Av Helga - 12 april 2016 15:26

Vad gör man inte för sina kunder...

Nyligen hade vi en kvinna ombord som lätt irriterat frågade vad vi hade att erbjuda henne för glutenfri mat. Jag sa att vi inte har någon specialmat på planet om man inte förbeställt, men att vi har chips och nötter till försäljning. Hon köpte nötter men jag märkte att hon fortfarande var lite sur - kanske hade hon energibrist helt enkelt. Då kom jag på att jag hade en banan i min väska och när jag erbjöd henne den utan kostnad blev hon glad igen

Idag är det en ledig dag och jag och mina föräldrar har gjort en utflykt till Thun´s i Faringe. Detta är en stor butik med det mesta - ett Ullared i miniatyr. Det blev även lunch och kaffe efter besöket i affären.

Jag köpte en klänning, svarta sopsäckar, servetter, godis och kaffekoppar.

Sonen som är anställd på ett stort byggnadsföretag är uttagen i strejk fr o m idag.

43/100 #blogg100

#helga #flyg #glutenfritt #shopping #thuns #banan

Av Helga - 11 april 2016 09:00

Man kan inte klaga på utsikten från "kontoret"  iallafall...

42/100 #blogg100

#helga #flyg #utsikt

Av Helga - 10 april 2016 09:15

Det är alltid spännande med arbetskompisar. Just nu öser det in nyanställda i flygbolaget. Både piloter och kabinpersonal. Många i kabinen är väldigt unga och kommer i stort sett direkt från gymnasiet men en del har även flugit på andra bolag och är runt 40 år. Jag gillar den tanken - det är inte åldern som spelar roll utan kompetensen och hur man är som person.

Några av dem jag flugit med på senaste tiden har tidigare jobbat på förskola, spelat i punkband, jobbat med film, utbildat sig till meterolog, jobbat på äldreboende, haft eget företag.

Idag har jag ledigt till kvällen men sen bär det iväg igen. En övernattning till och sen kommer jag hem igen imorgon kväll. Längtar lite nu...

41/100 #blogg100

#helga #flyg #flygvärdinna

Av Helga - 9 april 2016 08:45

Efter många år med bara snacks (nötter, chips mm) ombord på våra korta flygningar har vi äntligen fått färska snacks igen. På förmiddagen serveras polarrullar och på eftermiddagen har vi en liten box med t. ex bröd o skagenröra eller chorizo o grön linssallad. Detta uppskattas verkligen av våra kunder.

Nyligen när vi skulle flyga till Oslo märkte jag innan avgång att vi saknade en hel vagn med små snacksboxar (45 stycken). Jag ringde cateringen men de kunde inte komma ut med mer mat innan avgång. Punktligheten är viktigare än servicen så vi fick åka ändå eftersom det var hemresans snacks som saknades. Piloterna försökte beställa snacks i Oslo men det lyckades inte heller.

Som tur var tackade många nej till sin matbox så allt räckte ändå till hemresan. Puh! Sånt här kan bli jobbigt...

Idag flyger vi från en nordlig svensk stad ner till arlanda och sen vidare mot Medelhavet och så småningom hemåt igen.

40/100 #blogg100

#flyg #helga #snacks #resa

Av Helga - 8 april 2016 00:08

Man blir på gott humör direkt när man kommer till jobbet. Den här lappen låg på ett av borden där vi håller briefing.

Ps. Glöm inte fika och hångla / kram

Gud vad vi skrattade när vi hittade lappen...

39/100 #blogg100

#helga #humor #flyg

Flyg · Humor
Av Helga - 7 april 2016 08:37

Jag packar igen och maken och jag konstaterade imorse att nu ses vi först på tisdag. Jag kommer visserligen hem en gång men då sover nog min gubbe. Vi kommer iallafall att sova i samma säng, men snart ska sängen flytta. Vi köpte en ny säng igår och den gamla ska få flytta ut till sommarstugan och vårt nya sovrum ute i friggeboden (vårt sovrum blev ju badrum i december).

Dålig bild men förhoppningsvis bättre komfort...

Här inne sov vi förut men nu har vi fått ett toarum istället. Inga sovrum kvar i stugan så nu flyttar vi ut i friggeboden...

38/100 #blogg100

#helga #flyg #sommarstuga #nysäng #resa

Av Helga - 6 april 2016 13:54

Idag ställde jag klockan för att hinna träna innan ett besök hos frissan. Jag har kört mest crosstrainer på gymmet som konditionsträning och sen styrka efter det. Nu tycker jag crosstrainer i 30 minuter blir lite tråkigt. Jag har börjat testa löpbandet en kvart och idag orkade jag springa i 9 minuter av den kvarten. Jag är stolt över min utveckling från en segpropp till en som vågar träna och prova nytt.

Igår åt vi ju hemgjord soppa och pannkakor med sonen. På COOP hade de spanska jordgubbar som jag köpte och skivade upp. Det var inte så dumt som tillbehör till pannkakorna. De smakade faktiskt sommar...

Tidigare på dagen bakade jag kanelbullar också. Jag älskar att baka och fixa med mat när tiden finns. Tyvärr finns ju inte alltid tiden just nu men när jag jobbar mindre i framtiden ska jag baka mer...

Just nu har jag ett heltidsarbete, ett hem att sköta om och gamla föräldrar att träffa när jag är ledig så alla mina ideér på alternativa sysselsättningar får stå tillbaka ett tag till. En grej jag ska göra när jag har mer tid sen är;

- Språkcafé med nyanlända genom Röda Korset i stan eller genom kyrkan i området där vi bor.

Vad skulle du vilja göra mer av om tid fanns?

Imorgon packar jag rullväskan igen och blir borta först tre dagar och sen ytterligare två. Stackars min gubbe som får vara så mycket ensam. Nästa sommar kommer jag att gå ner i arbetstid och det kan jag göra eftersom jag då fyllt 55 år.

37/100 #blogg100

#helga #baka #mat #pannkakor #jordgubbar #hälsa #träning #språkcafé

Av Helga - 5 april 2016 08:43

Idag har vi lätt regn här och jag ska ägna mig åt trädgårdsarbete för första gången. Jag ska ta bort gamla perenner och gräva ner lökar som blivit kvar sen jul och påsk. Att så ute väntar jag lite med eftersom vi beställt jord och toppdress från den lokala fotbollsföreningen.

Ikväll kommer sonen hit och äter middag med oss. Jag tänkte göra soppa och tunnpannkakor. Sen ska vi skypa med dottern också. Det ska bli familjemys alltså!