår kväll och så besök på landet idag.

Toalett-rummet i stugan står snart klart. Både toa, spegelskåp, handfat och dusch var på plats. Nu ska det bara kopplas in och så ska det monteras in ett element, lampa och en varmvattenberedare.

Nu packar jag väskan igen och drar till jobbet tidigt imorgon bitti. Den här gången blir jag borta fem dagar utan att komma hem. Längtar redan tillbaka till hemmets lugna vrå ;)

Annars är det en förfärlig dag idag egentligen där terrorn fått härja fritt. Jag tänker på offren och dess anhöriga i Paris.

#helga #Paris #terrordåd #inredning #sommarstuga

Av Helga - 12 november 2015 16:14

Jag fick ett haveri i min mobiltelefon förra veckan - ja den bara dog helt plötsligt. Tur som en tok hade jag iallafall eftersom jag hade en ledig dag kvar och hann skaffa en ny telefon. Det är ju mycket appar och annat som måste fixas tillbaka i telefonen och det mesta funkade bra innan jag skulle ut och flyga igen. När jag sen var i Åbo på övernattning ville jag fixa min Swisch-app men det funkade inte alls (antagligen för att jag var utomlands). Desto bättre gick det nästa dag när jag var i Umeå och nu tror jag allt funkar som det ska igen.

Utom idag då när jag råkade skicka ett sms till fel kompis pga att kontakterna var lite ihopblandade.

Ikväll ska jag ut och äta middag med kompisar på en italiensk restaurang och lunch har intagits med dottern på stan efter ett gympass. Känns härligt att vara ledig igen några dagar.

På jobbet håller vi på att prova storlekar för att vi snart får nya uniformspersedlar. Den nya uniformen kommer att bli ganska lik den vi har idag men med vissa förändringar och förbättringar. Jag ser fram emot uniformsbytet. I förrgår fick jag byta ut min jobb-handväska, som var väldigt ful och sliten. Jag fick ta en väska som var lätt begagnad men bra mycket finare än den jag hade. Vi har det bra som får beställa uniformsdelar gratis men enligt ett poängsystem. Det enda vi betalar själva är strumpor, skor och stövlar.

Här ser du en bild med alla uniformer vi haft genom åren...