Inlägg publicerade under kategorin Humor

Av Helga - 11 januari 2014 15:57

Nu kör vi sista julrycket här hemma. Granen blev ändå kvar i stugan över helgen eftersom den är så fin. På måndag är det tjugondag knut och DÅ åker julen ut.

Ikväll kommer våra grannar över på middag och det ser vi fram emot. Axeln försöker jag vila så gott det går. Får väl dricka vin med vänsterarmen :-)

Av Helga - 9 januari 2014 09:15

Först fick vi evakuera flygplanet sen på nästa flight kom syrgasmaskerna ner. Lite senare fick vi starta hjärt- och lungräddning och ännu lite senare fick vi lägga en kvinna i framstupa sidoläge i mittgången.

Vilket drama kanske du tänker och dramatiskt var det, men som tur är bara en beskrivning av vad som försiggick på flygskolan och min årliga nödträning. Det är alltid med lätta steg jag lämnar träningen och så hoppas man naturligtvis att det inte ska hända något liknande i verkligheten.

På flygskolan har vi gemensam träning med våra piloter. De har mycket de ska förstå och klara av i cockpit men tydligen finns det saker som är ännu mer komplicerade i deras liv...

www.aviationhumor.net

#Airbus380 #cockpit #flyg #skola #träning

Vi hade en extra julafton i förrgår kväll tillsammans med sonen. Vi fick en fin flaska saké och en ljuvlig teburk. Sonen fick nya trasselfria hörlurar, en god doft från paco rabanne, böcker, strumpor, pengar och en ipodhållare för träning.

#saké #teburk #julklappar

Av Helga - 19 december 2013 09:00

Sonens födelsedagsmiddag blev lyckad igår kväll. Maten var god och våra föräldrar är det alltid kul att träffa! Precis innan gästerna kom skypade vi en stund med dottern som ju åker till Dubai idag för att bevista pojkvännens mammas bröllop. Vigselakten blir på en strand och sen blir det en fin middag på 7-stjärnig restaurang därefter. Det är faktiskt så att vår dotter blir bjuden på resan och allt runt omkring av pojkvännens familj (ingen dålig present). På natten mot julafton flyger så dottern och hennes kille hem hit och landar på julaftons morgon på Arlanda.

Ikväll ska vi fira sonen eftersom det blir dåligt med tid till det sen. Jag jobbar fr o m imorgon ända fram till dan före dopparedan och landar på kvällen. Några paket har vi fixat till sonens födelsedagsfirande och så blir det något gott till middag.

Äntligen positiva besked för flygbolaget. Det känns faktiskt mer OK att slita hårt på jobbet om man ser att det lönar sig till slut efter allt eländes elände.

Samtidigt hörs rykten på sociala medier idag om att kollegor på det norska flygbolaget, med bas bl a i Sverige, sägs upp från sina fasta anställningar och erbjuds tjänst som timanställda. Detta är ännu obekräftat men flera jag känner vittnar om att detta mailats ut till anställda på Norwegians Stockholmsbas. Det är en sjuk värld vi lever i, men det blir väl så när passagerarna bara vill betala runt 200:- för sina flygbiljetter. Det kommer att sluta med att alla flygbolagsanställda kommer från lågkostnadsländer och deras villkor kommer att vara usla. Punkt!

Här en bra krönika från Aftonbladet som handlar om just detta med dåliga villkor i flygbranschen. Betalar man för skit- då får man räkna med skit.

Men nu blev det kanske lite väl mycket allvar i det här inlägget. Jag avslutar med två fina tomtar som jag ska plocka fram idag...

#flyg #vinst #flygbolag #villkor #födelsedag #paket #resa #dubai #jul #jultomtar

Familj · Flyg · Humor
Av Helga - 15 december 2013 17:38

Nu sista övernattningen för den här gången. Dag fyra av fem och jag är på det fjärde hotellet sedan i torsdags.

Bor man som i en stor julklapp kan man ju verkligen inte klaga

#flygvärdinna #flyg #clarion #göteborg #paket #julklapp #resa

Flyg · Humor · Resor
Av Helga - 14 december 2013 09:00

Det blev inte så mycket Luciakänsla igår för min del. När vi startade från en nordlig stad på morgonen anlände just Lucia och hennes tärnor till flygplatsen men när de började gå genom säkerhetskontrollen var vi tvungna att starta vår boarding. Synd!

Senare, efter en god buffé på vår hotellövernattning, kom jag iallafall upp på rummet lagom för att hinna se lite av TV-Lucian.

Jag har fått tillfälle att vara Purser de här dagarna. Så kan det bli ibland när det inte finns någon ordinanrie purser - den med flest (h)år på nacken får rycka in. Det är kul men inget jag skulle vilja göra varje dag. Jag är så nöjd med att vara en helt vanlig flygvärdinna utan huvudansvaret.

Jag flög med två roliga tjejer igår och mycket skoj har vi haft!! Som när vi fick ett tokigt infall kring våra mest aktiva resenärer. De är inte många men de tillhör en exklusiv skara som kallas "pandion" (dvs fiskgjuse). Några herrar började prata med mig om att de var nära pandiongränsen.

Jag och kollegorna skojade efteråt och sa;

- Jag är inte pandion men nästan, jag är en liten sädesärla

Idag går flygturnén vidare och snart kommer vi till nästa anhalt och ännu ett hotell i Sverige ska besökas. Jag har bestämt mig för att göra en skrivning, till den årliga nödträningen, på varje övernattning under arbetsperioden. Då har jag det gjort och slipper sitta med det hemma. Ganska bra idé faktiskt!

Ha en mysig lördag nu!!!

#lucia #prov #flyg #hotell #fåglar #humor

Av Helga - 4 december 2013 11:17

Vartefter östrogenet sinar i min kropp gör jag mer och mer konstiga saker

Det senaste är att jag fått en sån enorm lust att virka. Jag har banne mig inte virkat sedan mellanstadiet...

Vad det ska bli?

Bra fråga! Antingen gör jag en fuskkrage eller så blir det ett kuddfodral.

Blir jag nöjd med resultatet kanske det är en bra sak att komma i klimakteriet?

#virka #pyssel #humor #mormor

Av Helga - 29 november 2013 07:54

- Jag tar mig upp på morgonkvisten och läser dödsannonserna, och är jag inte med där, så slår jag på kaffet.

Jag har en favoritkrönikör (Frida Norén)  i vår morgontidning och detta är klippt ur hennes krönika idag.  Dagens krönika heter "Nu laddar jag för december" . Här i City-delen i UNT kan du läsa hela.

Jag packar rullväskan och drar iväg på nya äventyr. Hoppas jag får komma hem senast imorgon kväll för då är vi bjudna hem till våra grannar på adventsknyt tillsammans med fler familjer på gatan.

#krönika #advent #UNT #fridanorén #humor #kaffe #morgon

Av Helga - 27 november 2013 13:36

idag har jag bilen hemma och då gäller det att passa på att göra bilärenden. Så nu har jag varit på El-giganten, mataffären och IKEA. Det blev några hemligheter, mat och en del juliga grejer  ljus mm...

Till vänster stearinljus, tändstickor och ljusfat från IKEA. Till höger lite som jag köpte igår, stearinblockljus och vit mossa från Åhléns.

Det är milt väder så nu har jag varit ute i trädgården och grävt upp grön mossa som jag ska använda till ett adventsarrangemang. Äntligen en fördel med att ha så mycket mossa. I Japan ska det visst vara väldigt fint att ha mossa i trädgården.

Jag tror nog det bor en liten Japan i mig