Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 28 december 2013

Kikar ut en liten stund...

Av Helga - 28 december 2013 10:03



Ett litet livstecken från en flygvärdinna som vilar sig i form tillsammans med familjen. Vi äter, promenerar, pratar och myser. Idag har iallafall dottern och hennes tyske pojkvän (vi kan kalla honom Fritzen) åkt till Stockholm för att gå på ABBA- och WASA-museum. Jag passar på att softa lite mer och baka kanelbullar.


Igår var vi på stan och kollade in mellandagsrean. Dottern skulle bl a byta storlek på en jacka som hon fått av mig. Vi hade tur och hittade en jacka i rätt storlek. Att hon dessutom fick 250 kronor tillbaka i handen pga rean gjorde ju ingen ledsen. Jag handlade några presenter till Fritzens familj och några födelsedagspresenter till dottern.


 

Den här brickan köpte jag till Fritzens familj och det föreställer hus i Uppsala - Houses of Uppsala.


Dagen före julafton hade jag en lång flygdag och nervositeten bland oss i personalen var stor när vi fick en slot-tid (tid att starta) hem från Athen. Hade vi inte kommit iväg på den slot-tiden kunde vi ha fått en timmes försening och det skulle leda till att vi inte kunnat flyga hela vägen hem eftersom vår arbetstid skulle gått ut. Vi annonserade att alla passagerare skulle skynda sig att ta plats under boardingen så vi kunde komma iväg. Jag tror inte de förstod läget riktigt men vi kom iallafall iväg till slut och landade hemma på arlanda som planerat. Puh!! Vem vill fastna på hemvägen i t ex Köpenhamn dan före dopparedagen.


Kapten och styrman hade också haft en ganska speciell start på sin dag. De hade börjat sin dag på en svensk flygplats där det pga brist på personal rådde stora problem på rampen Ingen kom och lastade bagage till deras flygmaskin. Då går piloterna, kabinpersonal och en annan anställd från företagshälsovården ner och hjälper till att lasta bagage och maskinen kunde gå i stort sett på tid. Vilka hjältar!


Nu kryper jag tillbaka i min lilla håla och vilar vidare ett tag till...


#flyg #familj #jul #rea #flygvärdinna #shopping #ABBA #WASA #Stockholm #Uppsala
  

 
 
Britt-Marie

Britt-Marie

28 december 2013 11:39

God fortsättning och ha det riktigt gott!!

http://alicebm.blogg.se

 
Hannele på Hisingen

Hannele på Hisingen

28 december 2013 12:39

jo, jag förstår att man inte kan sjåsa i ett plan...

fast i min värld skulle det inte vara en katastrof att få stanna i en stad nånstans :)

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
helga

helga

28 december 2013 12:52

Hannele; Vi i personalen ville absolut hem till jul så klart! Kul annars med en oväntad händelse på sätt och vis...

http://www.helga1.bloggplatsen.se

 
tant Hannele

tant Hannele

28 december 2013 13:02

(vi i familjen är vana att arbeta olika tider, en son till sjöss några månader just nu och en annan arbetar i hemtjänsten både jul och nyår :) själv arbetade jag julafton när barnen små, vi ändrade bara tider lite.

http://hannelesparadis.blogspot.com

Helga

29 december 2013 08:32

Det kan jag också ta men när jag fått ledig jul o dottern är på väg hem från Dubai vill jag hem som planerat.

 
Ingen bild

Anneli

28 december 2013 15:30

Vilken tur att du kom hem till jul och skönt att höra att du har en fin och avkopplande ledighet!
Det måste ha varit en ganska rolig syn då kapten tillsammans med personal från företagshälsovården lastade bagage men nöden har ju som bekant ingen lag!

 
UnderCover

UnderCover

29 december 2013 10:04

Här har det åxå varit en lugn, lat och skön julhelg tillsammans med familjen. Hade det varit minusgrader snö istället för plusgrader och is ute hade det varit en helt perfekt jul. Men man kan inte få allt (har jag hört) å jag är glad att det bara var/är vädret som knölat/knölar till det :o)

Ett gott slut å gott nytt tillönskas

http://tankarochbilder.wordpress.com

Helga

29 december 2013 12:19

Tack detsamma!! Kul att du tittade in...

 
Susanne

Susanne

29 december 2013 18:43

Vad kul att få 250 kr tillbaka på en julklapp. Trots att julklappen behålls. Det blir som en extra julklapp :)
Vilka fina julklappar du köpt till din dotters pojkväns familj. Perfekt med Uppsalamotiv. Jättefint..
Vilken tur att ni hann komma hem och inte blev fast i Köpenhamn. Inte kul att fira jul där..

http://beauty-beholder.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

30 december 2013 09:14

God Fortsättning. Vad härligt ni haft det och vilken höjdare att få gå på ABBA museet. Jag har varit på Wasamuseumet för många år sedan. Vilka snygga brickor

Vad stressigt det blev före julafton för dig och personalen

Ha en skön dag så här dan före nyårsafton

kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

 
susjos

susjos

30 december 2013 18:51

Vilken tur att ni kom iväg! Ja, maken har förklarat för mej det där med slot tider!
Jag är ledig över nyår,och det ser jag fram emot!
Gott Nytt År önskar jag dig!

http://susjos.blogspot.com

Helga

1 januari 2014 09:31

Gott nytt år!!

 
Ingen bild

Anneli

31 december 2013 17:50

Ett jättefint 2014 önskar jag dej & din familj!
Kram!

Helga

1 januari 2014 09:31

Tack Anneli. Detsamma önskar jag dig!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards