Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 9 februari 2011

Lite resenyheter...

Av Helga - 9 februari 2011 18:30



Jag har just kommit hem från min sista flygdag för den här perioden... Det känns bra skönt! Maken lagade en god thai-wok till middag och så blev det en liten skvätt vin i glaset.


Nu väntar vi hit makens syskon (en bror och en syster) och vi ska planera en kommande högtidsdag för svärmor som fyller 85 år.



Lite resenyheter bjuder jag också på idag;


* Under hösten har företaget Scratch of Sweden öppnat en nagelbar på Arlanda. Den är placerad i stora taxfree-butiken i nya delen av terminal 5.

- Här kan man köpa våra lack och få en "Fly By Manicure" på 15 minuter i väntan på take off. Vi har anpassat behandlingarna tidsmässigt, så att det ska vara lätt att titta förbi på väg till gaten säger Marie Houston, VD för Scratch of Sweden.


* SAS lanserar internet ombord. SAS blir ett av världens första flygbolag att erbjuda uppkoppling ombord med internet och mobila tjänster. Tjänsten införs på både kort- och långlinjer och är kostnadsfri för kunder i Business och Economy Extra och erbjuds mot en avgift i Economy. Först ut blir inrikesflyget i Norge och rutterna Oslo och Stockholm till London, Frankfurt och Paris.


* En historisk SAS-samling. Ett nytt besöksmål för den flyghistoriskt intresserade allmänheten är nu tillgängligt när ABA- SAS Flyghistoriska Förening öppnar sin unika samling på Arlanda. Samligen består bl a av uniformer, flygplansmodeller, tidtabeller, servicebrickor och affischer från 1924 till modern tid. Samlingen har öppet på tisdagar mellan kl. 10 och 14, med uppehåll under jul- och nyårshelgerna. Samlingen har gratis inträde och visning sker varje heltimme mellan kl. 10 och 13. Anmälan sker hos vakten vid huvudentrén på SAS Technical Services (SAS Hangaren).


Dessa artiklar är hämtade ur tidningen " Nya Arlanda"

 
 
Kimmie

Kimmie

9 februari 2011 19:23

Härligt att komma hem till en mysig familjemiddag =)

http://kimmietid.blogspot.com

 
helga

helga

10 februari 2011 08:12

Kimmie; Ja det var det verkligen ;)

http://www.helga1.bloggplatsen.se

 
Sussi

Sussi

10 februari 2011 21:35

Internet ombord kommer nog bli riktigt poppis. Det finns så många som reser i tjänsten. För dom blir det perfekt att kunna sitta på planet och jobba..

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
mortuta

mortuta

10 februari 2011 22:00

Hej, jag undrar då jag läser din blogg. Hur långa perioder är en flygning, är du ute ett visst antal timmar eller ett dygn åt gången eller? Hur hanterar du jetleg, blir du inte "skit-trött"?
mvh
Mortuta

http://www.mortuta.bloggplatsen.se

 
helga

helga

11 februari 2011 10:52

Sussi; Ja, det kommer att bli superbra!

Mortuta; Jag kan jobba flera dagar utan att komma hem. Men jag är oftast borta en-två dagar i stöten. En arbetsperiod är allt mellan 2 till 5 dagar. En dag kan vara allt från 4 timmar till 14.

Jag flyger inte långlinjer så jetlag har jag inte, men visst skifttiderna är ändå inte att leka med - man ÄR trött ;)

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards