Inlägg publicerade under kategorin Trädgård

Av Helga - 8 augusti 2011 14:01

Sonen har varit i Grekland en vecka med sina två bästa vänner. De väntas hem i eftermiddag men innan det hinner jag hem till min storasyster som fyller år. Lite tårta blir det säkert där...

Maken är på landet för att ta emot leveransen av vår nya friggebod som kommer i delar. Hoppas det är stora delar och inte plockepinn...

Jag har jobbat klart för den här arbetsperioden och ska nu vara ledig några dagar. Natten har jag tillbringat på ett hotell vid Heathrow utanför London. Det var ett kort stopp så det blev bara ett besök i sängen ;)

Av Helga - 4 juli 2011 19:30

Vi njuter av sommaren mellan mina flighter... Klicka för större bilder!

1. Dill

2. Klöver

3. Sallad

4. Timjan

5. Vinbär

6. Salladsblad från egen odling med riven parmesanost och vinegraette

7. Grönsaker i folie (fänkål, purjo, timjan, tomat och persiljesmör)

8. Gös som ska grillas

9. Nyrensade kantareller

10.Ugnsbakad färskpotatis

Av Helga - 29 juni 2011 12:15

Fördelen med att stiga upp i ottan är att man ibland (inte alltid) kommer hem relativt tidigt. Som idag t ex då jag redan kommit från jobbet och parkerat i trädgården.

Lite lunch på G nu och så ut, ut, ut...

Sola och läsa lite på gräsmattan...

På framsidan ser det ut så här...

På baksidan lite skuggigare...

Här kommer även några bilder från stugan;

Blåbären är tidigt färdiga - vi gjorde en blåbärspaj i måndags... Jag råkade ta sönder en pelargon - det blev gulligt med sticklingen i en liten röd gräddkanna... Mera pelargoner i köksfönstret i stugan...

Av Helga - 14 juni 2011 19:15

Det har varit en aktiv ledig dag idag. Eftersom midsommar närmar sig och att jag inte är ledig så mycket innan så måste jag förbereda så mycket som möjligt redan nu.

Jag började med att storhandla... Sedan åkte jag hem igen och väckte "fräulein tonåring" och åt frukost med henne. Sen ut till stugan tillsammans för att rensa lite i rabatter, laga mat och för att frakta ut grejer.

Här har jag gjort en ört- och vitlökspaj med skinka...

De här korgstolarna har vi nyligen köpt och nu skulle de med ut i bilen... Stolarna till vänster är helt slut och måste kastas...

Det låg en död pippi utanför vårt hus... Stackarn...

I den gamla sandlådan växer sallad, timjan, gräslök och persilja är på G...

Jag lagade även Janssons frestelse och båda rätterna åkte in i frysen... Här är vår belöning för allt arbete vi utfört...

En mysig dag på landet...

Av Helga - 13 juni 2011 08:15

Direkt efter jobbet igår var vi bjudna till svågern och svägerskan där den yngsta dottern fyllde 18 år. Jag satt ju i soffan på trafikkontoret ganska länge under dagen och visste inte in i det sista om jag skulle kunna följa med eller inte. Det var iaf mysigt att jag kunde vara med till slut. Vädret var perfekt för att sitta ute på deras altan - varken för varmt eller för kallt...

Vi kom hem ganska sent och hade ingen middag på G. Det blev en tur till affären och två grillade kycklingar och potatissallad. Gott och fräscht och betydligt billigare än t ex köpt pizza.

Jag har jour även idag och telefonen har redan ringt - dags att ta sig ut mot Arlanda igen.

Av Helga - 1 juni 2011 08:00

Idag får studentfamiljerna i Uppsalatrakten bekymmer eftersom väderprognosen talar om regnskurar hela dagen - typiskt!

Vi satt och gjorde upp ett körprogram igår för vilka studenter vi ska besöka under dagen och när. En familj som vi varit tvugna att tacka nej till (pga för många studentmottagningar) åkte jag förbi igår med en present till studentskan. Det ska bli kul i vilket fall med alla festerna idag!

Mors dag firades inte mycket hos oss i år eftersom alla var på språng men när jag kom hem från flygeriet fick jag de här fina presenterna...

Jag köpte fyra pelargoner på Plantagen för ett tag sen. Nu har jag sakta vant dem vid att stå ute och för några dagar sen flyttade de ut på altanen på riktigt...

Man skulle känna sig rätt så dum om man bråkade på ett flygplan och det ledde till den här åtgärden...

Av Helga - 24 maj 2011 08:30

Igår, när jag kom hem, tog jag fram en lammstek. Jag hittade ett recept på nätet och la steken i en marinad halva dagen innan den gick in i ugnen.

Jag var lite orolig för vad ungdomarna skulle tycka om lammstek men jag hade inte behövt oroa mig - alla åt och tyckte det var supergott!

Klicka på länken för recept på Citron- och vitlöksmarinerad lammstek med skysås. Som tillbehör hade jag förutom såsen, potatishalvor och aioli.

På en av flygningarna i helgen kom det ombord en passagerare som arbetar som flygvärd från ett Brittiskt flygbolag. Han var så gullig och hade tagit med sig en chokladask till oss i besättningen. Det var så god choklad - jag kunde bara inte låta bli att smaka. Dagen därpå skulle han på Dubai-stop berättade han.

"Boarding completed" säger kabinchefen i högtalaren när alla passagerare har kommit ombord. Nyligen hörde jag fel och tyckte precis att pursern sa;

- Boarding complicated!

Så kan det iofs kännas ibland...

Här en bild på syrenen som börjat blomma på vår baksida...

Ännu en bild från café Kronhuset i Göteborg - visst ser det mysigt ut?

Nu går priset på kaffe upp ännu mer. Men är man en kaffemoster så är man - jag tar ännu en kopp och njuter av min morgon...

Av Helga - 19 maj 2011 09:30

Igår hade jag mamma och pappa här på en fikastund. Rabarbern pockar på, så det blev en rabarberpaj och så hade jag köpt några wienerbröd också. Årets första rabarberpaj smakar bara såå gott - det är nåt alldeles speciellt!

Idag packar jag för en längre arbetsperiod och jag ska vara borta från familjen ända tills på måndag. Det känns inte så vidare kul faktiskt - jag föredrar kortare pass där man kommer hem emellan flygningarna.

Fem par trosor, fem uniformsklänningar, privata skor och kläder osv osv. Hur ska allt få plats i den lilla rullväskan?

Det var en stor researtikel i Expressen nyligen där många kollegor var med och tipsade om New York. Klicka på länken och läs om du vill och hinner!