Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Helga - 7 september 2009 08:39

Helgen är förbi och fina dagar har det varit...

Jag har varit vid släktgården i Hälsingland och träffat mamma, pappa, mina tre systrar och deras familjer och två kusiner med familjer. Det känns så rikt att ha en stor familjegemenskap och härligt att ha ett ställe att dela.

Vi har umgåtts, plockat lingon och svamp, firat en födelsedag, arbetat, fikat och promenerat. På lördagskvällen gick jag och mina systrar ner till den lilla sjön och den vedeldade bastun. Vi badade bastu och tvagade oss i sjön - vi ville ju vara fina när det blev födelsedagsfest i "Alvars stuga".

Det var som vanligt sorgligt att skiljas åt... Särskilt sorgligt är det att säga lycklig resa till en av mina systrar som bor alldeles för långt bort just nu.

www.resaisverigehelga.wordpress.com Min blogg för www.resaisverige.se

Det fanns så mycket lingon så jag fick sluta plocka...

Fint i stugan där jag bodde...

Av Helga - 1 september 2009 08:19

Arbetsperioden är slut för den här gången och jag pustar ut en stund nu på morgonen... Fyra tidiga morgnar och kuskande land och rike runt gör att det känns skönt att "bara-vara" en stund.

Senare finns det en del att ta tag i här hemma. Det roligaste av "måste-sakerna" är att jag ska förbereda inför en helgresa till släktgården.

***************************************

Nyligen när jag var i en mellanstor svensk stad skulle jag gå och köpa mig någonting att äta på ICA. När jag kom dit hade de redan stängt. Jag fick syn på en kille som var på väg bort från mig och ropade;

- Kan jag få fråga en sak.

Killen vänder sig om och ser rätt grym ut med piercingar i näsan bl a. En tanke far genom mitt huvud att han kanske inte är så lämplig att fråga om vägen till en annan affär, men ack så fel jag hade. Killen var hur rar som helst och besvärade sig länge för att ge mig en korrekt vägbeskrivning. När vi pratat klart sa han;

- Ha en trevlig kväll...

Det är så att man kan bli tårögd och så får jag skämmas lite också för att jag misstog mig pga av det yttre...

www.resaisverigehelga.wordpress.com

Fortsätt blomma länge till...

Av Helga - 28 augusti 2009 18:05

Hemma igen från ett land långt bort... lite trött i ögat är jag, men nu blir det myspys. Eller "Nu blir det fredagsmys" som de sjunger i reklamen...

Maken är på en tillställning med sina arbetskamrater och dottern är på ett träningsläger över helgen. Sonen och jag ska ha en skön kväll med lite gott att äta och TV-häng. Perfekt uppladdning inför ännu en tidig start imorgon bitti...

Ha en skön kväll!

Av Helga - 21 augusti 2009 09:06

Det blev en sen landning igår kväll och du må tro att det var skönt att krypa ner under täcket med vetskapen att jag ska vara ledig några dagar nu...

Båda ungdomarna är igång med skolan igen och plötsligt känns det som vanlig vardag. Alarm som ringer, bussar som ska passas, läxor och skolböcker, träningar och middag någon gång på kvällen - förhoppningsvis alla tillsammans... Vad fort allt förändrades. Vart tog badandet, svampplockningen, grillningen och strosandet vägen? Vi får nog plocka fram lite av det igen och suga på karamellen ett tag till.

På en flygning här nyligen hade vi en hel grupp spansktalande damer med ombord. De var nog runt 25 stycken och jag önskar jag kunde spanska så jag kunde ha frågat vad de skulle göra i Sverige.

På samma flight var det en söt liten 3-årig tjej med. Hon var tvåspråkig eftersom de var bosatta utomlands. Det var full fart på den här lilla flickan och så fort mamman tappade koncentrationen på henne så for hon iväg som en projektil genom kabinen - sugen på äventyr. Det såg för kul ut ;)

www.resaisverigehelga.wordpress.com

En bild från förra helgen... Det blir en tur till stugan även den här helgen, men jag vågar inte tro på så fint väder igen...

Av Helga - 17 augusti 2009 08:58

Tänk som en del passagerare kan vara...

Helt nyligen hade vi en lite märklig kille med ombord. Först så rökte han på plattan direkt utanför flygplanet, vilket är strängt förbjudet. Sedan försökte han sno något ur vår försäljningsvagn när han inte trodde att vi såg. Hans min när han märkte att en flygvärd tittade på honom var obetalbar.

Idag är en bra dag, en jättebra dag...

Jag slutar tidigt eftersom jag sovit väldigt kort på min övernattning och så ska jag träffa min älskade syster för första gången på över ett år. Du kanske tror att vi har dålig kontakt, men så är det inte. Hon bor i Australien så det är skälet till att vi inte kan träffas så ofta.

Titta gärna in på min nya blogg för www.resaisverige.se

Bloggen; www.resaisverigehelga.wordpress.com

Ännu en härlig skärgårdsbild...

Av Helga - 22 juni 2009 07:55

Idag blir det en lång flygning till medelhavsregionen... Vi ska flyga en hel bunt solsugna svenskar söderut och så blir det hel hel del som ska hem också. Jag kommer hem till kvällen igen...

Annars började dagen med ett samtal till min mobil när jag fortfarande låg och sov. Det var grannfrun, som redan börjat jobba för dagen, ute på Arlanda (ja, hon också). Hennes dotter hade lagt av luren och behövde väckas. Som en vålnad i beige morgonrock susade jag över och ringde på dörrklockan. Jag fick liv i tösen...

Nej, nu ska naglarna spacklas innan bussen går - måste dra!!

www.my-precious-mind.blogspot.com

Av Helga - 21 juni 2009 18:56

Det var det det... Midsommar och stora festen är avklarad. Sonen och jag tog bussen hem idag medans maken stannar kvar vid stugan några dagar till.

Vi har haft det helt underbart de här dagarna. Först förberedelser inför midsommar med våra vänner och sedan fest och till sist lite vila innan hemfärden.

Vi spände upp de två partytälten på tomten eftersom vi var rädda för mycket väta, men faktiskt kom det inte många regndroppar under helgen. När det var dags för kaffe, punsch och tårta vid majstången tittade t o m solen fram. På kvällen hade vi lite kallt, men vad gör det när man har kul!!! Tio personer var vi som övernattade och 18 som mest under dagen/ kvällen...

Nu kallar jobbet igen - ingen semester i sikte ännu på ett tag.

www.my-precious-mind.blogspot.com

Den här skylten såg jag i London... ingen läser den verkar det som.

Av Helga - 15 juni 2009 21:56

Imorgon åker jag ut till landet med diverse mat, blommor och annat som ska ut för sommaren. Jag ska passa på att städa där och rensa rabatter bl a. Sedan åker vi ut "på riktigt" på onsdag...

Hinner jag inte kika in här mer före midsommar vill jag önska dig en trevlig midsommarhelg!!