Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2010

Det var varmt i Antalya igår...

Av Helga - 24 oktober 2010 13:00


Det blev inte alls en halvfull charterflygning till Antalya i Turkiet igår som jag trodde utan det var smockfullt båda resorna. Vi hade dessutom en hel massa barnfamiljer på hemvägen. Det var väl cirka 30 barn mellan 2 och 12 år och 13 bebisar under 2 år. Trots det var det väldigt lugnt...Det var 25 grader varmt när vi landade på förmiddagen och de som reste hem hade haft fint de flesta dagarna. På nervägen hade vi flera äldre par som skulle stanna i åtta veckor. Det lät ju ganska skönt tycker jag...


Nu befinner jag mig i Kiruna och här ligger det snö på marken. Det är inte så kallt så det blir skönt med en promenad lite senare. Just nu sitter jag med hårtoning på skallen och då är det väl inte läge att gå ut direkt?

Jag har haft tre långa flygdagar i rad nu så att den här dagen är lite lugnare gör ingenting. Jag lovar att njuta här uppe i norr.


Har du hört om den lilla killen som trodde av hamburgare hette handburgare. Man äter den ju med handen! Gulligt...


Några av mina läsare ville ha recept på mitt filmjölksbröd. Det var inte hämtat från Tara som jag skrev tidigare utan från Amelia. Hur som helst här kommer receptet;


Gryningsbröd från Skärmarö, 2 limpor

1 liter filmjölk

1,5 tsk bikarbonat

2 dl mörk sirap eller brödsirap

1-2 tsk salt

5 dl vetemjöl

5 dl grahamsmjöl

3 dl grovt rågmjöl

1 dl solrosfrön eller pumpakärnor

1 dl linfrön

1 dl russin

1 dl nötter

0,5 – 1 näve torkad frukt som aprikos eller fikon


Gör så här;

Blanda ihop filmjölk, bikarbonat, sirap och salt i en rejäl bunke. Ner med vetemjöl, grahamsmjöl, grovt rågmjöl, solrosfrön, linfrön, russin, nötter och den torkade frukten. Rör ihop till en skön smet.


Smörj och bröa två avlånga formar och fyll dem med denna underbara deg. Strö över lite vetemjöl, pumpakärnor och flingsalt.


Grädda i 175 grader i 90 minuter. Täck med folie om det ser ut att brännas. Låt bröden vila i formarna, gärna ett par timmar.


Receptet är hämtat ur Amelias bilaga " Amelias lilla bakbok"

 
 
wiper

wiper

24 oktober 2010 14:40

Tack för att du delar med dig receptet på det fina brödet. Härligt att ni har så många passagerare. Skönt att barnen höll sig lugna för med så många så kan det inte vara lätt ;)Det är snabba ryck för dig, en dag i medelhavet och sen i kalla Kiruna. Du får verkligen omväxling. Gullig liten historia ;)

Ha en fin söndag däruppe i norr
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Helga

24 oktober 2010 19:55

Ja, här står det inte stilla ;)

Hoppas du också haft en fin helg!

 
Susjos

Susjos

24 oktober 2010 15:04

Du får verkligen se mycket! Allt från Turkiet till kiruna på samma dag!!
njut av norrland:) kram

http://susjos.blogspot.com

Helga

24 oktober 2010 19:54

Jo, det varierar ordentligt...

 
Ammis

Ammis

24 oktober 2010 16:11

Ha ha, verkligen gulligt med "handburgare", det är ju ganska logiskt tänkt iaf. Turkiet?? Har funderingar på att chartra dit men är lite tveksam... Vad tycker du?+ Är det ngt du rekommenderar?? Ha en bra söndag. krAMelikram

http://ammis.bloggplatsen.se

Helga

24 oktober 2010 19:53

Jag har inte varit i Turkiet privat sedan 80-talet. Då flög vi till Izmir och bodde på ett kanonhotell i Cesme. Sonen var i Alanya i augusti och tyckte om det!

 
Johanna

Johanna

24 oktober 2010 16:19

Ja han var nog det... =)

http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se

Helga

24 oktober 2010 19:51

mmmm...

 
Åsa

Åsa

24 oktober 2010 16:34

Jag vill också åka till solen! Kompisen åker till Turkiet i morgon!
Men NY blir inte illa det heller, hoppas jag.
Och snart, snart kommer hon få veta. Om en timme ungefär.

http://wessand.blogg.se

Helga

24 oktober 2010 19:50

Jag skulle gärna se hennes reaktion. NY är underbart och kan säkert vara rätt så bra väder nu också!

 
Ingen bild

bettan

24 oktober 2010 17:51

Småungar på planet är en riktig mardröm tycker jag.Vi har haft så många gånger ungar framför oss som står och hoppar i sätena,spiller dricka,äter bulle osv över ryggstödet.Och det verkar som föräldrarna har tagit semester från sinda små änglar trots att dom är med på resan.
Jag blir vansinnig.Vi åker ju till Asien varje år och det är ju många timmar med dom ungarna..fy pyton.
Men nu försöker vi så gott det går att beställa platser näst längst bak,för ungarna är ju oftast framme vid filmduken.Men får man tag i en billig resa så är det inte alltid att det går att beställa platser via telefon.

Helga

24 oktober 2010 19:49

Det är ju trist om föräldrarna inte håller koll på sina barn. Det kanske vore bäst om flygbolagen alltid placerade barnfamiljer i samma sektion i planet så att de som inte har småbarn med sig får lite lugn och ro...

 
Sussi

Sussi

25 oktober 2010 06:54

Oj, det blev väl livat på planet med så många små ;)
Vad skönt det lät. 25 grader hade jag helt klart vant mig vid väldigt fort..
Du har verkligen fullt upp nu. Kul att få se lite mer av ett ställe med.

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
tant Hannele på Hisingen

tant Hannele på Hisingen

25 oktober 2010 07:04

snö, det är det där vita, eller

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
helga

helga

25 oktober 2010 14:31

Sussi; Snart ska jag iaf få resa själv. Vi ska till nice på höstlovet ju...

Hannele; Hahaha ... just de!

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards